موزه هنرهای اسلامی قاهره 119 ساله شد
کد خبر: 4110974
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

موزه هنرهای اسلامی قاهره 119 ساله شد

موزه هنرهای اسلامی قاهره، یکصد و نوزدهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. این موزه دارای یکی از بزرگترین و شگفت‌انگیزترین مجموعه آثار اسلامی در جهان است.

به گزارش ایکنا به نقل از سی نیوز، موزه هنرهای اسلامی قاهره در 28 دسامبر 1903،  به طور رسمی افتتاح شد و بلافاصله پس از آن 4500 اثر با ارزش را در خود جای داد.

این موزه، اولین موزه در مصر و منطقه شمال آفریقا بود که آثار نمادین هنر اسلامی را گرد هم آورد. به همین مناسبت، شورای عالی آثار باستانی مصر سه نمایشگاه موقت را تا ماه ژانویه در تالارهای موزه برگزار می‌کند.

مصطفی وزیری، دبیرکل این شورا، این سه نمایشگاه شامل آثار باستانی و آثار هنری را افتتاح کرد.

وزیری تصریح کرد: اولین نمایشگاه با عنوان «۱۱۹ سال هنر و آفرینش» مجموعه‌ای از عکس‌ها، کتاب‌های تاریخی و آثار آرشیو شده است که به هنر و تمدن اسلامی در طول تاریخ مربوط می‌شود. دومین نمایشگاه، مجموعه‌ای از 100 اثر خوشنویسی از هنرمندان سرشناس مصر، چین، ژاپن، تایلند، عراق و هند است.

 سومین نمایشگاه شامل هفت ماکت از شاهکارهای اسلامی است که با همکاری مرکز بیت جمیل برای هنرهای تاریخی و صندوق توسعه فرهنگی تهیه شده است.

این موزه در اواخر قرن نوزدهم به عنوان موزه بنیادهای عربی تأسیس شد و ابتدا در کاخ حاکم فاطمی الحاکم بامر الله توسط جولیوس فرانتس محقق بزرگ اتریشی مجارستانی تبار و رئیس بخش فنی در اوقاف تاسیس شد.

در آن زمان، فرانتس تصمیم گرفت موزه‌ای ایجاد کند تا هنر عربی و گنجینه‌های اسلامی را برای مردم مصر حفظ کند. این موزه به موزه هنرهای اسلامی تغییر نام داد و زمانی که خدیو عباس حلمی دوم به سلطنت رسید در سال 1903 در مکان فعلی خود در نزدیکی ساختمان استانداری قاهره توسط وی افتتاح شد. 

مجموعه اصلی موزه شامل آثار هنری اسلامی است که از سرتاسر امپراتوری‌های اموی، عباسی، ممالیک عثمانی و همچنین دوران فاطمی جمع‌آوری شده‌اند. این آثار و گنجینه‌های شرقی شامل شمشیرها، کهن‌ترین پرده کعبه(کسوه)، نسخ خطی قدیمی، فلزکاری، ظروف شیشه‌ای، مجموعه‌های سفالی، کارهای چوبی و مواد قوم‌نگاری است.

موزه هنرهای اسلامی مصر در پی انفجار ساختمان اداره امنیت قاهره در ۲۰۱۴ آسیب دید، اما پس از انجام کارهای بزرگ مرمتی، موزه هنرهای اسلامی در ژانویه 2017 پس از 3 سال وقفه با برگزاری نمایشگاه‌های ویژه به مناسبت جشن صدمین سالگرد تأسیس، بازگشایی شد.

این موزه از دو طبقه تشکیل شده و شامل بزرگترین مجموعه آثار از نقاط مختلف جهان اسلام است. بازدیدکنندگان می‌توانند در این موزه از آثار گوناگونی از دوره‌های مختلف تاریخ اسلام و درباره موضوعاتی از قبیل نجوم، طب، معماری، نسخه‌های خطی و کتاب‌آرایی، بازدید کنند.

از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه می‌توان به کلید کعبه مربوط به دوران ممالیک و پارچه‌ای اشاره کرد که قدیمی‌ترین نوشته به خط کوفی بر روی آن نقش بسته است.

انتهای پیام
captcha