اینجا غروب پنجشنبه؛ ملجأ قزوینی‌هاست
کد خبر: 4138469
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
گردشگری مذهبی در قزوین/ ۱

اینجا غروب پنجشنبه؛ ملجأ قزوینی‌هاست

سیدمحمد دبیرسیاقی در کتاب «سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن» درباره امامزاده حسین(ع) که امروز زیارتگاه قزوینی‌هاست مطالبی را بیان کرده است که مختصر به آن خواهیم پرداخت.

امامزاده حسین قزوینبه گزارش ایکنا از قزوین، بنا بر آنچه مرحوم سیدمحمد دبیرسیاقی، پژوهشگر و نویسنده فقید قزوینی، درباره امامزاده حسین(ع) در کتاب «سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن» آورده است: «از کیفیت و چگونگی ساختمان بقعه این امامزاده در گذشته اطلاعاتی در دست نیست اما آثار موجود نشان می‌دهد که در سده هشتم و نهم دارای بنایی عالی بوده چون صندوق روی مزار در آغاز سده نهم ساخته و نصب شده است. ظاهراً این بقعه در فاصله بین ۲ دوره چنگیزیان و صفویه رو به نابودی گذاشته است اما نوشته‌ها حاکی از آن است که شاه طهماسب صفوی در مرمت و بنای این بقعه سهم بزرگی داشته است.

سفرِ علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به قزوین در جریان سفرش به خراسان به‌طور مخفیانه صورت گرفت و ایشان در منزل «داوود بن عیسی غازی» اقامت کرد که فرزند ۲ ساله‌اش که در این سفر همراهش بود به علت بیماری در قزوین از دنیا رفت و در همین شهر به خاک سپرده شد که امروز به آستان امامزاده حسین(ع) یا شاهزاده حسین معروف است».

امامزاده حسین(ع) معروف‌ترین زیارتگاه شهر قزوین است که گلزای شهدای سال‌های دفاع مقدس را هم در کنار خود جای داده که مأمن و محل انس و آرامشی برای دل‌های بیدار و جویندگان صراط مستقیم است.

علاوه بر گلزار شهدا، صحن‌ها و حیاط‌های گرداگرد این بقعه متبرکه مبارزین انقلابی، علماء، عرفا، سیاستمداران و دولت‌مردان مشهور شهر قزوین نیز آرام گرفته‌اند.

این مکان مقدس محل تجمع مردم شهر قزوین در مناسبت‌های ملی و مذهبی است. غروب پنجشنبه و ظهر جمعه این آرامگاه پذیرای خیل کثیری از دلدادگان به حریم امن الهی و دوستداران اهل‌بیت(ع) است که علاوه بر زیارت اهل قبور، حاجات خود را به آستان این امامزاده عظیم‌الشان عرضه می‌کنند.

طاقی‌های گرداگرد صحن اصلی نیز مکانی امن و آرام برای تفکر و تفرج است که دورهمی‌خانواده‌ها در سایه امن این امامزاده لازم التعظیم صفای دوچندانی به این مکان معنوی بخشیده است. این بقعه متبرکه در قسمت جنوبی و بافت تاریخی شهر قزوین واقع شده و از چهار جهت جغرافیایی قابل دسترسی است.

به جهت ارادت اهالی شهر قزوین به این بارگاه معنوی، کاروان‌های عازم به سفرهای زیارتی همچون حجاج بیت‌الله الحرام، عتبات عالیات، سفرهای زیارتی داخلی و نیز اردوهای راهیان‌نور از این محل برای قرار ابتدایی و بدرقه مسافران خود استفاده می‌کنند.

آستان مقدس امام‌زاده حسین(ع) از جمله اماکنی است که در اولویت بازدیدهای گردشگران داخلی و خارجی شهر تاریخی قزوین قرار دارد.

انتهای پیام
captcha