اعتماد بر خدا کلید همه درهای بسته است
کد خبر: 4159956
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
مدرس حوزه علمیه لرستان:

اعتماد بر خدا کلید همه درهای بسته است

حجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور با بیان اینکه امام سجاد(ع) در دعای 15 صحیفه سجادیه بیماری را هشداری برای توبه و اعتماد بر خدا را کلید همه درهای بسته می‌داند، گفت: جایگاه سلامت و عافیت در رسیدن به کمال به اندازه‌ای بالاست که همواره یکی از اصلی‌ترین دعاهای انسان دانا در پیشگاه خداوند درخواست عافیت و سلامتی است.

صحیفه سجادیهحجت‌الاسلام اصغر عالی‌پور، مدرس حوزه علمیه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در شرح دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: دعای پانزدهم صحیفه سجادیه با مضمون «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي، وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِي مِنْ عِلَّةٍ فِي جَسَدِي، فَمَا أَدْرِي، يَا إِلَهِي، أَيُّ الْحَالَيْنِ أَحَقُّ بِالشُّكْرِ لَكَ، وَ أَيُّ الْوَقْتَيْنِ أَوْلَى بِالْحَمْدِ لَكَ» از دعا‌های مؤثر از امام سجاد(ع) است که هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و گرفتاری آن را می‌خواند.
 
وی ادامه داد: حضرت امام سجاد(ع) در این دعا، خداوند متعال را به دلیل نعمت سلامتی یا به‌ هنگام بیماری شکر می‌کند و به آثار اخروی بیماری از جمله پاک شدن گناه اشاره دارد.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا بیماری را هشداری برای توبه و اعتماد بر خدا را کلید همه درهای بسته می‌داند، اضافه کرد: جایگاه سلامت و عافیت در رسیدن به کمال به اندازه‌ای بالاست که همواره یکی از اصلی‌ترین دعاهای انسان دانا در پیشگاه خداوند متعال درخواست عافیت و سلامتی است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فقط خداوند می‌تواند نسخه سلامت جامع را برای انسان تجویز کند، ادامه داد: انسان از رهگذر راهنمایی انبیاء، راهنمایی خرد و دست یافتن به تجربه‌های فراوان در طول زندگی هزاران ساله‌ خود، به نقشه‌ سلامت تا حدی دست پیدا کرده؛ ولی بهترین راه مراجعه‌ به مکتب انبیاء است.
 
وی افزود: امام سجاد(ع) در بخش اول از فراز اول این دعا فرموده است: «خدایا! تو را سپاس بر تندرستی بدنم که پیوسته از آن برخوردار بودم» و در بخش دوم از همین فراز می‌‎فرمایند: «تو را سپاس بر بیماری و مرضی که در جسمم پدید آوردی».
 
عالی‌پور اضافه کرد: امام سجاد(ع) در فراز دوم این دعا می‌فرمایند: «ای خدای من! کدام‌یک از این دو حال، برای سپاس‌گزاری به درگاهت سزاوارتر و کدام یک از این دو وقت، برای سپاس و ثنا به پیشگاهت شایسته‌تر است؟» نعمت آشکار سلامتی و نعمت پنهان بیماری، هر دو شکر دارد؛ اما من نمی‌دانم کدام یک اولویت در شکر دارد.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در پرتو سلامتی سه نعمت حاصل می‌شود، اظهار کرد: امام سجاد(ع) در فراز سوم این دعا با مضمون «أَوَقْتُ الصِّحَّةِ الَّتِي هَنَّأْتَنِي فِيهَا طَيِّبَاتِ رِزْقِكَ، وَ نَشَّطْتَنِي بِهَا لِابْتِغَاءِ مَرْضَاتِكَ وَ فَضْلِكَ، وَ قَوَّيْتَنِي مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِي لَهُ مِنْ طَاعَتِكَ» زمان صحت را تشریح می‌کنند و می‎فرمایند: «آیا زمان سلامت که روزی‌های پاکیزه‌ات را در آن برایم گوارا فرمودی و به سبب آن برای به دست آوردن خشنودی و احسانت به من نشاط دادی؛ و مرا همراه آن، بر آنچه که از اطاعتت توفیق دادی، نیرو بخشیدی؟».
 
وی افزود: «فَضْلِكَ» در این فراز به این معنا است که بتوانم خیر تو را به دست بیاورم که ما این سخن را این‌طور معنی می‌کنیم که دنبال تحصیل رِزق حلال بروم؛ انسان باید سالم باشد که فعالیت کند، شغل داشته باشد، کار کند و نان حلال به دست بیاورد.
 
عالی‌پور ادامه داد: امام سجاد(ع) در این فراز با جمله «قَوَّيْتَنِي مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِي لَهُ مِنْ طَاعَتِكَ» می‌‌فرماید: «و مرا همراه آن، بر آنچه که از اطاعتت توفیق دادی، نیرو بخشیدی؟» کمااینکه نماز، روزه و همه‌ عبادات سلامتی می‌خواهد، کسی‌که مریض باشد، نمی‌تواند روزه بگیرد، نمازهای مستحبی بخواند، نماز واجب را هم ممکن است گاهی به زحمت بخواند؛ نمی‌تواند حج برود، اعتکاف برگزار کند، تلاوت قرآن داشته باشد، به بندگان خدا خدمت و خیررسانی کند.
 
این مدرس حوزه علمیه لرستان اضافه کرد: امام سجاد(ع) در این دعا به ما می‌گویند: سلامتی و عافیت نعمت بسیار بزرگی است که کارکردش در زندگی انسان مؤمن اول بهره‌مندی از طیبات رِزق، رِزق حلال و پاکیزه، دوم نشاطی که انسان با آن دنبال تحصیل فضل الهی، رزق الهی، از مادی و معنوی برود و سوم، اطاعت الهی و انواع عبادات فردی و جمعی، همه‌ به برکت سلامت و عافیت است که انجام می‌شود.
 
این کارشناس مذهبی در خاتمه گفت: از این دعا درس‌هایی که باید گرفت این است که شکر خدا هم بر تندرستی و هم برای بیماری باید مورد توجه باشد، بیماری عامل تخفیف گناهان و مانع پیدایش غفلت است، قدرشناسی نعمت سلامتی به هنگام بیماری، بیماری هشداری برای توبه است و آثار گناه با توبه و بیماری پاک می‌شود و اینکه خداوند متعال کلید همه درهای بسته است و باید به خدا اعتماد داشته باشیم.
انتهای پیام
captcha