نهج‌البلاغه؛ بهترین راه شناخت حضرت امیر(ع)
کد خبر: 4133460
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۲

نهج‌البلاغه؛ بهترین راه شناخت حضرت امیر(ع)

مدرس حوزه علمیه در همدان بد تاکید بر اینکه کتاب نهج‌البلاغه با انگیزه شناساندن حضرت امیر)ع( تالیف شد، گفت: بهترین راه شناخت هرکسی تفکر در کلمات و قدم گذاردن در عالم بیانات اوست این بیان ضرورت تامل در کلمات حضرت برای شناخت ایشان را بهتر نشان می دهد.

نهج‌البلاغهحجت‌الاسلام و المسلمین سید جعفر حسینی، مدرس حوزه علمیه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آیات و روایات، اظهار کرد: شناخت ائمه اطهار علیهم‌السلام به شناخت خداوند ارجحیت دارد چراکه با شناخت ائمه می‌توان به شناخت خداوند رسید.

وی با بیان اینکه از حیث تربیتی هیچ عبادتی در اهمیت به علم آموزی نمی‌رسد، افزود: انسان برای عبادت آفریده شده اما بدون علم هیچ عبادتی شکل نمی‌گیرد، از همین جهت درباره فلسفه خلقت در آیه ۵۶ سوره ذاریات آمده است که «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» اما در بیان و تفسیر آن فرموده‌اند یعنی خلقت از برای معرفت است، بنابراین هیچ عاملی در تربیت به پایه علم و معرفت نمی‌رسد.

حسینی یادآور شد: حضرت علی(ع) در حکمت 141 در برتری علم نسبت به مال اندوزی فرموده‌اند «هَلَكَ خُزَّانُ اَلْأَمْوَالِ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ اَلدَّهْرُ ثروت اندوزان بى تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، امّا دانشمندان، تا دنيا برقرار است زنده اند، بدن‌هايشان گرچه در زمين پنهان امّا ياد آنان در دل ها هميشه زنده است.»

وی اضافه کرد: البته با اهمیت‌ترین معرفت، شناخت خداوند متعال است چنانکه در نهج البلاغه شریف اول الدین معرفته معرفی شده است اما چون وصول به این معرفت بنحوی محال تلقی شده است مگر به تعلیم اولیای الهی. با توجه به این نکته شناخت اولیای الهی اهمیت بالاتری دارد نسبت به شناخت خداوند متعال یعنی از جهت رتبه مقدم بر شناخت خداوند متعال است چرا که اگر ولی خدا شناخته نشود خداوند متعال شناخته نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: در حقیقت ما به معرفی اینان خدا را می‌شناسیم. در روایات معصومین علیه السلام این نکته با اهمیت اینگونه بیان شده « لولا نحن ما عرف الله اگر هدايت اوصيا و راهنمايی اوليا نباشد، مردم در حيرت و بيابان گمراهی باقی می مانند» همچنین در خطبه 4 نهج البلاغه فرموده است «بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ وَ [تَسَنَّمْتُمُ‏] تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ [الْعَلْيَاءَ] الْعَلْيَاءِ» به عبارتی با اولیاء الهی به قله‌ها می‌توان رسید حال این قله معرفت باشد یا چیز دیگری.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: درباره انگیزه تالیف نهج‌البلاغه گفته شده سید رضی در پی معرفی ائمه معصومین علیهم‌السلام همت به تألیف کتاب «خصائص الأئمة» کرد و چون از بهترین راه‌های شناخت هر امامی از طریق کلمات خود آن معصوم است سید بعد از بیان تاریخ زندگی هر یک از معصومین اقدام به جمع آوری کلمات شیوا و بلیغ صادر از آن معصوم نمود از این باب که المرء مخبوء تحت لسانه آدمی مخفی است در زیر زبان به معرفی امام از طریق نهج البلاغه و عرضه آن به اجتماع دوران خود موفق به تالیف این کتاب شریف شد.

وی اضافه کرد: اما عمر کوتاه سید رضی توفیق تالیف بقیه کتاب خصائص الائمه و معرفی ائمه از طریق کلماتشان را به ایشان نداد لذا کتاب نهج‌البلاغه با انگیزه شناساندن حضرت امیر علیه السلام تالیف شد چرا که بهترین راه شناخت هرکسی تفکر در کلمات و قدم گذاردن در عالم بیانات اوست این بیان ضرورت تامل در کلمات حضرت برای شناخت ایشان را بهتر نشان می دهد.

زیارت غدیریه ۸۰ آیه را در اثبات ولایت امام علی (ع) بیان می‌کند

این مدرس حوزه علمیه در همدان هم‌چنین تصریح کرد: در زیارت غدیریه هشتاد آیه در اثبات ولایت امیرالمؤمنین(ع) آورده است.

حسینی به جایگاه امام علی(ع) از دیدگاه امام هادی(ع) پرداخت و اظهار کرد: وقتی معتصم امام هادی(ع) را از نجف به سامرا فرامی‌خواند، امام در مسیر خود به زیارت قبر مطهر امام علی(ع) می‌روند و در آنجا زیارت غدیریه را می‌خوانند.

وی یادآور شد: امام هادی(ع) در این زیارتنامه ۸۰ آیه را در اثبات ولایت حضرت علی(ع) بیان می‌کند. در این زیارت نامه آمده است السلام علیک یا امین الله فی ارضه، این قسمت از زیارتنامه به آیه آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه نام به نام علی (ع) زدند.

حسینی تاکید کرد: این زیارت نامه همان زیارت امین الله است که به عبارتی ولایت نامه امام علی از آن یاد می‌شود. امام هادی (ع) در این باره می‌فرمایند هیچ کس به جز امام علی(ع) و امام زمان(عج) در شأن لقب امیرالمؤمنین(ع) نیستند چرا که این بار امامت را فقط علی(ع) می‌تواند تحمل کند.

حسینی اظهار کرد: امام هادی(ع) در این زیارتنامه می‌فرماید امام علی(ع) خود دین است در حالی که متصور هستیم علی به خاطر دین کشته شده است. بر اساس این زیارتنامه علی(ع) خود صراط مستقیم است و یا علی همان خبر عظیم است و کل قرآن در شأن ایشان نازل شده است.

انتهای پیام
captcha