پیشرفت شتابان جهاددانشگاهی بوشهر بیانگر راهبری علمی و مدبرانه است
کد خبر: 4158722
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

پیشرفت شتابان جهاددانشگاهی بوشهر بیانگر راهبری علمی و مدبرانه است

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه جهاد تبیین موضوع مهمی است که جهاددانشگاهی باید در اولویت قرار بدهد، گفت: جهاددانشگاهی در بوشهر دیر راه‌اندازی شد ولی فوق‌العاده علمی و با راهبردی موفق عمل کرده است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری، امام جمعه بوشهر

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، امروز، ششم مردادماه در دیدار با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان که در مجتمع فرهنگی و پژوهشی آدینه محله شهید مدرس منطقه یک این شهر برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی استان بوشهر که جهت راه‌اندازی و روی ریل قرار گرفتن این نهاد فراز و نشیب‌های فراوان متحمل شد و از سختی‌های بسیاری رنج برد باید نوشته شود.

وی مجموعه جهادی جهاددانشگاهی را یکی از ارکان مهم دانشی در عرصه پیشرفت در حوزه مدیریتی براساس آمایش جهاددانشگاهی دانست و افزود: هر چند این نهاد در استان بوشهر کمی با تأخیر زمانی تشکیل شد ولی فوق‌العاده در همین مدت کوتاه با راهبردی موفق عمل کرده است و شاید همین دیر شروع کردن باعث شتاب بیشتر این نهاد در استان شد.

این مقام مسئول بیان کرد: گزارشی که امروز از عملکرد جهاددانشگاهی بیان شد، گزارش یک افق 40 ساله بود که باید برنامه‌ریزی می‌شد، ولی روحیه جهادی و انقلابی شما باعث شد که در همین مدت شش سال این همه کار بزرگ محقق شود. شما دو ویژگی دارید یکی علمی هستید تحت عنوان دانشگاهی و یکی هم جهادی عمل می‌کنید.

وی گفت: جهاددانشگاهی با این همه ثروت علمی باید یک حرکت عظیم دانشی و پیشرفت‌آفرین در استان بوشهر و جنوب کشور در کرانه بیکران خلیج‌فارس و آبرراه‌های بین‌المللی رقم بزند، تاکنون هر اتفاق خوبی در جهاددانشگاهی بوشهر محقق شده از عنایت خود شماها و توجهات حضرت ولیعصر(عج) بوده است.

استاد درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه(س) استان بوشهر ادامه داد: کارهای پژوهشی در سطح کلان صنعت نفت و گاز و انرژی هسته‌ای باید توسط مسئولان امر به جهاددانشگاهی بوشهر واگذار شود و بهترین حل مسائل و مشکلات استان خود پژوهشگران درون استان هستند که جهاددانشگاهی باید در رأس امور باشد.

وی افزود: در شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر هر مسئله‌ای به جهاددانشگاهی ارجاع دادیم یا محول کردیم موفق عمل کرد. جهاددانشگاهی در توسعه حوزه فرهنگ، حوزه قرآنی یا پژوهش‌های دینی و خبری بسیار موفق بوده و الحمدلله فعال هستید.

نویسنده کتاب «بیست گفتار در علم و فناوری» گفت: کارهای بزرگی در این مدت انجام داده‌اید؛ در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، ژنتیک، اقتصاد دریامحور، آبزی‌پروری، ایجاد اشتغال، توسعه آموزش‌های مهارتی و حوزه نفت و گاز، اینها را بیان عمومی کنید که مردم متوجه کارهای بزرگ شما بشوند.

وی گفت: جهاد تبیین موضوع مهمی است که جهاددانشگاهی باید در اولویت قرار بدهد، کار بزرگی که مجموعه شما در دوران کرونا برای استان انجام داد در حوزه تولید ماسک، راه‌اندازی آزمایشگاه کرونا و راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون کارهای بزرگی بود که برای مردم انجام دادید و بسیار ارزشمند بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تحولات نیازمند انعطاف‌پذیری در برنامه‌هاست و بازتولید پروژه‌های جدید متناسب با شرایط باید باشد. در کشور ما و به‌ویژه استان بوشهر، دارای بالاترین ظرفیت‌های آمایش هستیم و هیچ استانی مثل بوشهر دارای این همه ظرفیت بالای آفرینش پیشرفت تمدن نیست. نقشه راه پیشرفت و توسعه استان بوشهر با تدوین سند ۲۰ ساله اقتصاد دانش‌بنیان که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم، نقشه راه جامع توسعه و پیشرفت استان بوشهر در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی و هایتک حوزه انرژی، گردشگری، اقتصاد دریامحور، آبزی‌پروری و سرمایه‌گزاری و مدیریت بازرگانی بین‌المللی است.

وی گفت: اخیرأ در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در تهران داشتم مقرر شد، یک شهرک بزرگ خرما به ستاد فرمان اجرایی امام(ره) جهت راه‌اندازی واگذار شود. استان بوشهر در حوزه خرما در تولید، جزو چهار استان اول کشور است، ولی متأسفانه در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما خوب عمل نکردیم و این شهرک بزرگ صنعتی خرما، می‌تواند ۷۰ مشتق از خرما را تبدیل به ثروت کند و مشکل کشاورزان را برای همیشه حل کند ضمن اینکه باید به‌ سمت اصلاح نژاد خرما نیز برویم.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری گفت: دو کار بزرگ در استان انجام دادیم، یک سند اقتصاد دانش‌بنیان ۲۰ ساله استان بوشهر و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری تصویب منطقه ویژه علم و فناوری ایران در بوشهر که در مورد دوم متأسفانه خوب عمل نکردیم، جهاددانشگاهی روی این موضوع مهم ورود کند و ویژه کار و پیگیری کند و ما هم حمایت می‌کنیم. همچنین اخیرأ پهنای منطقه ویژه علم و فناوری بعد از وقفه پنج ساله تصویب شده و امیدواریم این مهم محقق شود.

وی بیان کرد: انتظار از مسئولان ارشد استان و مسئولان ارشد جهاددانشگاهی در کشور کمک ویژه به این تیم جوان و جهادی و انقلابی و پای کار است و من آمادگی هرگونه حمایت در سطح استان بوشهر و ملی جهت بالندگی جهاددانشگاهی بوشهر را اعلام می‌دارم و برای شما جهادگران آرزوی توفیق دارم.

دیدار مجموعه جهاددانشگاهی بوشهر با پژوهشگر حوزوی

امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha