وعده‌های افطاری مساجد و مبارزه با فقر بی‌سابقه در بریتانیا
کد خبر: 4133000
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۸

وعده‌های افطاری مساجد و مبارزه با فقر بی‌سابقه در بریتانیا

بحران مواد غذایی و افزایش هزینه‌ها در بریتانیا مساجد و مؤسسات خیریه مسلمانان را بیش از گذشته درگیر کمک و امدادرسانی به هم‌نوعان به خصوص در ماه رمضان کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از Middle East Eye، یک بعدازظهر در روز هشتم ماه رمضان است و صف‌هایی از زنان، که بسیاری از آن‌ها کالسکه خالی دارند، بیرون از مسجد شرق لندن در تاور هملتز(Tower Hamlets) ایستاده‌اند. برخی ماسک می‌زنند. برخی دیگر برای پوشاندن صورت خود روسری می‌پوشند تا کسی نتواند آنها را بشناسد.

به‌زودی آنها کالسکه‌های خود را به سوی مرکز اسلامی و مسجد مریم، در گوشه‌ای از ورودی اصلی در جاده شلوغ وایت چپل(Whitechapel) حمل می‌کنند. از آنجا، زنان با آسانسور بالا می‌روند و به طبقه‌ای بلااستفاده می‌رسند. اما این زنان اینجا نیستند که بچه‌ها را از مهد کودک ببرند. آنها برای جمع‌آوری غذا اینجا هستند.

از زمان همه‌گیری کووید-19، مسجد شرق لندن(ELM) یک بانک مواد غذایی را درون مجموعه وسیع خود راه‌اندازی کرده است.

این پروژه ابتدا در سال 2020 برای کمک به افرادی اعم از مسلمان و غیرمسلمان که به دلیل قرنطینه شغل خود را از دست دادند و همچنین تحویل غذا به سالمندانی که به دلایل بهداشتی در قرنطینه بودند، راه‌اندازی شد.

اما بدتر شدن بحران هزینه زندگی در بریتانیا ـ که طی آن افزایش بی‌رویه هزینه‌های غذا و انرژی باعث شد تا تورم دو رقمی شود ـ تقاضا برای خدمات بانک مواد غذایی را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده و داوطلبان را در تلاش برای برآورده کردن نیازهای جامعه‌ای که از بالاترین سطح محرومیت در پایتخت انگلیس رنج می‌برند، کرده است.

فقر بی‌سابقه در لندن

تاور هملتز که بنا بر بسیاری از معیارها به عنوان فقیرترین محله لندن در نظر گرفته می‌شود، دارای بالاترین سطح فقر کودکان در بریتانیا با 56 درصد کودکان در سال 2021 است. این منطقه همچنین خانه تعداد قابل توجهی از مسلمانان بنگلادشی و سومالیایی است.

صوفیه علم، که پروژه‌های مرکز مریم را مدیریت می‌کند، گفت که تعداد افرادی که از بانک غذا استفاده و در وعده‌های افطاری رایگان ارائه شده توسط مسجد شرکت می‌کنند، در بالاترین حد خود بوده است.

رمضان در بریتانیا و مساجدی که به کمک مسلمانان نیازمند می‌آیند

مسجد مریم در شرق لندن

علم به Middle East Eye گفت: من که سی سال در تاور هملتز کار کرده‌ام، هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. فکر می‌کردم چنین فقری فقط در شمال کشوری که من از آنجا هستم وجود دارد، اما تنها در چند هفته گذشته صدها بسته غذا به مردمی که نیازمند به کمک بودند، بدهکار یا در تقلا برای پرداخت قبوض داده‌ایم. همچنین پناهندگانی هم داشتیم که اسکان موقت دریافت کردند.

علم گفت که روزانه نزدیک به هزار نفر برای افطار به این مرکز می‌آیند که این تعداد دو برابر سال‌های گذشته است. در روز اول ماه رمضان، غذای ما تمام شد و داوطلبانم به سمت تسکو (هایپرمارکت زنجیره‌ای) در همان حوالی دویدند تا برای مردم ساندویچ بخرند تا بتوانند روزه خود را افطار کنند.

مسلمانان دچار بحران اقتصادی شدند

برای جوامع مسلمان، بحران هزینه‌های زندگی چالش برانگیز بوده است. مسلمانان سالانه میلیون‌ها پوند به امور خیریه اهدا می‌کنند، با این حال به طور نامتناسبی در مناطق محروم کشور زندگی می‌کنند.

داده‌های دفتر آمار ملی (ONS) نشان داد که بیش از دو سوم از جمعیت 2.6 میلیون مسلمان انگلستان و ولز در مناطقی با بیکاری بالا زندگی می‌کنند که به عنوان منطقه‌ای محاسبه شده که در آن تعداد زیادی از افراد حقوق بیکاری دریافت کرده یا بیکار هستند و یا فعالانه به دنبال کار می‌گردند.

قیمت مواد غذایی در بریتانیا با سریع‌ترین نرخ در بیش از 40 سال گذشته افزایش داشته است. در ژانویه، تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی به 16.8 درصد رسید. دفتر آمار ملی همچنین اشاره کرد که قیمت برق در بریتانیا 66.7 درصد و قیمت گاز 129.4 درصد افزایش یافته است.رمضان در بریتانیا و مساجدی که به کمک مسلمانان نیازمند می‌آیند

این مشکل به دلیل افزایش بیش از 10 درصدی قیمت مواد ضروری مانند برنج و روغن خوراکی در سال گذشته تشدید شده است. محصولات اصلی ماه رمضان از جمله آرد چاپاتی و نخود نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش هیئت توسعه کشاورزی و باغبانی بریتانیا، این افزایش هزینه‌ها به طور نامتناسبی بر مسلمانان بریتانیا تأثیر می‌گذارد، به طوری که 19 درصد از مسلمانان در سال گذشته به بانک‌های مواد غذایی روی آورده‌اند، در حالی که 11 درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

بنیاد ملی زکات (The National Zakat Foundation)، یک مؤسسه خیریه، به افزایش 90 درصدی درخواست‌ها برای استفاده از مزایای صندوق خود اشاره کرده است.

سیارا بیگم در چهار تا پنج ماه گذشته از بانک مواد غذایی در مسجد شرق لندن استفاده کرده است، زیرا هزینه‌های زندگی او به دلیل افزایش قبوض آب و برق سه برابر شده است. او با کشیدن ماسک از روی صورتش توضیح داد که چگونه هزینه‌های زندگی را برای او و دو فرزند خردسالش سخت کرده است.

بیگم گفت: هرگز در زندگی من یا دوستانم تصور نکردیم که از بانک مواد غذایی استفاده کنیم. قبلاً می‌توانستیم از عهده هزینه‌ها برآییم، اما وقتی قبض‌هایمان بالا رفت مجبور شدم بین گرم شدن یا غذا خوردن یکی را انتخاب کنم.

مهم‌ترین افزایشی که بیگم متوجه آن شده است مربوط به روغن پخت و پز و برنج بوده است اقلامی که همیشه در بانک‌های مواد غذایی غیر مسلمان در این منطقه یافت نمی‌شوند، که معمولاً کالاهایی مانند ماکارونی و کنسرو لوبیا را ذخیره می‌کنند.

مسجد شرق لندن همچنین شاهد افزایش تعداد پناهندگانی است که از خدمات آن استفاده می‌کنند، به‌ویژه پناهجویانی که در هتل‌ها یا مسکن‌های موقتی هستند که به طور قانونی نمی‌توانند در حین رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی‌شان کار کنند.

ارقام وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که تا آوریل 2023، 45000 پناهجو در هتل‌های سراسر بریتانیا، از جمله تاور هملتز، با تعداد نامعلومی در اقامتگاه‌های موقت زندگی می‌کردند.

ترجمه از محمد حسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha