جاذبه‌های قرآنی اسلامیه یزد + فیلم
کد خبر: 4107626
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

جاذبه‌های قرآنی اسلامیه یزد + فیلم

روستای اسلامیه شهرستان تفت در 25 کیلومتری از مرکز استان یزد، با دارا بودن دارالقرآن مرکزی، خانه‌های قرآن، جلسات هفتگی سنتی قرآن و فعالیت مؤسسه صافات، توانسته‌ است حافظان، قاریان و مرتلانی را داشته باشد.

روستای اسلامیه شهرستان تفتبه گزارش ایکنا، اسلامیه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفت در استان یزد است. این روستا قطب گردشگری شهرستان تفت و 25 کیلومتری استان یزد با جمعیتی بیش از 2 هزار و 50 نفر و 700 خانوار است.

این روستا دارای یادگارانی از دوران دفاع مقدس چون 20 شهید، بیش از 200 رزمنده و دو آزاده است. اسلامیه دارای میراث علمی و علمایی بزرگ چون سیدابوالقاسم نجفی، سیدکاظم طباطبایی یزدی و سید عبدالحی بوده است که به جهت کسب علم به قم، یزد و کربلا سفر کرده‌اند. همچنین این روستا گذرگاه هشتمین امام شیعیان امام رضا(ع) در 14 ربیع‌الثانی سال 201 قمری بوده است.

این روستا از جمله روستاهای قرانی استان یزد است که دارای حافظان کل متعدد در گروه‌های مختلف سنی آقایان و بانوان چون فاطمه امینی، فاطمه‌دهقان‌پور، علیرضا کافی، مریم ظهوری، مهدیه مؤذن و... قاریان و مرتلان نوجوان و جوان است.

اسلامیه دارای دارالقرآن مرکزی در ساختمانی با سه طبقه (سه بخش مجزا) چون درمانگاه، کتابخانه توسط واقف «میرزامحمود میردهقان» است که بنابر گفته زینب دهقان‌پور، مسئول آموزش این دارالقرآن دوره‌های متنوع روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ قرآن، مداحی و دوره‌های آموزش هنری چون خوشنویسی و ... را برگزار می‌کند.

فاطمه امینی، مدیر تنها مؤسسه قرآنی اسلامیه، گفت: این روستا دارای خانه‌های قرآن متعددی است که در قالب جلسات سنتی قرآن به صورت هفتگی به امر آموزش می‌پردازند اما مؤسسه قرآن و عترت صافات، تنها مؤسسه روستاست که نزدیک به 16 سال توانسته فعالیت‌های قرآنی مطلوبی را در کارنامه خود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسه به صورت غیررسمی از سال 84 آغاز شده است، افزود: با این وجود در سال 90 و پس از سپری کردن فرایند قانونی، توانستیم مجوز مؤسسه را از ارشاد دریافت کنیم.

امینی ادامه داد: این مؤسسه در کنار فعالیت جلسات و خانه‌های قرآن توانسته‌ نزدیک به 50 حافظ کل و اجزاء را در مقاطع مختلف سنی مختلف تربیت کند. تجوید تخصصی، حفظ مقطعی و ترتیبی، صوت و لحن، تفسیر، آشنایی با معارف، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه از جمله‌ کلاس‌هایی است که در این مؤسسه طی روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

امینی ضمن تشکر از دهیاری و شورای روستا و اوقاف و امور خیریه شهرستان تفت که همواره در حمایت مالی و هزینه‌های هدایای تشویق قرآن‌آموزان سهیم بودند، گفت: به دلیل کمی مربی قرآن در روستا، مجبور هستیم تا از معلمان قرآن شهرستان دعوت کنیم و این مستلزم پرداخت هزینه ایاب و ذهاب است، لذا انتظارمان از مسئولان این است که بیش از این به فکر فعالیت‌های قرآنی روستاها و شهرستان‌ها باشند و تنها به ارتقای قعالیت‌های قرآنی در مرکز توجه نداشته باشند.

این حافظ کل با اشاره به اینکه قطعاً سرمایه‌ها و استعدادهای قرآنی در روستاها و مناطق کم برخوردار هستند که نیازمند حمایت‌های لازمند، بیان کرد: با حمایت از سوی مسئولان و خیرین قطعاً می‌توان شاهد شکوفایی فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور بود. به طور مثال مکان مؤسسه از سوی آقای علی‌محمد دهقان‌پور، خیّر گرانقدر در اختیار مجموعه قرار گرفت که موجب شد با هزینه سنگین پرداخت اجاره‌بها، روبرو نباشیم.

وی از علت علاقه‌مندی‌ خود به مجموعه قرآنی، گفت: با وجود اینکه مهندسی منابع طبیعی خوانده‌ام اما به دلیل علاقه‌مندی از دوران کودکی، تصمیم گرفتم تا این مؤسسه را تأسیس کنم. این روستا بیش از 20 حافظ خردسال جزء سی‌ قرآن دارد.  

یادآور می‌شود، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صافات در روستای اسلامی شهرستان تفت، شهرک طالقانی، کوچه امیرالمؤمنین، پلاک 5 قرار دارد.

انتهای پیام
captcha