شبکه بانوان تقریبی و حوزوی تشکیل شود + عکس و فیلم
کد خبر: 4142063
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
طی نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت مطرح شد

شبکه بانوان تقریبی و حوزوی تشکیل شود + عکس و فیلم

طی نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت که پیش از ظهر امروز با حضور 30 نفر از بانوان مبلغ و طلبه برگزار شد به مواردی چون هدایتگری مهمترین شاخصه زن تمدن‌ساز، نادیده گرفتن شایسته‌سالاری و دادن نقش‌های مهم و کلیدی به بانوان، معرفی بانوان موفق، بکارگیری روش‌های به‌روز در امر تبلیغ به ویژه در عرصه حجاب، خودباوری در امر تبلیغ، توجه به بانوان سرپرست خانوار، اهتمام به ظرفیت بانوان طلبه و مبلغ بومی و ... اشاره شد.

هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت با شعار «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت با شعار «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»، امروز، ۳۰ اردیبهشت‌ماه  از سوی معاونت فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در محل دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت برگزار شد.

این برنامه با تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در ادامه مهدی صفی‌یاری، معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه به تبیین اهداف نشست پرداخت و گفت: مفتخریم همه ما سر سفره نبی مکرم اسلام(ص) نشسته‌ایم و از اعضای خانواده پیامبر(ص) هستیم و افتخار این را داریم که امت نبی مکرم اسلام(ص) لقب گرفته‌ایم‌.

وی ادمه داد: تلاش‌های شما بانوان در راستای تقویت گفتمان وحدت و شکل‌گیری تمدن نوین اسلام، ستودنی است همه ما مرد و زن، شیعه و سنی، ترک و بلوچ و ... در خانواده امت پیامبر(ص) هستیم. قطعاً در جمع اعضای یک خانواده سلایق مختلف نیز وجود دارد، اما قطعاً محبوب‌ترین اعضای یک خانواده آنهایی هستند که برای تقویت دوستی و محبت‌ورزی در خانواده تلاش می‌کنند. این اختلافات جزیی در مقابل اشتراکات گسترده میان امت اسلامی است اما در عین این کمترین اختلاف سلیقه‌ها، قطعاً نگاه محبت نبی مکرم اسلام(ص) به افرادی بیشتر است که برای آشتی و وحدت تلاش می‌کنند.‌

صفی‌یاری با اشاره به حضور 30 بانو در این هم‌اندیشی، اضافه کرد: شما بانوان در مناطق مختلف، وظیفه دفاع از ارزش‌های والای اسلامی را دارید که آن را قدردان هستیم. تلاش در راه تقریب امت اسلامی مرد و زن نمی‌شناسد و حضور شما در مناطق مختلف، قطعاً در شکل‌گیری امت واحده اثرگذار است. 

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی، بانوان مسلمان گام به گام دست در دست هم درحال درخشش هستند و این دبیرخانه به واسطه مأموریت در حوزه مساجد، مدارس و ...‌ تلاش کرده است تا از حضور و ظرفیت شما خواهران حوزوی بهره‌مند شود.

هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت با شعار «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»

معاون فرهنگی و امور اجتماعی دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت با تأکید بر اینکه در دل فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و اجتماعی معاونت مربوطه، سهم بانوان قطعاً نباید کمتر از آقایان باشد، بیان کرد: با حضور شما در حال شکل دادن شبکه‌ای گرانقدر با عنوان شبکه بانوان تقریبی و حوزوی در کشور هستیم تا بتوانیم از ظرفیت شما در راستای مأموریت‌های مجموعه به نحو احسن استفاده کنیم. به دنبال ایده‌های شما در عرصه‌های تبلیغی و ترویجی هستیم و قول می‌دهیم هر ایده قابل تحققی را همراهی کنیم.

در بخش دیگر حجت‌الاسلام لطفیان، دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیه 97، سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، گفت: نتیجه این آیه «حیات طیبه» است و یکی از مهمترین مأموریت‌هایی که برعهده ما نهاده شده است در این آیه به تصویر کشیده شده است (آن هم فارغ از مسئله جنسیت و سن و سال)، این مأموریت نیازمند دو مقدمه یکی ایمان و دیگری عمل صالح است.

لطفیان اضافه کرد: قاعدتا عمل صالح، عقل عملی (همان انگیزه) است و ایمان، عقل نظری (همان اندیشه) است  که خداوند جنسیت را برای آن کنار گذاشته است. اگر عمل صالحی که از روح ایمان سرچشمه می‌گیرد از انسان سر زند، قطعاً زایشی در زندگی انسان رخ می‌دهد که خدا از آن با عنوان حیات طیبه نام می‌‌برد. مقدمات حیات طیبه؛ تسلیم خدا، تطهیر وجود و آمادگی وجود برای پذیرش انوار الهی است و رسیدن به همان مرحله بصیرت و مقام محمودی است که به پیامبر(ص) وعده داده شده است. (متن کامل سخنران حجت‌الاسلام لطفیان)

سپس نوبت سخنرانی میهمانان رسید. بی بی آسیه میرزاعلی، مدیر مدرسه علوم دینی ام الابرار گلستان به ارائه موضوع «مشارکت زنان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، الزامات، بایسته‌ها و موانع» پرداخت. وی ضمن اشاره اجمالی به آغاز فعالیت از سال ۹۴ در شهر آق‌قلا گفت: فعالیت مدارس علوم دینی خواهران بهترین حجت بر نقش بانوان در شکل‌گیری تمدن اسلامی است. همانطور که در صدر اسلام نیز بانوان در کنار پیامبر نقش‌آفرین بودند.

وی به نقش تأثیرگذار مادری در نهاد انسان‌ساز خانواده اشاره کرد و افزود: به خاطر همین نقش اثرگذاری و هدایتگری است که بانوان مورد هجمه‌هایی از سوی غرب قرار گرفته‌اند. مهمترین شاخصه زن تمدن‌ساز، هدایت‌گری است و نه اغواگری.

میرزاعلی بر شناخت حقیقت زن و شناساندن این حقیقت به جامعه و جهان برای پیریزی تمدن اسلامی، معرفی زن مسلمان با پرهیز از تجمل، ریا و رفاه‌گرایی به عنوان الگوی زن متعالی، ترویج سبک زندگی اسلامی و بانوان به عنوان راهبران مصلح و بی‌ادعا(زن نماد صلح، امنیت و مهرورزی) تأکید کرد.

سکینه نارویی، از سیستان و بلوچستان از دیگر سخنران بانوان مبلّغ بود که به تبیین حجاب به عنوان الگویی از پاکدامنی، آموزش صحیح حجاب و عفاف به جامعه، نمایش برترین‌ بانوان محجبه، رفع اختلافات با برگزاری کارگاه‌های گفتمان‌سازی تصریح کرد.

وی ضمن گلایه از نادیده گرفتن شایسته‌سالاری بانوان در واگذاری منصب‌های، فعالیت‌های مختلف و پست‌های مختلف، گفت: حال آن که ریشه بسیاری از خرابی‌ها در سیستان با شایسته‌سالاری و حضور بانوان موفق رفع خواهد شد، چنانکه در طول تاریخ ایران شاه‌دخت‌هایی بودند که به خوبی حکمرانی کرده‌اند.

نارویی به محرومیت مدارس علوم دینی بانوان طلبه در این استان از دریافت مدرک و حتی کمترین امکانات، اضافه کرد: حال آنکه مدارس علوم دینی خواهران اهل‌سنت، نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد اما حوزه‌های ما از همه چیز محروم هستند. پس توجه خاص به این مدارس با در نظر گرفتن اثرگذاری آنها بر تربیت نسل آینده، ترویج فرهنگ هنر، ترویج فرهنگ احترام به حقوق بشر و حقوق زنان، پایبندی به اصول دینی در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه خانم حسینی از دیگر مدرسان و مبلغان کردستان با اشاره به آغاز فعالیت مدارس دینی این استان در عرصه بانوان از حوالی سال 60 با اهتمام نماینده ولی‌فقیه وقت استان و تربیت هزاران هزار دانش‌آموخته و بانوی طلبه، به ارائه موضوع نقش مدارس علوم دینی خواهران اهل‌سنت در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت.

وی به نقش و برنامه‌های اجرا شده توسط بانوان مدرسه علمیه استان در ناآرامی‌های اخیر و نقش روشنگری در این جریانات، برگزاری میلاد حضرت زینب(س) با حضور خانواده‌های سنندجی و خانواده‌های بانوان طلبه و حضور طلاب با خانواده‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، اشاره کرد و گفت: نیازمند حضور و بهره‌مندی از ظرفیت طلاب اهل‌سنت در مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد به ویژه طلاب بومی اهل‌سنت هستیم.

نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت با شعار «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»

سپس سعیدی، مدرس و مبلغ از بوشهر از دیگر سخنرانان میهمان این هم‌اندیشی بود که به ارائه موضوع زن و تکلیف اجتماعی با تأکید بر آرای مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، هویت مستقل زن و مرد بدون نقص، رشد علمی و اجتماعی بانوان پس از ظهور اسلام، هویت انسانی که پیامبر اکرم(ص) به بانوان داد، حفظ کرامت انسانی و منافع معنوی بانوان در صحنه‌های عمومی، تبیین تجربه بانوان غربی از بی‌بندوباری‌هایی چون سست شدن بنیان خانواده، فرار از خانه و سقط‌های جنین و ...، وضع قوانینی که در بعد مادی از بانوان حمایت شود، پرداخت.

در ادامه عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور فرهنگی و تبلیغی بانوان سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به دهه کرامت و فضیلت‌های حضرت معصومه(س)، همراهی ایشان با برادر خویش، حضرت امام رضا(ع) و نگاه مکتبی دین ما به بانوان، افزود: امروزه با توجه به مسیر شکل‌گیری تمدن اسلامی، توجهی به نرم‌افزار این تمدن نداشتیم چنانکه مقام معظم رهبری نیز نسبت به خطرات بی‌توجهی به ابعاد نرم‌افزاری تمدن اسلامی و آسیب‌های موجود سبک زندگی فعلی هشدار دادند.

وی به شهیده مرجان نازقلیچی به عنوان اولین فرماندار زن ترکمن اشاره کرد و گفت: ما بانوان در طول تاریخ اثرگذاری مستمری داشته‌ایم که غیرقابل انکار است. ما باید به دنبال معرفی بانوی ایرانی به عنوان شکل سوم باشیم نه بانوی شرقی و نه بانوی غربی. بانوی ایرانی همراه با خانه‌داری و همسرداری و مادری به عنوان نقش‌داری در سطح اجتماع.

سعیدی‌نژاد با تأکید بر اینکه ما در جنگ روایت‌ها هستیم تا ظرفیت‌ها و توانایی‌های خودمان را نبینیم و به درک درست از واقعیت‌ها و ظرفیت‌های خود دست پیدا نکنیم، تأکید کرد: راه مقابله با جنگ روایت‌ها، جهاد تبیین و اثرگذاری بانوان در محیط پیرامونشان است.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی بانوان اهل‌تسنن نیز در رسیدن به تمدن اسلامی نقش آفرین هستند. باید از ظرفیت بانوان برای روشنگری و پیشبرد جامعه توحیدی و تحقق جامعه سالم و متعادل استفاده کرد. امروزه باید بانوان در سطح روزمرگی به زندگی خود نگاه نکنند، بلکه سطح توقعشان اصلاح جهانی و ساخت جامعه باشد.

سعیدی‌نژاد در ادامه به مأموریت انسان‌سازی بانوان و شکل دادن به سبک زندگی دینی ـ قرآنی و کنش‌گری موفق در این زمینه اشاره کرد.

در ادامه بخش سخنران‌های میهمان، ذهابی، طلبه و بانوی مبلّغ از آذربایجان غربی به بیان موضوعاتی چون زن و انتقال هویت ایرانی ـ اسلامی با توسل به سیره نبی مکرم اسلام(ص)، نقش بانوان بی‌ادعا در صحنه‌های مختلف چون جنگ تحمیلی و ... ، حضور کمرنگ مدارس دینی در مرکز شهرستان‌های کردنشین، نقش زنان در جامعه و توجه به وضعیت زنان سرپرست خانوار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی در شهرستان‌ها و استان‌ها و بی‌توجهی به بحث بیمه در به‌کارگیری بانوان در کارگری فصلی، نگاه ویژه به مناطق مرزی کردنشین و ... پرداخت.

سپس خانم نوری از خراسان رضوی به موضوع نقش مدارس علوم دینی خواهران اهل‌سنت در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نقش حوزه علمیه اهل‌سنت در محورهای آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده، تربیت مادران فردا، توانمند و پایبند به ارزش‌های اسلامی، ضرورت پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوان، علم به‌روز بانوان طلبه، تکیه طلاب بر وحدت و انسجام و تقریب مذاهب و نه شکاف‌ها و اختلافات، ترویج ازدواج آسان، پرهیز از ریخت و پاش‌ و اسراف و اجازه بروز و ظهور سلایق مختلف و بهره‌مندی از این سلایق در جهت پاسداشت انقلاب اسلامی و ... اشاره کرد.

در ادامه خانم عالیان از هرمزگان به موضوع بررسی الگوهای تبلیغی و رفتاری موفق در موضوع حجاب، استفاده از ظرفیت‌های موجود و شناسایی آن‌ها به نسل‌های آینده و بهره‌مندی صحیح از فناوری ارتباطات تأثیرگذار در زندگی افراد و افزایش کیفی تبلیغات محیطی، برگزاری کمیسیون بانوان در استان‌ها و پیگیری اجرای مصوبات آن، اختصاص بودجه برای رفع مشکل ححاب و تشویق بانوان محجبه در زمینه ارتقای شغلی و پستی و پیگیری و الزام اجرای بخشنامه‌های حجاب در دستگاه‌ها، پرداخت.

نشست هم‌اندیشی بانوان فرهیخته حوزوی اهل‌سنت با شعار «زن، تکلیف اجتماعی، تمدن نوین اسلامی»

خانم حسینی، مبلّغ و مدرس از کرمانشاه از دیگر سخنرانان میهمان این هم‌اندیشی بود که به بیان موضوع بررسی الگوهای تبلیغی و رفتاری موفق در موضوع حجاب، ضرورت آسیب‌شناسی مسئله حجاب، تبیین ریشه‌های دینی و اعتقادی حجاب، تبلیغ رفتارهای مؤثر در امر حجاب، توجه به خودباوری حجاب، در نظر گرفتن زمینه‌های تشویقی، ضرورت گام خودسازی، افزایش سعه صدر و توان درونی بانوان مبلغ، دانش‌افزایی و توجه به متدهای جدید در امر تبلیغ به ویژه در عرصه حجاب اشاره کرد.

بنابر این گزارش از دیگر سخنرانان این مراسم، حجت‌الاسلام میرجلیلی، مدیر پژوهش دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت بود. وی به جایگاه ممتاز بانوان در عرصه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت معرفی بانوان الگو در سطح جامعه و جهان اشاره کرد و بر ضرورت شناخت جریان‌های بزرگ در دنیای غرب برای ارائه پاسخ‌های صحیح به سؤالات و شبهات نسل جوان و نوجوان تأکید کرد.

میرجلیلی در ادامه به اختصاص دو شماره از فصلنامه حبل‌المتین به حوزه بانوان و دریافت 18 مقاله چون جایگاه زنان در حکمرانی اسلامی، تحلیل آیات زن در قرآن، بررسی دلایل و نتایج میزان طلاب در کشور، تأثیرگذاری زنان فقیه و محدث در گسترش دوران طلایی اسلام، ایده‌ای برای افزایش محبت همسران، زنده به گور کردن دختران، زنان نامدار در عرصه ادبیات ایران و ... اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همراهی شما بانوان شاهد دریافت مقالات بیشتر باشیم تا بتوانیم دو فصلنامه با قوت و با کیفیت مطلوب به زیور طبع بیاراییم.

حسن ختام این برنامه سخنرانی انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بود. وی گفت: طی این جلسه مطالبات مشترک بسیاری مطرح می‌شود مانند توجه به نیازهای مناطق مختلف، بحث خانواده، حجاب، فعالیت زنان، بانوان سرپرست خانوار و سایر مسائل فرهنگی که نیاز است به صورت ویژه به آن‌ها پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی این موارد دردهای مشترکی است که نیازمند هم‌افزایی و تعامل بیش از پیش و بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر است، افزود: امیدوارم پشت به پشت هم برای ارتقای ایران اسلامی عزیز و جایگاه بانوان و بهبود وضعیت خانواده تلاش کنیم.(متن کامل سخنرانی انسیه خزعلی)

سپس به جمع‌بندی مطالب ارائه شده در دو حوزه امور دینی و مذهبی مرتبط با دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت و بخش مرتبط با حوزه بانوان و در جریان قرار گرفتن معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، پرداخته شد.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha