طرح کتابخوان ماه ویژه بهمن منتشر شد
کد خبر: 4116211
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶

طرح کتابخوان ماه ویژه بهمن منتشر شد

طرح کتابخوان ماه ویژه بهمن ماه با معرفی کتاب‌های «انقلابی تراز»، «زمستان بی شازده»، مجموعه «روزهای انقلاب» و «وقتی بابا هست» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور منتشر شد.

طرح کتابخوان ماه ویژه بهمنبه گزارش ایکنا از خوزستان، طرح کتابخوان ماه ویژه بهمن ماه با معرفی کتاب‌های «انقلابی تراز»، «زمستان بی شازده»، مجموعه «روزهای انقلاب» و «وقتی بابا هست» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور منتشر شد.
 
کتاب «انقلابی تراز» (باورها و رفتارهای مؤمن انقلابی در گفتمان امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای) اثر سعید صلح‌میرزایی است. چنانچه اسم کتاب هم نشان می‌‌دهد، کتاب درباره ویژگی‌های یک انقلابی تراز از منظر امامین انقلاب است. در یک دسته‌بندی کلان، این ویژگی‌ها به دو دسته باورها و رفتارها تقسیم شده و در ذیل هر یک از کلان‌دسته‌ها، زیرموضوعاتی بیان شده که در مجموع ويژگي‌های یک شخص مؤمن انقلابی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی را در ساحت‌های مختلف فکری و عملی نشان می‌دهد. برخی از عناوین تأمّل‌برانگیز کتاب عبارتند از: شناخت تفاوت‌های اسلام ناب از اسلام آمریکایی؛ ما مأمور به وظیفه‌ایم نه حصول نتیجه؛ تسلّط به تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر؛ باور به اصل «ملاک حال فعلی افراد است»؛ تکیه بر پروردگار و نترسیدن از غیر او و تنها برای رضای او تلاش کردن؛ ساده‌زیستی و پرهیز از تجمّل؛ مقابله با شایعات و خود داری از ترویج آن؛ آرمان‌گرایی در کنار واقع‌بینی؛ حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه؛ حفظ عفاف و حجاب در جامعه؛ وجدان کاری و انجام دقیق وظایف؛ تحکیم روابط خانوادگی و توجّه به فرزندآوری؛ قدم‌گذاشتن در مسیر خودکفایی؛ مبارزه جدی با فقر و فساد و تبعیض و... است.
 
«زمستان بی‌شازده» اثر فاطمه نفری است. این کتاب، رمانی است جذاب كه برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. نويسنده، داستانِ نوجوانی به نام رضا را روايت می‌كند که در جریان انقلاب اسلامی دچار تحول و انقلابی درونی می‌شود. رضا كه بنا به درخواست مهندس، يكی ديگر از شخصيت‌های داستان قرار است یک میکروفیلم را به دست شخصی خاص برساند، از ترس نیروهای ساواک دچار تردید شده و تصميم می‌گيرد آن را سر به نيست كند، اما سرانجام تصميمش تغيير يافته و تلاش می‌كند تا هر طور شده آن امانتی را به دست صاحبش برساند. زمستان بي‌شازده ضمن ارجاعات تاريخيِ غيرمستقيمِ خود، حال و هوايی جذاب و پرهيجان دارد. خواننده نوجوان اين كتاب همپای رضا در تب و تابِ آن روزها و در دوراهی رفتن و ماندن تجربه‌ی تازه‌ای از تاريخ انقلاب و داستان‌های تاريخي را خواهد داشت.
 
مجموعه «روزهای انقلاب» اثر جمعی از نويسندگان است. تاريخ ايران از گذشته‌های دور تا امروز فراز و نشيب‌های بسياري را از سر گذرانده؛ به‌خصوص دوران معاصر آن كه عصر تغيير و تحولات بنيادين نيز است. اتفاقات بزرگ و قابل توجهی هم‌چون پايان سلسله قاجاريه، آغاز سلطنت پهلوی، مشروطيت، ملی شدن صنعت نفت، كودتای 28 مرداد و سرانجام انقلاب بزرگ اسلامی.

مجموعه‌ «روزهای انقلاب» نمونه‌ای مثال زدنی و موفق از كتاب‌های تاريخ معاصر است كه به قلم جمعی از برترين نويسندگان كودك و نوجوان همچون محمدرضا شرفی خبوشان، حسين نيری، داوود اميريان، معصومه سپهری، كاوه بهمن، جواد افهمی و ... نوشته شده. يكی از نكات جالب توجه در خصوص نگارش اين مجموعه، نظارت دو كارگروه تخصصی داستان و تاريخ بر محتوای كتاب‌هاست كه باعث موفقيت چشمگير آن از نظر كيفی شده است. بام تا بهشت، اولین مشت، آخرین مرخصی، جمعه سیاه، در کوی نیک‌نامی، زمستان و چله‌ها، فرار شاهانه، کلکسیون پهلوی، وقتی از خواب بیدار شدم و یک گلوله برخی از عناوين اين مجموعه است كه به موضوعاتي نظير «کودتای 28 مرداد 1332»، «16 آذر سال 1332»، «اعلام انقلاب سفید»، «فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه»، «دستگیری امام خمینی و قیام 15 خرداد سال 1342»، «تبعید امام به ترکیه و نجف»، «فاجعه سینما رکس آبادان»، «هجرت امام از نجف به پاریس»، «بازگشت امام خمیني به ایران»، «بیعت نیروی هوایی با امام خمینی»، «روز پیروزی انقلاب اسلامی»، «فرار شاه» و ... می‌پردازد.
 
«وقتی بابا هست» اثر سوش و ترجمه آزاده کامیار است. هيچ موهبتی برای كودك بالاتر از اين نيست كه رابطه‌ای گرم و صميمی با والدين خود داشته باشد. «وقتی بابا هست» داستان ساده و زيبای يك تعامل دوستانه و عاشقانه‌ پدر و دختری است؛ کتابی درباره‌ جایگاه مهم نقش پدر در زندگی کودک؛ اینکه کودک پدر را چگونه می‌بیند و چه جایگاهی برای او قائل است. اين كتاب همچنين می‌تواند الهام‌بخش پدرانی باشد که دوست دارند روابط با فرزندشان صميمانه و عمیق‌ باشد. به خصوص اگر به هر دلیلی (نظیر طلاق یا فوت) مادر در کانون خانواده حضور نداشته باشد. رنگ‌ها و تصاويری كه تصويرگر كتاب برگزيده، متناسب با فضای داستان و بسيار زيبا و جذاب است. خواندن اين كتاب دوست‌داشتنی برای کودک بسيار لذّت‌بخش و تعمیق‌دهنده‌ رابطه‌ی پدر فرزندی است، كه البته می‌تواند برای بسياری از پدران الهام‌بخش و آموزنده نيز باشد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «وقتی بابا هست از پس هر کاری بر می‌آیم؛ بابا می‌داند چه‌جوری مرا بخنداند؛ نمی‌ترسد دیگران بگویند خودش یک‌پا بچه است. هر چه‌قدر سرش شلوغ باشد باز همیشه‌ همیشه برای من وقت دارد؛ دوتایی عاشق این هستیم که با هم کارهای تازه بکنیم... ».
انتهای پیام
captcha