تشییع پیکرهای 30 نفر از قربانیان نسل‌کشی مسلمانان بوسنی
کد خبر: 4154013
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

تشییع پیکرهای 30 نفر از قربانیان نسل‌کشی مسلمانان بوسنی

همزمان با برپایی راهپیمایی مارش میرا در بوسنی به یاد قربانیان نسل‌کشی هزاران مسلمان این کشور در جولای 1995 پیکرهای شناسایی شده 30 نفر از این قربانیان در سارایوو تشییع شد.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، صدها نفر از مردم کشور بوسنی و هرزگوین روز گذشته، 17 تیر پیکر شماری از قربانیان نسل‌کشی بیش از هشت هزار مسلمان بی‌گناه و غیرنظامی در یازدهم جولای سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۴ خورشیدی)به دست صرب‌ها در سربرنیتسا را تشییع کردند.

مسئولین دولتی بوسنی دیروز یکشنبه بقایای پیکرهای 30 نفر از قربانیان کشتار سربرنیتسا را که از گورهای جمعی جمع آوری و از طریق آزمایش ژنتیک هویت آنها شناخته شده بود، حمل بر کامیون در خیابان اصلی شهر سارایوو و در حضور جمعیت گسترده‌ای از مردم تشییع کردند.

کامیون حامل پیکرها با پرچم بزرگی از کشور بوسنی پوشیده شده بود که در برابر ساختمان ریاست جمهوری در ساریوو توقف کرد و مردم با تاج و دسته‌های گل به استقبال پیکرها رفته و آن را بر روی دوششان تشییع کردند.

پیکرهای این قربانیان پس از تشییع به سمت شهر سربرنیتسا انتقال یافت تا در روز یازدهم جولای(فردا سه شنبه) همزمان با سالروز کشتار سربرنیتسا در گورستان این شهر و در جوار دیگر قربانیان این نسل‌کشی به خاک سپرده شود.

رامیسا گاندیچ که برای ادای احترام به او آمده بود، گفت: بسیار غم انگیز است. . هنوز صدها قربانی پیدا نشده اند و کسانی هستند که هنوز وقوع نسل کشی در سربرنیتسا را انکار می‌کنند.

تدفین قربانیان شناسایی شده نسل کشی سربرنیتسا هر ساله در یازدهم جولای انجام می شود که همان روزی است که کشتار مسلمانان بوسنی در سال 1995 آغاز شد و قربانیان آن در آرامستان پوتوچاری در خارج از این شهر واقع در شرق بوسنی دفن می‌شوند که هر بار با شناسایی شمار بیش‌تری از قربانیان بر وسعت آن افزوده می‌شود.

هزاران نفر از روز شنبه هشتم جولای برای گرامیداشت کشته‌شدگانِ نسل‌کُشیِ مسلمانان بوسنی و هرزگوین در جنگل‌های شرق این کشور دست به راهپیمایی صلح با نام راهپیمایی مارس میرا زدند.

نسل‌کشی مسلمانان در شهر سربرنیتسا تنها نسل‌کشی تأیید شده اروپا، توسط نهادهای بین‌المللی، بعد از جنگ جهانی دوم است که در آن، صرب‌ها بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان را به قتل رساندند.

راهپیمایی سالانه 100 کیلومتری امسال نیز با حضور بیش از چهار هزار نفر دقیقاً در همان مسیر جنگلی و کوهستانی  صعب‌العبورانجام می‌شود که مسلمانان بوسنی برای نجات خود و فرار به مناطق تحت کنترل ارتش بوسنی برگزیده بودند اما تقدیرشان مرگ بود.

جنگ بوسنی بین سال‌های 1992 تا 1995 روی داد که در آن نزدیک به صدهزار مسلمان و کروات کشته شدند. بعد از گذشت ۲۷ سال، هنوز هم گورهای ‌جمعی در سربرنیتسای بوسنی پیدا می شود.

انتهای پیام
captcha