برگزاری جشن وصال ویژه 2500 زوج/ رشد طلاق متوقف شد
کد خبر: 4148323
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
حجت‌الاسلام متقی‌فر خبر داد؛

برگزاری جشن وصال ویژه 2500 زوج/ رشد طلاق متوقف شد

دبیر ستاد ملی هفته ازدواج از توقف رشد طلاق طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: همزمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) جشن وصال دو هزار و 500 زوج در کشور برگزار می‌شود.

برگزاری جشن وصال 2500 زوج/ طلاق متوقف شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان و دبیر ستاد ملی هفته ازدواج در نشست خبری هفته ازدواج با شعار «آسان و آسمانی» که امروز ۲۷ خرداد در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: جشن‌های ازدواج در هفته ازدواج برگزار خواهد شد و ۲۵۰۰ زوج در این مراسم شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: تعداد این جشن‌ها در مناطق محروم بیشتر و با عنوان جشن وصال خواهد بود. جشن ملی هم در تهران با حضور یک‌هزار زوج دانشجو و قشر فرهیخته طی ۳۱ خرداد در تالار شهید آوینی و همزمان با سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ جشن ازدواج نیز به همت سمن‌ها برگزار می‌شود، تصریح کرد: ازدواج آسان و به هنگام اهمیت دارد و در ایام کرونا به دلیل حذف تشریفات دست و پاگیر میزان ازدواج افزایش پیدا کرد؛ از این رو پیگیر مصوبات مربوط به تسهیلات ازدواج هستیم، چراکه نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی در ازدواج آسان، گرفتن جهیزیه، آموزش پیش و حین ازدواج حائز اهمیت است.  

حجت‌الاسلام متقی‌فر ادامه داد: برخی از متقاضیان در دریافت وام ازدواج به ویژه در رابطه با ضامن مشکلاتی دارند و ما در این زمینه مطالبه‌گری و پیگیری جدی داریم تا مشکلات جوانان حل شود. از سال گذشته تا امسال پرداخت وام ازدواج با رشد همراه بوده و با همکاری بانک مرکزی طرح‌هایی در دستور کار و آئین‌نامه‌هایی در حال تدوین است.  

کاهش ازدواج در استان‌های بهره‌مند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: براساس پژوهش ایسپا و مرکز پژوهش وزارت ورزش و جوانان، ۶۰ درصد کسانی که از آن‌ها سؤال شده چرا ازدواج نمی‌کنید، مشکل اقتصادی مشکل اولشان نبوده، بلکه مسئله فرهنگی بوده است. هرچند اشتغال و اقتصاد در امر ازدواج بی‌تأثیر نیست. همچنین طبق اطلس، ازدواج در استان‌های بهره‌مند، کمتر از از استان‌های محروم است.  

وی در ادامه به میزان ازدواج اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان ازدواج ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ مورد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ مورد ثبت شده و مقایسه این آمار‌ها حاکی از کاهش ۳ درصدی ازدواج دارد. اما خوشبختانه طلاق با کاهش و یا به عبارتی با توقف رشد همراه بوده و در سال ۱۴۰۰، رقم ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ مورد و در ۱۴۰۱ نیز ۲۰۴ هزار و ۲۹۴ را به خود اختصاص داده است.

۶۰ شهر بدون مرکز مشاوره است

حجت‌الاسلام متقی‌فر با اشاره به مراکز مشاوره ازدواج بیان کرد: در حال حاضر ۵۲۵ مرکز مشاوره ازدواج در سراسر کشور داریم و ۲۵۰۰ مشاور مشغول فعالیت در این مراکز هستند. تمام مراکز استان‌ها حداقل دارای ۵ مرکز مشاوره هستند و حدود ۶۰ شهر بدون مرکز مشاوره است. همچنین در سال گذشته، ۱۸۵ مجوز مرکز مشاوره صادر شد که در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: خدمت مشاوره رایگان نیز یکی از برنامه‌هایی است که در سال ۱۴۰۲ به صورت جدی دنبال خواهد شد و بودجه آن نیز پیش‌بینی شده است تا کسانی که توانایی پرداخت حق‌الزحمه آن را ندارند، سه جلسه مشاوره رایگان دریافت کنند. این مشاوره‌ها در طول سال نیز دایر است.

 در پایان نشست، پوستر هفته ازدواج با عنوان جشن وصال رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha