تحکیم خانواده منشأ تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 4154716
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
حجت‌الاسلام خسروپناه:

تحکیم خانواده منشأ تمدن نوین اسلامی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح این مسئله که حجاب واجب عقلی، شرعی، تجربی و سیاسی است، گفت: منشأ تمدن نوین اسلامی، تحکیم خانواده و عامل مؤثر تحکیم خانواده، عفاف و حجاب است.

تحکیم خانواده منشأ تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، 21 تیرماه در اجتماع مردم تهران که به مناسبت روز عفاف و حجاب در میدان امام حسین(ع) تهران حضور یافته بودند، به تبیین فریضه حجاب پرداخت و گفت: حجاب واجب عقلی، شرعی، تجربی و سیاسی است. حجاب یک واجب عقلی است چون عقل به ما حکم می‌کند که منشأ تمدن نوین اسلامی تحکیم خانواده است. اگر خانواده متزلزل شود، قطعاً نه تنها به تمدن نوین اسلامی نمی‌رسیم، پیشرفت‌هایی که تاکنون در حوزه علم و فناوری و مقاومت داشته‌ایم را هم از دست خواهیم داد. منشأ تمدن نوین اسلامی، تحکیم خانواده و عامل مؤثر تحکیم خانواده عفاف و حجاب است.

وی، حجاب را یک واجب شرعی نیز دانست و گفت: گاهی می‌شنویم که برخی می‌گویند کجای قرآن و دین از حجاب سخن گفته است. 24 آیه قرآن و صدها روایت درباره حجاب و عفاف از خدای سبحان، پیامبر و اهل بیت(ع) بیان شده است. آیات سوره نور، احزاب و ... بر وجوب حجاب و ضرورت حجاب و نقش حجاب در تحکیم خانواده و سکینه بانوان و آقایان دلالت دارد پس حجاب واجب شرعی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: حجاب، واجب تجربی هم هست. تجربه دنیا نشان داده است هر جامعه‌ای در هر کشوری با هر مذهبی که حجاب داشتند امنیت خانوادگی هم داشته‌اند اما وقتی برخی کشورها چه مسلمان و چه غیر مسلمان مخصوصاً کشورهای مسیحی حجاب را کنار گذاشتند، به مرور زمان فحشا در آن‌ها رواج پیدا کرد. وقتی بی‌فرهنگی، بی‌حجابی و برهنگی رواج پیدا کند، به دنبال آن بی‌عفتی رواج پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: حجاب واجب سیاسی هم هست نه فقط به این معنا که حجاب قانون جمهوری اسلامی است، بلکه سیاسی از این جهت که دشمنان انقلاب از آغاز پیروزی انقلاب تلاش کردند وحدت، انسجام، نقش مردم در دفاع مقدس، نقش مردم در مقابله با منافقان، تولید علم، رشد فناوری در عرصه‌های مختلف و ... را از بین ببرند. امروزه دشمن در بیرون مرزها با فضای مجازی و با سیاست‌های آمریکای جنایتکار و رژیم منحوس صهیونیستی تلاش می‌کند تا حجاب را از بانوان ما بگیرند و وقتی حجاب را گرفتند وحدت و انسجام و نقش مردم در دفاع از انقلاب هم گرفته خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آمریکا و صهیونیسم به دنبال این است که حجاب را از بانوان بگیرند تا به دنبالش به اهداف خود برسند. حالا که معلوم شد حجاب واجب عقلی، سیاسی، شرعی و تجربی است، در برابر پدیده‌ای که امروزه در کشور عده‌ای تلاش می‌کنند این آسیب و تهدید در جامعه فراهم شود چه باید کرد؟

بی‌حجابی چند ضلعی است و همه اضلاع آن را باید دید

وی تشریح کرد: پدیده بدحجابی و بی‌حجابی چند ضلعی است و همه اضلاع آن را باید دید. یک ضلع آن امنیتی است و نهادهای امنیتی باید به آن بپردازند. دشمن به دنبال این است که مردم را به سمت بی‌حجابی سوق دهد تا بی‌عفتی به دنبال آن رواج پیدا کند. یک ساحت آن قضائی است و قوه قضائیه باید به آن بپردازد. اگر یک چهره سینما بی‌حجاب می‌شود، با یک جریمه اندک رفتار او تغییر پیدا نمی‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر لایحه عفاف و حجاب که قوه مقننه تهیه کرده انتقادهایی وارد است. این لایحه با اصلاح و تکمیل باید به مجلس برود و مؤثرانه مصوب شود. یعنی کسانی که کوتاهی می‌کنند و دستگاه‌هایی که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، متخلف هستند.

یکی از مصادیق جهاد تبیین حجاب است

وی با اشاره به اینکه یک ساحت دیگر بی‌حجابی، فرهنگی و شناختی است، گفت: مسئله حجاب برای دختران ما در مدارس، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها باید تبیین شود. قطعاً یکی از مصادیق جهاد تبیین مسئله حجاب است. اینکه خیال کنیم مسئله حجاب را تک ساحتی می‌توانیم حل کنیم، تصور غلطی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به مصوبه‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب، گفت: ما دستگاه‌ها را مکلف کرده و برای 30 دستگاه در این خصوص مأموریت تعیین کردیم که این مأموریت‌ها را باید انجام دهند. در کتاب‌های درسی باید فلسفه حجاب بیان شود. دختری که به حجاب باورمند نیست و شبهه دارد باید به این شبهاتش پاسخ داده شود. اگر شبهه دختر نوجوان و جوان پاسخ داده نشود این شبهات می‌ماند و آسیب می‌زند. حتی شما برادر و خواهری که انقلابی هستی و دغدغه حجاب داری، اگر سؤال دختر خودت را پاسخ ندهی، این دختر ولو از خانواده انقلابی هم باشد ممکن است با آسیب بدحجابی مواجه شود. بعد مهم مسئله حجاب عرصه تبیین فرهنگ، توجیه و استدلال است.

وی افزود: شهید مطهری قبل از انقلاب کتاب مسئله حجاب و نظام حقوق زن در اسلام را نوشت تا به شبهات پاسخ دهد. مگر می‌توانیم به شبهات حجاب بی‌توجه باشیم؟ معلمان ما مسئولند، مدیران مدارس مسئول هستند. در مهدهای کودک و مدارس دولتی و غیر دولتی در آموزش عمومی باید حجاب و فلسفه و حکمت حجاب با استدلال، منطق و حوصله بیان شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دشمن بیرونی صد درصد به دنبال امنیتی کردن مسئله حجاب است اما در جامعه ما بخش قابل توجهی از بانوانی که گرفتار کشف حجابند گرفتار جهل هستند. فلسفه حجاب باید برای آن‌ها تبیین شود که نقش فیلم‌ها و سریال‌ها در این حوزه مهم است.

وی تصریح کرد: پلتفورم‌هایی که به تولید سریال‌های خانگی می‌پردازند اگر فیلم و سریالی بسازند که به تحکیم خانواده آسیب زند و به ترویج بی‌حجابی بپردازد، کارشان ممنوع است و اگر بی‌مجوز چنین فیلم‌هایی پخش کردند، قوه قضائیه باید با آن‌ها برخورد کند. نمی‌توانیم به کسانی که می‌خواهند هالیوود و بالیوود را در ایران تکرار کنند اجازه دهیم به فرهنگ ایرانی آسیب بزنند. باید فیلم‌هایی که می‌سازند در تحکیم خانواده و عفاف و حجاب باشد و همه مسئولانی که در این موارد مراقبت نکرده و ترک فعل می‌کنند، آن‌ها هم خطا می‌کنند و نسبت به ترک فعلشان باید مجازات شوند.

انتهای پیام
captcha