جنجال بر سر تخریب مسجد شهر ساحلی بوسنی
کد خبر: 4123190
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

جنجال بر سر تخریب مسجد شهر ساحلی بوسنی

مسلمانان منطقه نئوم بوسنی شکایتی را علیه شهردار این منطقه که قصد تخریب تنها مسجد این منطقه را دارد ترتیب داده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از سارایوو تایمز، شهردار ربرانی واقع در منطقه نئوم در بوسنی مسجد این منطقه را تهدید به تخریب کرد اما مردم محلی می‌گویند که اجازه این کار را نخواهند داد.

یک دعوای قانونی بر سر بازسازی مسجد توکاکوویچ در این منطقه در جریان است. در حالی که دراگان یورکوویچ، شهردار این منطقه تهدید به تخریب مسجد می‌کند، مردم محلی می‌گویند که با کمک‌های مالی خود در حال بازسازی مسجد هستند که به گفته آنها برای تشویق بازگشت بوسنیایی‌ها به این مناطق مفید است.

اگرچه اکنون تنها چند خانواده در ربرانی زندگی می‌کنند، اما به گفته آنها عزم آنان برای حفظ آنچه برای چهار قرن متعلق به آنها بوده بیشتر از همیشه است. به همین دلیل، آنها چندین سال است که با شهرداری برای توسعه و مناسب‌سازی مسجد توکاکوویچ درگیری حقوقی دارند. این تنها ساختمان مذهبی مسلمانان ساکن در این منطقه است.

ایوب توکاکوویچ یکی از ساکنین مسلمان این منطقه می‌گوید: دو سال پیش کار مناسب‌سازی را ادامه دادیم و وضوخانه، ورودی و البته مناره را ساختیم.

آنها می‌گویند شهرداری با این توجیه که این ساختمان در زمینی متعلق به مسلمانان انجام نشده یا روند قانونی کارها طی نشده درخواست آنها را رد کردند که این دلیل برای مردم محلی قانع‌کننده نیست. آنها ابتکار بازسازی مسجد را خودشان آغاز کردند و در حال حاضر بخش بزرگی از کار را با کمک‌های مالی با موفقیت به پایان رسانده‌اند.

الهام پوس، رئیس اداره امور دینی و معارف جامعه اسلامی می‌گوید که جماعات محلی، مهمانان خارجی، بازدیدکنندگان از بوسنی و هرزگوین که به تنها شهر ساحلی بوسنی می‌آیند که تعطیلات خود را در آنجا بگذرانند به دنبال فضایی مناسب هستند تا بتوانند به تکالیف دینی خود با عزت عمل کنند.

 دراگان یورکوویچ، شهردار نئوم مدعی شد که او می‌خواهد همه چیز مطابق قانون باشد. وی افزود: من بارها تأکید کرده‌ام که نمی‌خواهم سیاست را به دین بکشانم. این صرفاً به خاطر نقض مقررات قانونی است.

مجلس جامعه اسلامی و اهالی محل تأکید می‌کنند که از ارائه شکایت منصرف نخواهند شد. آنها گفتند که این موضوع مربوط به حقوق و آزادی‌های دینی است، به همین دلیل آنها به نتیجه مثبت این پرونده امیدوارند.

انتهای پیام
captcha