مردگان متحرک چه کسانی هستند
کد خبر: 4133171
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

مردگان متحرک چه کسانی هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) گفت: اگر می‌خواهی بدانی مرده کیست، در میان زنده‌ها به دنبال او باش، مرده کسی است که گوشی برای شنیدن قرآن ندارد، دستی به دعا بلند نمی‌کند، اوامر و نواهی خدا را نادیده می‌گیرد و ظلم می‌کند.

عابدینی امام جمعه قزوینبه گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در هشتمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم امام‌ رضا(ع) برگزار شد، گفت: ما در این عالم چند نوع حیات و زندگی داریم که مهم‌ترین آن‌ها حیات معنوی به معنای زندگی انسانی است. برای مثال خداوند در آیه ۴۴ سوره اسراء می‌فرماید «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ»، یعنی آسمان‌هاى هفت‌گانه و زمين و هر كس كه در آن‌هاست خدا را تسبيح مى‏‌گويند؛ اگر همه عالم خدا را تسبیح می‌کنند و او را منزه می‌دانند، پس معلوم می‌شود عالم زنده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در ادامه آیه ۴۴ سوره اسراء نیز آمده «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»، یعنی هيچ چيز نيست مگر اينكه در حال ستايش تسبيح او مى‏‌گويد ولى شما تسبيح آن‌ها را در نمى‏‌یابيد، بنابراین شاید موجودات عالم به نظر ما مرده باشند، اما در پیشگاه خدا زنده هستند.

وی خاطرنشان کرد: زنده بودن زمین در آیه ۶۵ سوره نحل نیز آمده است، خداوند در این آیه فرموده «أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»، یعنی خدا از آسمان آبى فرود آورد و با آن زمين را پس از پژمردنش زنده گردانيد قطعاً در اين امر براى مردمى كه شنوايى دارند نشانه‌اى است.

انسان دو نوع حیات دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: همچنین خداوند در آیه ۵ سوره حج می‌فرماید «وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيج»، یعنی زمين را خشكيده مى‌‏بينى ولى چون آب بر آن فرود آوريم به جنبش در مى‌‏آيد و نمو مى‌کند و از هر نوع رستنيهاى نيكو مى‌روياند؛ این آیات زنده بودن زمین را نشان می‌دهد. همان‌طور که گیاهان و درختان مرده و زنده می‌شوند، انسان نیز دو نوع حیات دارد، یک وقت ممکن است زنده بودن ما انسان‌ها فقط در حد خوردن، نوشیدن، راه رفتن و فعالیت کردن باشد، حیوانات نیز همین کارها را می‌کنند، چنین انسانی به‌صورت حیوانی زنده است.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: مرحوم شیخ طوسی در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل کرده که آن کسی که می‌میرد مرده نیست، اگر می‌خواهی بدانی مرده کیست، در میان زنده‌ها به دنبالش بگرد، مرده کسی است که گوشی برای شنیدن قرآن ندارد، دستی به دعا بلند نمی‌کند، اوامر و نواهی خدا را نادیده می‌گیرد، ظلم می‌کند، کاری به نماز و روزه ندارد، حلال و حرام برایش فرقی نمی‌کند، چشم و زبانش به گناه عادت کرده است، این‌ها مرده‌اند.

وی افزود: خدا در آیه ۱۸ سوره بقره درباره منافقین می‌فرماید «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ»، یعنی آن‌ها کر و گنگ و کورند و از ضلالت خود بر نمی‌گردند، در آیه ۱۷۱ سوره بقره راجع به کافران هم آمده است «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ»، یعنی كرند، لالند و كورند و درنمى‏‌يابند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: گوش، چشم و قلب انسانی کافران فعال نیست، کافران هیچ وقت از حق دفاع نمی‌کنند، همین روزها اتفاقات فلسطین را می‌بینیم، مجامع بین‌المللی به گفته قرآن کر بودند و صدای آنان را نشنیدند، زبانشان بسته بود و از حق مظلوم دفاع نکردند، چشمشان هم کور بود از اینکه حقایق تلخی که بر مردم یمن، فلسطین، لبنان و سوریه گذشته را ببینند.

وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۲ سوره فاطر می‌فرماید «وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ»، یعنی زندگان و مردگان يكسان نيستند خداست كه هر كه را بخواهد شنوا مى‏‌گرداند و تو كسانى را كه در گورهايند نمى‏‌توانى شنوا سازى؛ منظور از این آیه این است که برخی از این مردم گویا در قبر هستند، آواری از دنیاپرستی بر سرشان ریخته، زیر آوار غفلت و گناه هستند و صدای پیامبر (ص) به گوششان نمی‌رسد.

تولد دوباره انسان

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بزرگانی مانند ملاصدرا جمله‌ای از حضرت مسیح(ع) نقل می‌کنند که حضرت فرموده وقتی کسی از مادر متولد می‌شود، باید یک بار دیگر هم در زمان دیگری متولد شود، در راستای روشن شدن این معنا می‌بینیم که دانه گندم وقتی می‌رسد از خوشه جدا می‌شود، یک تولد است، تولد دیگرش هم این است که در خاک قرار می‌گیرد، رطوبت به آن می‌رسد، جوانه می‌زند و مجدداً یک بوته گندم می‌شود، این هم تولد دوم است.

وی یادآور شد: در حیوانات نیز این مثال را می‌توان بیان کرد که یک تخم‌مرغ دو بار متولد می‌شود، یک بار زمانی که از مرغ جدا می‌شود، این یک تولد است، یک بار هم آن موقعی که تخم را می‌شکند، از زندان تخم‌مرغ نجات می‌یابد و تبدیل به جوجه می‌شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: انسان نیز نیازمند تولد دوباره است، راه تولد دوباره در شب‌های احیاست، احیا به معنای زنده کردن است، ما می‌خواهیم دوباره زنده و متولد شویم، قرآن هم برای تولد دوباره است، قرآن آمده که ما زندگی و حیات معنوی پیدا کنیم، رسول خدا و ائمه(ع) ما را برای تولد دوباره آماده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دعا، مناجات، نماز، روزه، قرائت قرآن، صله‌رحم، انفاق و کارهای نیک خیر را انجام می‌دهیم تا تولد دوباره برای ما اتفاق بیفتد، بنابراین انسان ۲ نوع حیات دارد، نخست همان حیات نباتی و حیوانی و دوم نیز حیات طیبه و انسانی است.

امام جمعه قزوین ادامه داد: خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً»، یعنی هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏‌اى حيات حقيقى بخشيم؛ خداوند در این آیه می‌فرماید هر انسانی اعم از زن و مرد که کار خوب انجام می‌دهد، به شرط آنکه ایمان داشته باشند، ما او را با حیات طیبه زنده می‌کنیم.

وی یادآور شد: انسانی که حیات معنوی دارد سمع و بصر دارد، اما حیوانات اُذُن و عین دارند، حیوانات بصیرت نمی‌فهمند و حقایق معنوی را نمی‌شنوند، خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل از چشم و گوش انسانی صحبت کرده و می‌فرماید «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»، یعنی خدا شما را از شكم مادرانتان در حالى كه چيزى نمى‏‌دانستيد بيرون آورد و براى شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار داد باشد كه سپاسگزارى كنيد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: راه دیگر برای ولادت دوباره و حیات طیبه در آیه ۲۴ سوره انفال آمده است، خداوند در این آیه فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»، یعنی هنگامی که خدا و پیامبرش شما را به حقایقی که به شما حیات معنوی و زندگی واقعی می‌بخشد، دعوت می‌کنند اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع می‌شود تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد و مسلماً همه شما به سوی او گردآوری خواهید شد.

نشانه‌ها و آثار حیات طیبه

وی خاطرنشان کرد: در این آیه آمده که برای تولد دوباره و حیات معنوی باید حرف خدا و رسول خدا را اجابت کنیم، برای مثال خدا در آیه ۱۸۳ سوره بقره فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد روزه بر شما مقرر شده است همان‌گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: وقتی ما به فرامین خدا عمل می‌کنیم، نشانه‌ها و آثار حیات طیبه در ما ظاهر می‌شود، هر نمازی که به جای می‌آوریم یک قدم به سوی حیات معنوی بر می‌داریم، هر کار خیری که انجام می‌دهیم به سمت حیات معنوی پیش می‌رویم، دلمان بصیر و گوشمان شنوا می‌شود.

وی یادآور شد: خداوند به یک عده می‌گوید «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ»، یک عده هم مطابق آیه ۱۹۳ سوره آل‌عمران «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ» هستند، یعنی پروردگارا ما شنيديم كه دعوتگرى به ايمان فرا مى‏‌خواند كه به پروردگار خود ايمان آوريد؛ این‌ها گوش شنوا پیدا کرده‌اند و و برای رسیدن به رحمت خدا سرعت و سبقت می‌گیرند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: خدای متعال در آیه ۱۵۴ سوره مبارکه بقره می‌فرماید «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ»، یعنی كسانى را كه در راه خدا كشته مى‌‏شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‏‌اند ولى شما نمی‌دانید؛ این زنده بودن شهدا همان حیات طیبه است، چنین حیاتی هرگز مرگ ندارد. همچنین خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می‌فرماید «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»، یعنی هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏‌اند مرده مپندار بلكه زنده‏‌اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‌‏شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید دو گروه مرده متحرک هستند، آدم‌هایی که وقتی منکر را می‌بینند، قلباً از آن منزجر هستند، زبانشان هم امر به معروف می‌کند، عملاً هم کاری می‌کنند که جلوی این بدی گرفته شود، این آدم وظیفه‌اش را درست انجام داده است، اما کسی که صحنه‌های منکر را می‌بیند، قلباً هم از این منکر بدش نمی‌آید، عملاً هم اقدامی نمی‌کند، وقتی این سه رکن زندگی انسان فلج شد این آدم مرده متحرک به حساب می‌آید.

وی یادآور شد: برای مثال بی‌حجابی منکر است، بی‌حجاب‌ها دو نوع هستند، خیلی از این‌ها نمی‌فهمند، اگر بفهمند رفتارشان را درست می‌کنند، یک عده هم از روی لجاجت مرتکب منکر می‌شوند، البته منکر فقط بی‌حجابی نیست، ضایع کردن حقوق دیگران، دستبرد به بیت‌المال، غیبت کردن، آبروی مؤمن را بردن و قلم را در راه فساد به کار بردن هم منکر است، متأسفانه برخی به این امراض مبتلا هستند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) وقتی در بستر شهادت بودند به فرزندانشان وصیت کردند هر کجا هستید دشمن ستمگران و یاور مظلومان باشید، یعنی زبانتان فعال باشد و قلبتان از ظلم منزجر باشد، حضرت فرمودند اگر کسی این کار را نکند مرده زنده‌نما یا مرده متحرک است. امیرالمؤمنین(ع) فرمود برخی علما ربانی و زنده هستند، برخی علما نیز وانمود می‌کنند عالم هستند، اما نمی‌دانند حیات معنوی چیست، این‌ها عقلشان به جای علم پر از جهالت است و عملشان به جای هدایت پر از گمراهی است و مردم را به گمراهی می‌کشانند.

امام جمعه قزوین در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمودند این عالم‌نماها چهره‌شان شبیه انسان است اما قلبشان شبیه حیوانات است، این‌ها هم مرده زنده‌نما هستند.

انتهای پیام
captcha