انسان‌ در مسیر معرفت الله
کد خبر: 4107755
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
یادداشت

انسان‌ در مسیر معرفت الله

مدرس دانشگاه آزاد خمینی‌شهر طی یادداشتی با بیان اینکه در تعلیم و تربیت اسلامی هدف، رساندن مخاطب به صفات خداوند است، گفت: انسان‌ها به اندازه‌ای که از «‌بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‌» دارایی کسب می‌کنند به معرفت الله می‌رسند.

یادداشتشکوه شفایی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر طی یادداشتی که به ایکنا ارسال کرده است، به موضوع اصول تعلیم و تربیت بر مبنای اسلامی پرداخته است. در ادامه مشروح این یادداشت را می‌خوانیم:

اندیشه ما انسان‌ها جایگاه خداوند می‌شود و صعود انسان و رسیدن به کمال الهی در دیدن خداوند در تمام موجودات و گذشتن از رحمت رحمانیه خداوند که شامل تمام موجودات عالم می‌شود به دست می‌آید.

ذات خداوند همه کمالات را دارد که از آن جمله صفات الرحمن و الرحیم است که الرحمن به کل هستی اعطا شده و الرحیم به انسان اعطا می‌شود. اگر از صفت رحمانیه خداوند که شامل تمامی موجودات می‌شود گذر نماییم و در تمام موجودات، خداوند را مشاهده کنیم به معرفت‌الله و صفت الرحیم خداوند می‌رسیم و این یعنی بهشت.

همه ما اسم خداوند هستیم و دارایی حقیقی ما خداوند است. اگر بدنمان سالم و ارتباط ما با خانواده، اجتماع، فرزندان، دنیا، کشور، مردم شهر و همه موجودات عالم سالم باشد «‌بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‌» را دارا می‌شویم و انسان‌ها به اندازه‌ای که از «‌بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‌» دارایی کسب می‌کنند به معرفت الله می‌رسند و گذشتن از رحمت رحیمه خداوند که همان معرفت خداوند است راه رسیدن به بهشت است.

فلسفه تعلیم و تربیت به واسطه تفکر و تعقل یکی از ارکان پیدا کردن راه زندگی است و دانستن فلسفه باعث هموار شدن راه صحیح زندگی بر مبنای تعالیم دینی می‌شود. فلسفه به عنوان تئوری و تعلیم و تربیت اجرای این تئوری در عمل است و این مهم‌ترین ارتباط فلسفه و تعلیم و تربیت است.

مقوله‌های فلسفی نیز شامل متافیزیکی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی هستند. متافیزیکی در مورد ماهیت انسان و چگونگی پیدایش انسان و همچنین جهان پیرامون آن توضیح می‌دهد که همین امر نشان‌دهنده وجود شناخت خداوند است که بالاترین مرحله رسیدن به خدا این مرحله است.

مقوله معرفت‌شناسی، فراهم ساختن شرایطی است که مخاطب کسب معرفت کند. مقوله ارزش‌شناسی نیز به تشکیل نظام‌های ارزشی از سوی انسان اشاره می‌کند که بر مبنای تعلیم و تربیت تأکید دارد.

در تعلیم و تربیت اسلامی هدف، رساندن مخاطب به صفات خداوند است. هر شخصی صفات خاص خود را دارد و شکوفا ساختن صفات مثبت از جمله وظایف ماست. بدین نحو که صفات خاص مخاطب به‌گونه‌ای رشد و توسعه پیدا کند که در تعامل سازنده با انسان‌ها از صفات انسانی دیگران الگو بگیریم و به صفات الله نزدیک‌تر شویم که این امر با تعلیم و تربیت اسلامی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha