جامعه قرآنی فارس متولی خاصی ندارد
کد خبر: 4106782
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴
جلسات هفتگی قرآن فارس؛ رویش‌ها و چالش‌ها / ۱

جامعه قرآنی فارس متولی خاصی ندارد

مسئول جلسات قرآن هفتگی مسجد رسول اعظم(ص) شیراز با بیان اینکه جامعه قرآنی فارس متولی خاصی ندارد، گفت: جامعه قرآنی خودجوش و با مشارکت مردم، خیران و اساتید قرآنی فعالیت می‌کند.

پرورش قاریان نوجوان و جوان از رویش‌های مطلوب جلسات هفتگی قرآنی استانس با قرآن موجب ترویج فضائل اخلاقی و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. مسلماً برای ترویج انس با قرآن باید تلاش گسترده و مستمری از سوی مردم و مسئولان برای برپایی محافل و جلسات قرآنی به‌صورت مستمر صورت گیرد. قطعاً برگزاری جلسات منظم قرآنی در محلات و منطقه‎های شهری با مشارکت و میزبانی مردم، زمینه‌ساز توسعه جلسات هفتگی شده و آثار و برکات بسیاری برای جامعه دینی در پی داشته است.

در این مجال بنا داریم تا سلسله گفت‌وگوهایی به‌منظور معرفی جلسات هفتگی قرآن استان فارس ارائه دهیم تا مخاطبان و قرآن‌دوستان با کیفیت و نقاط قوت این نوع محافل و چالش‌های پیش‌روی آنان بیشتر آشنا شوند. 

رضا کارگر، مسئول جلسات هفتگی قرآنی مسجد رسول اعظم(ص) شیراز در گفت‌و‌گو با ایکنای فارس، گفت: حدود 20 سال است که در عرصه برگزاری جلسات هفتگی قرآنی در شیراز فعالیت دارم و از 4 سال قبل این جلسات را در مسجد رسول اعظم(ص) شیراز واقع در بلوار مدرس را برگزار می‌کنم.

وی افزود: جلسات هفتگی قرآن در مسجد رسول اعظم(ص) دوشنبه‌‌ها پس از نماز مغرب و عشاء در رشته‌های صوت و لحن، تجوید و آداب و شرایط تلاوت قرآن کریم برگزار می‌شود و مخاطبان این جلسات از 8 تا 80 سال و تمام اقشار مردم است.

کارگر، شمار شرکت‌کنندگان در این جلسات هفتگی را هم 25 تا 30 نفر در هر جلسه اعلام کرد و گفت: قاریان قرآن در این جلسات فرصت رفع اشکال هم پیدا می‌کنند.

این قاری ممتاز استان فارس با یادآوری اینکه نزدیک به 40 سال است که در عرصه قرآن فعالیت دارد، برخی از چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی این فعالیت‌ها را در استان بیان کرد و گفت: متأسفانه جامعه قرآنی فارس متولی خاصی ندارد. سال‌هاست که جامعه قرآنی فارس بدون متولی و به صورت خودجوش و با مشارکت مردم، خیران و اساتید قرآنی فعالیت کرده است و دولت هزینه و بودجه برای فعالیت‌های این جامعه مردمی و قرآنی در نظر ندارد.

کارگر افزود: از مسئولان استان فارس مانند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس، مسئولان اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان و ... تقاضا داریم تلاشی برای تزریق بودجه به فعالیت‌های قرآنی مردمی و به خصوص جلسات هفتگی قرآن که به‌صورت کاملاً مردمی در مساجد و حسینیه‌ها و بقاع متبرکه برگزار می‌شود، داشته باشند.

این داور مسابقات قرآن خواستار ارتباط مستمر مسئولان با جامعه قرآنی شد و گفت: مسئولان استان فارس اعم از مسئولان ارشد یا و مسئولان امور قرآنی به صورت مستمر با مسئولان جلسات قرآنی و اساتید جلسات هم‌اندیشی برای رفع مشکلات و همچنین تلاش برای گسترش فرهنگ قرآن در جامعه که طبق فرموده پیامبر(ص) تنها راهکار نجات از فتنه‌ها در آخرالزمان است، داشته باشند.

ضرورت شایسته‌سالاری در انتصابات قرآنی

مسئول جلسات هفتگی قرآنی مسجد رسول اعظم(ص) شیراز در ادامه از انتصاب برخی مسئولان انتقاد کرد و گفت: در انتصاب مسئولان قرآنی فارس، شایسته‌سالاری تخصصی قرآنی اعمال نشده است. در حالی که فارس دارای ظرفیت قرآنی فوق‌العاده است اما در حوزه قرآنی چهره شاخص کشوری نداریم و این برای شهری مانند شیراز که ابن‌بطوطه 700 سال قبل از برگزاری تلاوت‌های قرآنی شبانگاهی از منازل و عفاف و حجاب بانوانش به نیکی یاد می‌کند، خوب نیست.

کارگر حضور اساتید به‌روز قرآنی را در جذب جوانان و نوجوانان به جلسات هفتگی و محافل قرآنی مؤثر دانست و گفت: اساتید قرآنی ما خوشبختانه به‌روز هستند اما علم تمام‌شدنی نیست و باید مدام کلاس‌های پیشرفته برای اساتید قرآنی برگزار شود که در جذب نوجوانان و جوانان به محافل قرآنی نقش بسزایی خواهد داشت.

این قاری استان فارس همچنین با اشاره به نقاط برجسته جلسات هفتگی قرآن گفت: پرورش قاریان نوجوان و جوان و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه از رویش‌ها و پیامدهای مطلوب جلسات هفتگی قرآنی است و به طور کلی انس با قرآن سبب کاهش گرایش به خطاها خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: جلسات هفتگی قرآنی مسجد رسول اعظم(ص) شیراز دارای 5 رتبه برتر کشوری در میان قاریان دانش‌آموز دارد که نمونه ماحصل خوب این جلسات هفتگی است.

انتهای پیام
captcha