توجهی به پیشکسوتان قرآنی نمی‌شود
کد خبر: 4109166
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
جلسات هفتگی قرآن فارس؛ رویش‌ها و چالش‌ها / ۵

توجهی به پیشکسوتان قرآنی نمی‌شود

پیشکسوت قرآنی فارس با بیان اینکه بعد از بازنشستگی توجهی به جامعه قرآنی نمی‌شود، گفت: متأسفانه برخی از پیشکسوتان قرآنی فراموش شده‌اند و کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد.

غلامرضا محسنی، پیشکسوت قرآنی استان فارسغلامرضا محسنی، پیشکسوت قرآنی استان فارس و مدرس جلسه هفتگی حسینیه محمد رسول‌الله(ص) شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به سابقه برگزاری جلسات هفتگی قرآن خود گفت: از دهه ۶۰ تاکنون در حال برگزاری جلسات هفتگی قرآن در شیراز هستم.

وی با یادآوری اینکه در شیراز دو جلسه هفتگی قرآن برپا می‌کند، گفت: یکی از جلسات در حسینیه محمد رسول‌الله(ص) واقع در شهرک سیبویه، خیابان فرصت شیرازی دوشنبه شب‌های هر هفته برگزار می‌شود. همچنین جلسه محبین فاطمه زهرا(س) در مسجد ظهراب‌بیگ بین سه‌راه احمدی و سه‌راه طالقانی در شب‌های سه‌شنبه برگزار می‌شود.

محسنی ادامه داد: جلسات هفتگی در دهه 60 در حسینیه قوام و حوزه علمیه مرحوم سیدمهدی دستغیب و پس از آن در حرم شاهچراغ(ع) به همت استاد محمد حریری برگزار می‌شد و پس از اینکه ایشان از شیراز رفتند، جلسات را به من سپردند که در حرم‌های شاهچراغ(ع)، علی‌بن حمزه(ع)، مسجد آقاباباخان و مسجد ابوالفضل برگزار شد.

این پیشکسوت قرآنی استان فارس تصریح کرد: به دلیل اینکه پدرم قرآنی بود از کودکی با قرآن آشنا شدم و قبل از رفتن به مدرسه قرآن را کامل آموختم اما تجوید، احکام، صوت و لحن و... را از دهه ۶۰ خدمت استاد حریری فرا گرفتم و در عرصه مداحی، قاری، داوری مسابقات قرآن، سخنرانی نیز فعالیت کردم و هم‌اکنون هم امام جماعت حسینیه محمد رسول‌الله(ص) هستم که همه این‌ها از برکت قرآن کریم است.

وی با اشاره به خصوصیات جلسات هفتگی قرآن گفت: اساتید حال حاضر از همین جلسات هفتگی پا گرفتند و تبدیل به اساتید شدند و جلسه برگزار می‌کنند. مخاطبان ما از نوجوانان تا رده‌های سنی بالاتر هستند اما برای هر شخصی در سطح خود، توضیح و نکاتی مانند روخوانی، تجوید، مخارج حروف، صوت و لحن، مقامات و... را یادآوری می‌کنیم.

محسنی ادامه داد: همچنین در جلسات بین زمانی که تلاوت‌ها انجام می‌شود به‌طور خلاصه به تفسیر آیات تلاوت شده می‌پردازیم که شأن نزول چه بوده است و چه نکته‌ای را خداوند در این آیه بیان می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چه مشکلات و چالش‌هایی پیش‌روی جلسات هفتگی قرار دارد، گفت: مطمئناً مشکلاتی وجود دارد؛ یکسری از منابع مالی خیریه‌ای برای قرآن، جلسات مذهبی، ائمه و... تحویل اوقاف است، اما تاکنون هیچ‌کدام از آن در راه قرآنی مصرف نشده است.

این پیشکسوت قرآنی فارس همچنین با بیان اینکه ابتدای کار در حرم شاهچراغ(ع) حمایت‌ و بودجه در اختیارمان قرار می‌دادند اما بعد از چند سال دیگر پرداخت نشد، گفت: در حال حاضر هیچ حمایتی از طرف تبلیغات، ارشاد، اوقاف و ... از جلسات صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه متولیان امور قرآنی باید از جلسات هفتگی قرآن حمایت کنند زیرا تبلیغ دین خدا نیاز به حمایت و تشویق دارد، گفت: در گذشته هر سه ماه یک‌بار مسابقاتی برگزار می‌کردیم و به نفرات برتر جایزه‌ای برای تشویق اعطا می‌کردیم و در این زمینه کمک‌هایی صورت می‌گرفت اما دیگر انجام نشد لذا در طول سال نمی‌توانیم مسابقه برگزار کنیم.

این قاری استان فارس همچنین گفت: بعد از بازنشستگی دیگر توجهی به جامعه قرآنی نمی‌شود، به عنوان مثال یکی از قاریان روشن‌دل که از بهترین قاریان استان فارس بودند چند سال است باز نشسته شده است اما توجه و یادآوری از ایشان نمی‌شود البته جز ایشان پیشکسوتان دیگری هم هستند که فراموش شده‌اند.

محسنی در پاسخ به اینکه آیا شیوه سنتی جلسات هفتگی برای جذب نسل جدید کافی است، اظهار کرد: اصلاً کافی نیست چراکه اکنون در استان فارس از نظر قاری و مداح نسبت به برخی از استان‌ها عقب هستیم چون آن‌ها حمایت و پشتیبانی دارند لذا باید جلسات هفتگی مورد حمایت و تشویق و تبلیغ قرار گیرند و حداقل بودجه‌ای برای پذیرایی جلسه، برگزاری مسابقات و برپایی اردوهای زیارتی اختصاص پیدا کند. مسئولان قرآنی برخی از سازمان‌ها قول می‌دهند اما سری به جلسات نمی‌زنند.

انتهای پیام
captcha