همراه با شهید شاخص قرآنی عصمت‌آباد یزد + فیلم و عکس
کد خبر: 4108496
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

همراه با شهید شاخص قرآنی عصمت‌آباد یزد + فیلم و عکس

شهید عباسعلی دهقان، شهید شاخص روستای قرآنی عصمت‌آباد یزد است که به واسطه ملا و ملاباجی بودن پدر و مادر در مکتب‌خانه روستا، همواره قرآن را به شاگردان تعلیم می‌دادند و در حال حاضر یکی از خواهران این شهید راه پدر و مادر را ادامه می‌دهد.

شهید عباسعلی دهقان، شهید شاخص روستای قرآنی عصمت‌آباد یزدبه گزارش ایکنا، عصمت‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز با جمعیتی بالغ بر هزار و 230 نفر در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر است. این روستا از هشت سال جنگ تحمیلی، یادگاری چون دو شهید، دو جانباز و چندین آزاده دارد.

عباسعلی دهقان، فرزند حاجیه مرحومه بی‌بی سکینه و مرحوم علی‌اکبر دهقان است که از ملاباجی‌ها و ملاهای مکتب‌خانه بودند که همواره به شاگردان خود قرآن را آموزش می‌دادند.

بانوان اهالی این روستا در کنار همکاری دوشادوش مردان در امر کشاورزی و دامداری به امر قالیبافی مشغول هستند. جالب است بدانید بانوان همزمان با گره زدن بر تار و پود چلّه در کلاس قرآن با تدریس الهام زمانی شرکت می‌کنند تا در کنار کمک اقتصادی به خانواده، به ترتیل‌خوانی و بعضاً حفظ آیات پرداخته شود. این کلاس‌ها استقبال نوجوانان و جوانان روستا را به همراه داشته است.

از دیگر مجموعه‌های فعال این روستا، مؤسسه رهپویان حرم در کنار مسجد حضرت امیر(ع) با بیش از 150 عضو فعال از سراسر شهرستان مهریز است. این مجموعه در کنار تولید آثار فاخر هنری و مذهبی دارای گروه هم‌خوانی با قطعاتی با موضوع شهدا، اهل‌بیت(ع) و مسائل روز جامعه، جلسات آموزش قرآن با تدریس محمد زارع‌زاده از حافظان کل قرآن است.

 زارع‌زاده در سال 95 و به مدت 11 ماه توانست به درجه حفظ کل قرآن برسد و در حال حاضر به تربیت قاریان و حافظان نوجوان و جوان در مقاطع مختلف می‌پردازد.

بنابر این گزارش، در کنار تمامی این فعالیت‌های قرآنی در روستای عصمت‌آباد، شعبه‌ای از مؤسسه مهد قرآن حضرت صاحب‌الزمان(عج) مهریز  جنب دهیاری فعال است که روزانه دوره‌های حفظ را برای بانوان در گروه‌های مختلف سنی برگزار می‌کند.

بنابر گفته مهدی دهقانی‌زاده، مدیر مؤسسه مهد قرآن «این شعبه در ساختمانی که از سوی خانواده شهید عباسعلی دهقانی به مؤسسه واگذار شده، مستقر است و حتی در کنار مجموعه ما، شعبه‌ای از جامعةالقرآن نیز فعال است. در این روستای قرآنی کلاس‌های آموزشی در سطوح مبتدی و پیشرفته ویژه تمام گروه سنی در حال برگزاری است؛ بطوری که برای اجرای طرح «4 هزار شهید 4 هزار حافظ قرآن» در حال ثبت‌نام از متقاضیان روستایی هستیم».

وی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه با کمبود مربیان قرآن در روستا روبرو است، ادامه داد: در نظر داریم تا دوره‌های تربیت مربی را به منظور تربیت نیروهای متخصص و متعهد برگزار کنیم چراکه در حال حاضر برای برگزاری دوره‌ها، مربی قرآن از شهرستان به روستا اعزام می‌شود که با مشکل بُعد مسافت روبرو هستند».

البته نمی‌توان از فعالیت فرهنگی و قرآنی سه مسجد، دو کانون فرهنگی ـ هنری فعال در سطح روستا با عنوان «موعود» از مسجد صاحب‌الزمان(عج) و کانون فرهنگی ـ هنری «امام حسن مجتبی(ع)» وابسته به مسجد حصرت امیرالمؤمنین(ع) و کتابخانه عمومی سمسار یزدی با 350 عضو، غافل شد.

در کنار این فعالیت‌های کلاسیک در سطح روستای عصمت‌آباد کماکان جلسات سنتی قرآن طی ایام هفته برقرار است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های قرآنی این روستا که همواره زبانزد خاص و عام مهریز و یزد است، می‌توان به چاووشی خوانی اشاره کرد. حسینعلی منصوری از پیشکسوتان این عرصه است که سالیان متمادی چاووشی می‌خواند و به تربیت جوانان علاقه‌مند روستا به چاووشی‌خوانی می‌پردازد.

یادآور می‌شود، از دیگر ستاره‌های درخشان این روستا پرورش دو حافظ کل قرآن و متخصص در عرصه دندانپزشکی، مجتبی راستی و متخصص قلب مجید راستی است. همچنین این روستا دارای 4 محفل قرآنی به صورت هفتگی، 30 حافظ کل و اجزاء و 50 قاری و 13 مربی است. 

انتهای پیام
captcha