نگاهی به مرکز اسلامی لاتین‌تبارها در هیوستون
کد خبر: 4134777
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۷

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین‌تبارها در هیوستون

مرکز اسلامی هیوستون که دو دهه پیش به همت یک بومی کلمبیایی و کاتولیک سابق تأسیس شد، اکنون سازمانی پیشرو برای جامعه رو به رشدی از مسلمانان لاتین‌تبار است که منابعی در مورد دین به زبان خود ندارند.

به گزارش ایکنا به نقل از Houston Chronicle، اعضای مرکز اسلامی «اسلام به اسپانیایی» که اکثراً لاتین‌تبار هستند اکنون شامل مسلمانانی از سراسر جهان می‌شوند و این مرکز اسلامی به عنوان یکی از برجسته‌ترین مساجد اسپانیایی‌زبان در این کشور ظاهر شده است.

مجاهد فلچر(Mujahid Fletcher)، از اعضای این مرکز اسلامی گفت: می‌خواستیم مکانی را ایجاد کنیم که مردم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، بتوانند بیایند و بدون توجه به آن احساس خوبی داشته باشند، تجلیل از انسانیت وجه مشترک تمام کسانی است که به اینجا می‌آیند.

رافعه بیسواس، 36 ساله و بنگلادشی‌تبار، گفت که این مسجد به دلیل ترکیب فرهنگ لاتین با سنت‌های اسلامی جذاب است.

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین تبارها در هیوستون

بیسواس، استاد دانشگاه تگزاس در مرکز مهندسی تایلر هیوستون، یک دهه است که در هوستون زندگی می‌کند و می‌گوید که مسجدی به اندازه اسلام به اسپانیایی از او استقبال نکرده است.

او گفت: دوستانم از من می‌پرسند چرا به اینجا می‌روم، و من به آنها می‌گویم که این جا مکانی برای همه مسلمانان است.

مسجد در حال رشد است

مسجد و مرکز اسلامی «اسلام به اسپانیایی» پیشرو در سطح ملی در حال رشد است. به گفته مؤسسه سیاست اجتماعی و تفاهم(Institute for Social Policy and Understanding)، یک گروه مدافع حقوق اجتماعی مستقر در واشنگتن، در سال 2018 در سراسر کشور، 7 درصد از مسلمانان لاتین‌تبار شناسایی شدند که این رقم در سال 2009 تنها یک درصد بود.

مرکز تحقیقات پیو می‌گوید: تعداد مسلمانان ساکن در ایالات متحده در سال 2017 به 3.5 میلیون نفر افزایش یافته است که در مقایسه با 2.5 میلیون یک دهه قبل از آن رشد را نشان می‌دهد. به گفته پیو، تقریباً 250 هزار نفر از آنها لاتین‌تبار هستند.

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین تبارها در هیوستون

مسجد منطقه هیوستون در نحوه نماز خواندن مردان و زنان با هم منحصر به فرد است، یک عمل غیر متعارف در اسلام، اما شبیه به پیشینه مسیحی است که بسیاری از نوکیشان اسلام در اسپانیا از آن سرچشمه می‌گیرند.

اکثر شام‌های محلی در جشنواره غذای مسجد، غذاهای اصلی آمریکای لاتین هستند. غذاهایی از فرهنگ‌های دیگر نیز در رویدادهایی مانند افطار به نمایش گذاشته می‌شود، همانطور که شنبه شب یک زوج پاکستانی مرغ، برنج باسماتی و نان را آوردند.

فلچر گفت: با وجود اینکه مرکز اسلامی اسلام به اسپانیایی چندفرهنگی‌تر شده و مؤمنان از جامائیکا گرفته تا ژاپن به این مرکز اسلامی و مسجد می‌آیند، این مرکز همچنان پناهگاهی برای گروندگان لاتین به اسلام بوده است.

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین تبارها در هیوستون

ویل پردومو، جوان 23 ساله اهل آلیف که در حال تحصیل برای معلم شدن است، یک سال مطالعات اسلامی خوانده و چند هفته پیش در آغاز ماه مبارک رمضان، مسلمان شده است.

او درباره تغییر آیین خود گفت: وقتی نماز می‌خوانم، احساس نزدیکی به خدا می‌کنم. مثل این است که می‌گویم هی، خدا، بالاخره من هستم.

این سازمان همچنین برای نوکیشانی که همیشه برای جشن‌هایی مانند عید فطر، که لباس مناسب ندارند، به اینحا می‌آیند هدایایی دارد.

اسلام به عنوان فرهنگ مشترک لاتین‌تبارها

 جانی لوپز 25 ساله، که نزدیک به دو سال پیش مسلمان شده است گفت که در جوانی و پس از به دنیا آمدن پسرش شروع به مطالعه اسلام کرد. او و همسرش که در اصل مسیحی بودند، سرانجام پس از تولد فرزندشان به اسلام گرویدند.

دیگران، مانند جسیکا دیسلا، از سراسر کشور آمده‌اند تا به مرکز اسلامی اسلام به اسپانیایی بپیوندند.

دیسلا، 43 ساله، در جمهوری دومینیکن بزرگ شد و بعداً در محله واشنگتن هایتس نیویورک ساکن شد، که عمدتاً لاتین‌تبار هستند.

سه سال پیش، دیسلا گفت که از مشکلاتی که به عنوان یک مسلمان لاتین در نیویورک تجربه کرده بود، مانند نبود اجتماع مسلمانان لاتین‌تبار، سر خورده شده است.

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین تبارها در هیوستون

سفر به هیوستون در ماه رمضان سال 2021 او را متقاعد کرد که خانواده‌اش را به تگزاس منتقل کند.

دیسلا که اکنون مدیر مسجد است، گفت: وقتی به اینجا رسیدم، به نوعی حس دیدار با خانواده را داشتم. به جای اینکه احساس غربت کنیم، مانند این بود که برای یک گردهمایی خانوادگی وارد خانه اقوام خود می‌شوید.

فلچر گفت که اسلام در میان بسیاری از لاتین‌تبارها به دلیل گذشته فرهنگی مشترک که ریشه در قرن‌ها حکومت مسلمانان بر اسپانیای کنونی بین قرن‌های هشتم و پانزدهم دارد، طنین‌انداز شده است.

نگاهی به مرکز اسلامی لاتین تبارها در هیوستون

او افزود: بسیاری از اعراب پس از استقلال کشورهای آمریکای جنوبی از اسپانیا در دهه 1800 به بخش‌هایی از کشورهایی مانند کلمبیا و مکزیک مهاجرت کردند و مذهب خود را نیز گسترش دادند.

او قصد دارد با ساخت موزه‌ای داخل مجموعه 10000 فوت مربعی (929 متر مربع) در مرکز اسلامی اسلام به اسپانیایی به این ریشه‌ها ادای احترام کند. فلچر همچنین امیدوار است که ساختمان را بازسازی کند تا شبیه معماری سنتی اسلامی شود.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha