اشتباهات بزرگ در مورد ملاک‌های ازدواج + فیلم
کد خبر: 4128898
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
مراقبت از سلامت روان/ 5

اشتباهات بزرگ در مورد ملاک‌های ازدواج + فیلم

همه افراد برای ازدواج ملاک‌ دارند اما بسیاری از همین افراد یا خود را به درستی نمی‌شناسند و یا تصور اشتباهی از ملاک‌ها دارند که لازم است این تصورات اصلاح شود.

رازقی 5/ اشتباهات بزرگ ما در خصوص ملاک‌های ازدواج

نعمت بزرگ سلامتی، محدود به سلامت جسم نیست. این اشتباه بزرگی است که تصور کنیم اگر فقط مراقب سلامت جسممان باشیم، دیگر بیمار نشده و زندگی توأم با سلامتی خواهیم داشت. سلامت ابعاد مختلفی دارد که این ابعاد در تعامل و کنش و واکنش نسبت به هم هستند و اگر یک بعد از سلامتی مورد غفلت قرار گیرد، بر جنبه‌های دیگر ابعاد انسانی تأثیر گذاشته و منجر به بیماری ما خواهد شد.

با توجه به اینکه یکی از ابعاد مهم سلامتی، سلامت روان است خبرگزاری ایکنا نیز بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به انتشار مجموعه درس‌گفتار «مراقبت از سلامت روان» با حضور فاطمه سادات رازقی، روانشناس اقدام کرده است.

در بخش پنجم این مجموعه آموزشی با «مهم‌ترین ملاک‌های ازدواج» و تصورات اشتباهی که در مورد این ملاک‌ها وجود دارد آشنا می‌شوید که در ادامه با هم می‌خوانیم و می‌بینیم.

صحبت ما به اینجا رسید که در خصوص ملاک‌های یک انتخاب خوب صحبت کنیم. آیا اصلاً ازدواج ملاک انتخاب دارد؟ بله؛ اما متأسفانه ما به حدی در این حوزه ضعف مهارت داریم که وقتی می‌خواهیم به انتخاب ازدواج برسیم فکر می‌کنیم همین که من راضی باشم و تصمیم به ازدواج داشته باشم و فرد مقابل ما هم موافق باشد و تصمیم به ازدواج داشته باشد، کفایت می‌کند.

این تصور اشتباه است؛ ازدواج یکسری ملاک‌ دارد که هم در تعالیم دینی به آنها اشاره شده است و هم در روانشناسی خیلی مهم است. در روایتی امام رضا(ع) در خصوص دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) فرمودند: هم کفوی برای خواهرم معصومه وجود نداشت. اما هم کفو یعنی چه؟ وقتی دو نفر به ما مراجعه می‌کنند و ما می‌خواهیم ملاک‌های ازدواج آنها را مشخص کنیم، برای ما یکسری شاخصه‌ها مهم است. اما متأسفانه وقتی با زوجین صحبت می‌کنیم یا در مورد خودشان آگاهی ندارند که اصلاً در این موارد در چه سطحی قرار دارند و یا اینکه به حدی در ارتباط پیشروی کرده‌اند که نمی‌توانند نسبت به این مسائل واقع‌بین باشند.

اولین چیزی که در حوزه انتخاب ما و هم‌کفوی مهم است، بحث نگرش و ایدئولوژی ما به مسائل است که از مصادیق آن دین‌داری، اعتقادات و اخلاق است.

ما با هر کسی صحبت می‌کنیم عنوان می‌کند که اخلاق برای ما مهم‌ترین ملاک است. ولی اخلاق بر چه چیزی سوار می‌شود؟ اخلاق بر روی باورهای ما سوار است و باورهای ما از جهان‌بینی و نگرش ما به مسائل حاصل می‌شود. ما نمی‌توانیم بدون داشتن یک جهان‌بینی هم کفو و مشابه (نمی‌گوییم یکسان بلکه نزدیک به هم)، یک اخلاق یکپارچه داشته باشیم و بتوانیم خودمان را با آن سازگار کنیم. پس اولین ملاک، اخلاق است.

دومین ملاک اصالت خانوادگی است. متأسفانه در کلینیک‌های مشاوره خیلی زیاد می‌شنویم که افراد می‌گویند من می‌خواهم با خود فرد ازدواج کنم و با خانواده او کاری ندارم. در حالی که تعالیم دینی و روانشناسی با این نگاه مخالف است. یک انسان به تنهایی رشد نمی‌کند. هر فردی پرورش یافته دست یک مادر و پدر است و لقمه سر سفره پدر و مادر خورده است، پس نمی‌توانید بگویید یک انسان موجودی است که به تنهایی می‌توان او را انتخاب کرد.

پس خانواده در شکل‌گیری شخصیت افراد نقش دارد. بحث ژنتیک هم که کاملاً واضح است و نمی‌توانیم بگوییم بحث ژنتیک در خود فرد و نسل بعد از آن تأثیر ندارد.

پس اصالت خانوادگی هم مهم است؛ نگاه کنید ببینید با چه خانواده‌ای می‌خواهید وصلت کنید. روایت‌های زیادی داریم که انتخاب از یک خانواده خوب چقدر اهمیت دارد.

نقطه بعدی عقل، شعور، هوش و منطق است. از 10 موردی که ما در کلینیک با آنها صحبت می‌کنیم همه صحبتشان این است که طرف مقابل مرا درک نمی‌کند. درک کردن احتیاج به فهم، شعور، منطق و هوش دارد. همدلی به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی زوجین، نیاز به این دارد که فرد بتواند از خودش خارج شود، خودش را جای تو بگذارد و از نگاه تو به مسائل نگاه کند تا بتواند تفاوت‌ها را بپذیرد و وقتی ما این را در ارتباط بین هم نداریم یعنی در ملاک انتخابمان اشتباه کرده‌ایم.

نکته بعدی سلامت جسم و روان است. 17 تیپ شخصیتی در روانشناسی مطرح است که ازدواج کردن با آنها ممنوع بوده و جالب است که وقتی تعالیم دینی را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که به این موارد اشاره شده است.

مثلاً ازدواج با کسی که وسواس فکری دارد، خودشیفته است، رفتار مرزی دارد و ... نادرست است چراکه امیدی به بهبود این تیپ شخصیت‌ها نداریم و مصادیق آن نیز در تعالیم دینی موجود است.

نکته بعدی زیبایی و جذابیت است. هر کس به شما گفت قیافه تکراری و یا عادی می‌شود بدانید که فهم درستی از این مسئله ندارد. اگر کسی به شما گفت جذابیت ظاهری جزو ملاک‌های ازدواج نیست اشتباه به شما می‌گوید. ازدواج و اصلاً دیدن آن فرد، که باعث می‌شود از مرحله غریبه بودن به مرحله نزدیک بودن برسد، ظاهر فرد است.

نیاییم برای خودمان یکسری چیزهای فضایی بسازیم و بعد احساس کنیم که باید با آنها زندگی کنیم؛ زندگی واقعیت است. ظاهر اهمیت دارد و عادی هم نمی‌شود و داشتن یک درجه از جذابیت ظاهری و جنسی برای زوجین حائز اهمیت است.

نکته بعدی که در ازدواج جزو مهم‌ترین ملاک‌ها است بحث نگرش فرد به آینده زندگی، هدف‌گذاری و ارزش‌گذاری است. خیلی از ما به خاطر تنهایی و وابستگی ازدواج می‌کنیم. هیچگاه با آدمی که در مجردی برای خودش هدف ندارد ازدواج نکنید. چون این آدم به دنبال این است که شما معنایی به زندگی او بدهید و اینطور شما از بین می‌روید.

انتهای پیام
captcha