نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ کسب 5 رتبه اول از 15 رتبه ممکن
کد خبر: 4127606
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷

نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ کسب 5 رتبه اول از 15 رتبه ممکن

در سال 1401 پانزده قاری و حافظ ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای مختلف حضور یافتند که سهم بانوان از این اعزام سه نفر و آقایان 12 نفر بود و حاصل این حضور پنج رتبه اول، یک رتبه دوم و دو رتبه سوم برای نمایندگان کشورمان بوده است.

نگاهی به عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن؛ کسب 5 رتبه اول از 15 رتبه ممکنبه گزارش ایکنا، پس از دو سال تعطیلی بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف به خاطر شیوع بیماری کرونا سرانجام سال 1401 این مسابقات در سراسر دنیا از سر گرفته شد تا بار دیگر نوای نورانی کلام وحی در جای جای دنیا طنین‌افکن شود و قاریان و حافظان ایرانی فرصتی برای نمایاندن توانمندی‌های خود پیدا کنند.

در این سال علاوه بر مسابقات ایران که با حضور 5 قاری و حافظ از کشورمان برگزار شد، کشورهای مالزی، کویت، ترکیه، کرواسی، الجزایر، اردن و روسیه نیز با ارسال دعوتنامه رسمی از قاریان و حافظان ایرانی برای حضور در رویداد خود دعوت کردند. همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس نیز برنامه‌ریزی شده بود تا در سال 1401 برگزار شود اما انتخابات ریاست جمهوری در این کشور زمان برگزاری این رویداد را تا زمانی نامعلوم به تعویق انداخت، مجتبی محمدبیگی به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات قرآن تونس معرفی شده است.

با این تفاسیر در این سال 15 قاری و حافظ ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای مختلف حضور یافتند که سهم بانوان از این اعزام‌ها سه نفر و آقایان 12 نفر بوده و حاصل این حضور پنج رتبه اول، یک رتبه دوم و دو رتبه سوم برای نمایندگان کشورمان بوده است. رتبه‌های اول این مسابقات مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و کرواسی، رتبه دوم مربوط به رشته حفظ بانوان ایران و رتبه سوم نیز مربوط به مسابقات کشور ترکیه و روسیه است و در سایر رقابت‌ها رتبه‌ای به دست نیامد.

در ادامه نگاهی کوتاه به عملکرد نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی سال 1401 انداخته شده است.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دو بخش آقایان و بانوان و پنج رشته برگزار شد که شامل رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل بانوان و آقایان و قرائت تحقیق ویژه آقایان بود. این مسابقات طی روزهای 29 بهمن تا سوم اسفندماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در جریان بود.

نمایندگان کشورمان در این رویداد از پنج رتبه اولِ ممکن موفق به کسب چهار رتبه شدند و یک نفر هم رتبه دوم را به دست آورد تا سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان با چهار رتبه اولی و یک رتبه دومی همراه باشد.

در این مسابقات فهیمه اصغرزاده در رشته ترتیل بانوان، محمدجواد جاوری در رشته ترتیل آقایان، امیرحسین رحمتی در رشته قرائت آقایان و سینا طباخی در رشته حفظ کل قرآن در بخش آقایان رتبه‌های اول را کسب کردند و هاجر مهرعلیان در رشته حفظ کل قرآن بانوان رتبه دوم را به دست آورد. بعد از ایران نمایندگان کشورهای افغانستان و لبنان هر کدام با کسب دو رتبه در زمره موفق‌ترین کشورهای حاضر در این مسابقات بودند.

ادامه ناکامی‌ها در کویت

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از اواخر مهرماه 1401 در سه رشته حفظ قرآن براساس اختلاف قرائات، حفظ قرآن بزرگسالان و حفظ کل قرآن نوجوانان برگزار شد، نمایندگان کشورمان در این رویداد به ترتیب رشته‌ها شجاع زویدات، علی غلام‌آزاد و رضا رضایی بودند که در نهایت موفق به کسب رتبه قابل توجهی نشدند تا ناکامی قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات کویت ادامه داشته باشد.

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از آن دست مسابقاتی است که تا کنون هیچ نماینده ایرانی موفق به کسب رتبه برتر در آن نشده است، بهترین رتبه‌ای که از سوی یک ایرانی در این مسابقات به دست آمده، کسب رتبه دوم از سوی مهدی غلام‌نژاد در رشته قرائت تحقیق در نهمین دوره این مسابقات است که سال 97 برگزار شد.

آنچه مسابقات بین‌المللی قرآن کویت را از سایر رقابت‌های بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان متمایز کرده است، وجود رشته‌هایی همچون حفظ قرآن با قرائات دهگانه و حفظ کامل قرآن ویژه حافظان گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال است.

رتبه سوم قاری ایرانی در ترکیه

هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه نیمه‌های مهرماه در مرکز همایش و فرهنگ آنکارا برگزار شد. در این مسابقات وحید خزایی و حسین خانی، نمایندگان کشورمان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن بودند که در نهایت تنها وحید خزایی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه سوم شد و حسین خانی حافظ شایسته کشورمان با وجود حضور در فینال مسابقات از کسب رتبه بازماند.

مراسم اختتامیه این مسابقات با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برگزار و طی آن نفرات برتر دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم معرفی و تجلیل شدند. در رشته قرائت تحقیق نمایندگان کشورهای ترکیه و مغرب اول و دوم شدند و در رشته حفظ نیز نمایندگان کشورهای یمن، سومالی و سوریه اول تا سوم شدند. وحید خزایی پیش از این موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود، شده بود. حسین خانی نیز کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی را در کارنامه مسابقاتی خود دارد.

تکرار قهرمانی در کرواسی

بیست‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی اوایل مهرماه به کار خود پایان داد و علیرضا مُکاری، نماینده کشورمان در رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات موفق به کسب رتبه نخست شد. او تنها شرکت کننده ایرانی و نماینده رسمی کشورمان در سال 1401 بود که خارج از مرزها موفق به کسب رتبه اول یک رویداد بین‌المللی شد.

این مسابقات از روز ۳۱ شهریورماه در شهر زاگرب آغاز شد و تا روز دوم مهرماه ادامه داشت، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم و به صورت یک سال در میان یک قاری و حافظ از ایران اعزام می‌شود. این رویداد از آن دست رقابت‌هایی است که نمایندگان کشورمان حضور موفقیت‌آمیزی در آن دارند. در سال‌های اخیر سینا طباخی، هادی موحدامین، هادی اسفیدانی و ... با حضور در این رویداد رتبه نخست را برای کشورمان به ارمغان آورده‌اند.

مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه

بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن روسیه اواخر آبان‌ماه در مسجد جامع مسکو به کار خود پایان داد. در این مسابقات قاریانی از ۲۰ کشور جهان از جمله روسیه، بحرین، یمن، مصر، مراکش، ترکیه، امارات، سودان، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سوریه و ... در آن شرکت کردند.

سیدمصطفی حسینی، قاری جوان نماینده کشورمان در این رویداد بود که در نهایت موفق به کسب رتبه‌ای بهتر از سوم نشد. پس از اعلام نتایج این رقابت‌ها در مراسم اختتامیه، احمد کوزو از ترکیه مقام اول و عبدالرحمن فرج از مصر مقام دوم را از آن خود کردند و قاری یمن هم در جایگاه چهارم قرار گرفت.

سیدمصطفی حسینی سال 1400 باید به این مسابقات اعزام می‌شد که به خاطر بیماری کرونا این رویداد به تعویق افتاده بود. این قاری مطرح کشورمان در کارنامه خود کسب رتبه دوم مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و ترکیه و همچنین رتبه چهارم کشور مالزی را نیز ثبت کرده است.

ناکامی محض در مالزی

شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی نیز پس از وقفه‌ای که به خاطر بیماری کرونا در برگزاری آن به وجود آمده بود، آبان‌ماه 1401 به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. مرحله مقدماتی این مسابقات به صورت ارسال فایل و مرحله نهایی نیز به صورت حضوری برگزار شد؛ برگزاری مسابقات به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی شیوه‌ای است که نخستین بار از سوی ایران انجام شد و رفته رفته سایر کشورها نیز برگزاری آن را کلید زدند.

آیین اختتامیه این مسابقات با حضور سلطان و ملکه مالزی و مقامات بلندپایه دینی و اسلامی، برگزار شد. در این مراسم نتایج مسابقات اعلام شد و در بخش بانوان، نمایندگان کشورهای مالزی، سنگاپور، اندونزی، برونئی و افغانستان به ترتیب اول تا پنجم شدند، در بخش آقایان نیز قاریان بحرین، مالزی، اندونزی، عراق و سنگاپور رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند.

مسعود نوری، قاری مطرح و شناخته شده ایران در این مسابقات حضور یافت و حاصل تلاش دو تلاوت او در مرحله مقدماتی و نهایی کسب رتبه‌ای بهتر از چهاردهمی نبود. در حالی این رتبه برای نماینده کشورمان رقم خورد که بسیاری از قاریان کشورمان اعتقاد داشتند کشور مالزی با اهدای این رتبه به ایران قصد تخریب جریان تلاوت ایران را داشته است، همچنین درخواست‌هایی مبنی بر بازداوری این مسابقات از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و اساتید قرآنی مطرح شد.

تنها رقابت مجازی قرآن در سال1401 

با وجود فروکش کردن کرونا در سال 1401 و برگزاری بسیاری از مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت حضوری، اما مسابقات قرآن کشور الجزایر به صورت مجازی برگزار شد. در این مسابقات شرکت کنندگان کشورهای مختلف با حضور در سفارت الجزایر در کشور خود به صورت ویدئوکنفرانسی به سوالات هیئت داوران پاسخ دادند.

سیدابوالفضل اقدسی، حافظ 14 ساله کل قرآن به عنوان نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات حضور داشت. وی روز ۱۷ بهمن‌ماه با حضور در سفارت الجزایر در تهران، به سؤالات هیئت داوران پاسخ داد و در نهایت موفق به کسب رتبه نشد. نفرات برتر این مسابقات روز مبعث پیامبر گرامی اسلام به کشور الجزایر دعوت شده و طی مراسمی تجلیل شدند.

تنها بانوی اعزامی به خارج از مرزها

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن بانوان کشور اردن آخرین رویداد بین‌المللی در سال 1401 بود که نماینده‌ای از ایران در آن حضور یافت، این مسابقات از 13 تا 18 اسفندماه با حضور نمایندگانی از 39 کشور دنیا در جریان بود. رویا فضائلی از کشورمان نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور داشت و در نهایت موفق به کسب رتبه‌ای نشد.

پنج رتبه برتر این مسابقات به ترتیب از کشورهای یمن، اردن، مصر، چاد و لیبی معرفی شدند و نماینده کشورمان در این مسابقات در عین شایستگی از رسیدن به رتبه بازماند. نماینده کشورمان در شرایطی موفق به کسب رتبه در این مسابقات نشد که او و نماینده کشور مصر تنها متسابقانی بودند که در حین اجرا هیچ تذکری از هیئت داوران نگرفته و حُسن حفظ خود را با کسب نمره کامل به پایان بردند، با این وجود نام نماینده کشور مصر که از تجوید ضعیفی نیز برخوردار بود، در بین پنج نفر برتر به چشم می‌خورد.

براساس گزارش ایکنا علاوه بر مسابقات رسمی که از طریق مکاتبه با سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به دعوت از قاریان و حافظان ایرانی می‌کنند، از چند سال قبل مسابقاتی با عنوان مسابقات آزاد قرآن در کشورهای مختلف نیز راه‌اندازی شده است که به صورت فراخوان عمومی برگزار می‌شود.

در سال 1401 شاهد برگزاری دو رویداد بین‌المللی قرآن به صورت آزاد بودیم که نمایندگان ایران در این دو رویداد رتبه‌های اول را کسب کردند. در ادامه نگاهی هم به این دو رویداد انداخته شده است.

مسابقات آزاد قطر و جوایز چشمگیر آن 

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن قطر موسوم به مسابقات «کتارا» که به صورت آزاد و اعلام فراخوان عمومی برگزار می‌شود، بهمن‌ماه سال 1401 با برتری محمدحسن حسن‌زاده، قاری کشور افغانستان که متولد و ساکن ایران و استان یزد است به پایان رسید.

محمدحسن حسن‌زاده، چهره شناخته شده عرصه قرائت در این مسابقات حضور یافت و در پایان، بالاتر از قاریان کشورهای عراق و مصر رتبه نخست را کسب کرد. این مسابقات با شعار «قرآن را با صوت خود زینت دهید» و با نظارت وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر برگزار شده است و بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده جایزه نفر اول این مسابقات رقمی حدود 10 میلیارد تومان است.

مسابقات مجازی سنگال

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سنگال نیز امسال با عنوان «اجمل الترتیل» با شرکت ۱۰۰ شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در رشته‌های ترتیل حافظان و ترتیل غیر حافظان برگزار شد. در این مسابقات که مرحله مقدماتی آن به صورت ارسال اثر و داوری آفلاین برگزار شد، مجید عنان‌پور، قاری ممتاز کشورمان در رشته ترتیل غیرحافظان حضور یافت و موفق به کسب رتبه نخست این رویداد بین المللی شد.

این مسابقات در چهار مرحله، بدون تفکیک جنسیتی و به صورت مجازی برگزار شد که به جز مرحله مقدماتی سایر مراحل آن به صورت زنده و از طریق فضای مجازی برگزار شد. بر همین اساس در رشته ترتیل غیرحافظان، عنان‌پور از ایران موفق به کسب رتبه نخست شد و «هاجر اسلامی» از کشور مراکش و «ابوبکر بوا» از سنگال، رتبه دوم و سوم را کسب کردند. عنان‌پور رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور لبنان که به صورت مجازی برگزار شده است را نیز در کارنامه دارد.

علاوه بر این مسابقات رویدادهای دیگری در کشورهای عربستان، مصر، امارات و ... نیز برگزار شد که شاهد حضور نمایندگان کشورمان در این رویدادها نبودیم. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجيد عنان پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۱۳:۴۶
0
0
بسیار ممنون از لطف و مرحمت خبرگزاری ایکنا در پوشش مسابقات بین‌المللی آزاد قرآن کریم.
captcha