نقش سازنده مسابقات، گردهمایی و دیدار با اساتید قرآنی در پیشرفت قاری + فیلم
کد خبر: 4166958
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
معرفی اعضای دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌/ 4

نقش سازنده مسابقات، گردهمایی و دیدار با اساتید قرآنی در پیشرفت قاری + فیلم

یکی از اعضای تیم ملی قرآن کریم که در حال گذراندن دوره آموزش عالی قاریان ممتاز است، با اشاره به روند پیشرفت خود در مسیر تلاوت قرآن گفت: حضور در مسابقات و دیدار با استادان قرآنی در پیشرفت قاری بسیار سازنده است.

علیرضا عتیق‌زادهعلیرضا عتیق‌زاده از جمله ۱۵ قاری جوانی است که در حال طی کردن دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان است که از سوی شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حال برگزاری است.

این دوره که اعضای آن به تیم ملی قرآن مصطلح شده‌اند شامل بخش‌های گوناگون آموزشی است تا خروجی آن، تربیت قاریانی باشد که به عنوان قاریان طراز جمهوری اسلامی ایران زین پس به ویژه در محافل و مجامع بین‌المللی قرآنی حضور بهم رسانده و پرچمدار شایسته قرآنی کشورمان در آنها باشند. با علیرضا عتیق‌زاده درباره زندگی شخصی، حرفه‌ای و دل‌مشغولی‌هایش در مسیر متعالی تلاوت قرآن، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛


بیشتر بخوانید؛  

  1. سیدصادق مسلمی قاری خطه مازندران؛ از رتبه های کشوری تا آرزوی جهانی
  2. حرکت رو به جلوی جریان تلاوت/قاریان جوان خلاقیت بیشتری دارند
  3. بیش از هر زمان دیگری نیاز به قاری مدبر و متخلق قرآن داریم

ایکنا ـ از سرآغاز علاقه خود به قرآن و روند رسیدن خود به قرائت حرفه‌ای قرآن بگویید.

علیرضا عتیق‌زاده هستم؛ متولد 1368 شهر زنجان. آغاز علاقه‌مندی من به تلاوت قرآن کریم به اول، دوم دبستان بازمی‌گردد. خاطرم هست که با شنیدن تلاوت‌های قصارالسُوَر عبدالباسط محمد عبدالصمد و همچنین شنیدن اذان‌های مختلف و برخی تواشیح‌ها و سرودهایی که از تلویزیون و رادیو پخش می‌شد، که البته بعضی از دوستان هم آنها را در مدرسه اجرا می‌کردند، زمینه‌ای شد تا به این جریان علاقه‌مند شوم و تلاش کنم تا هر آنچه که می‌شنوم، یاد بگیرم و با خودم زمزمه کرده و بخوانم.

ایکنا ـ از چه زمانی جذب کلاس‌های آموزش قرآن شدید؟

تا اون موقع در کلاس آموزشی خاصی شرکت نکرده بودم تا اینکه یک روز پدرم، کارتی مربوط به کلاس آموزشی قرآن ترم تابستان همراه خود به خانه آورد و قرار شد من در آن کلاس‌ها شرکت کنم. این شروع حضور من در دوره‌های آموزشی قرائت قرآن کریم بود که همین‌جا می‌خواهم از تمامی اساتید خودم علی‌الخصوص نخستین آنها یعنی استاد اصغر محمدی یاد کنم که همیشه قدردان زحمات ایشان و تمامی اساتید عزیزم هستم.

در سال‌های بعد از آن هم در کنار ادامه تحصیل، در کلاس‌ها و جلسات قرآن هم شرکت می‌کردم و پله به پله سطوح مختلف آموزشی را به لطف خدا و زحمت اساتید طی کردم. این کلاس‌ها بعضاً در مؤسسات قرآنی و بعضاً در مساجد و تکیه‌ها به صورت جلسات هفتگی برگزار می‌شد. پای ثابت کارهای من در روند آموزش تلاوت هم در این دوران، گوش فرادادن به تلاوت اساتید بزرگ مصری بود که همچنان هم ادامه دارد.

ایکنا ـ چه رتبه‌های استانی و کشوری تاکنون دریافت کرده‌اید؟

در کنار آموزش‌، همواره سعی می‌کردم در مسابقات قرآنی متنوعی که در رده سنی نوجوانان همه‌ساله برگزار می‌شد، شرکت کنم و چندین‌بار در مسابقات استانی و کشوری جزو رتبه‌های برتر معرفی شدم.

با قبولی در کنکور در رشته فیزیک دانشگاه زنجان، مشغول به تحصیل شدم و همزمان تلاوت قرآن را هم با حضور در جلسات و اجرا در محافل و ترتیل‌خوانی‌ها و شرکت در مسابقات مختلف ادامه می‌دادم. سال‌های دانشجویی به لحاظ مسابقات قرآنی برای اینجانب بسیار پُربار بود و به لطف خدا در رشته ترتیل، رتبه اول مسابقات کشوری سازمان اوقاف و همچنین رتبه اول جشنواره ملی دانشجویان را کسب کردم. در رشته تحقیق هم رتبه اول مسابقات کشوری «مُدهامتان» کسب کردم و در مسابقات وزارت علوم و حائز رتبه دوم مسابقات ملی دانشجویان شدم.

اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنم که زیباترین قسمت مسابقات، گردهمایی دوستان قرآنی، ارائه با کیفیت‌ترین اجراهای ایشان و دیدار با اساتید برتر کشور هست که بی‌شک در پیشرفت قاریان و حافظان قرآن کریم تاثیر‌گذار هست.

علیرضا عتیق‌زاده در جمع اعضای کاروان قرآنی نور حج 1402

*علیرضا عتیق‌زاده در جمع اعضای کاروان قرآنی نور حج 1402*

ایکنا ـ خاطره‌ای به یادماندنی طی این سال‌ها که روند آموزشی تلاوت قرآن را پشت سر گذاشتید و در مسابقات متعدد شرکت و حائز رتبه شدید، در ذهن دارید که بیان کنید؟

بله. پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی برای خدمت سربازی در ارتش جمهوری اسلامی ایران اعزام شدم که برای من محیطی متفاوت و بسیار دوست داشتنی و پُر از خاطرات شیرین بود. از به یادماندنی‌ترین خاطره‌های دوران خدمت باید به حضور در کاروان قرآنی نیروی زمینی ارتش اشاره کنم که به همراه چند تن از اساتید، قاریان و حافظان نیروی زمینی برای اجرای تور محافل قرآنی در استان‌های مختلف از تهران راهی مناطق جنوب غربی کشور شدیم.

در این برنامه اجراهای متعدد در مناطق مختلف مثل خرم‌آباد، بروجرد، اهواز، دزفول، مسجد سلیمان، خرمشهر و حتی نقاط صفر مرزی داشتیم که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی بود و عشق و علاقه‌مندان به شنیدن کلام وحی در تمامی این محافل موج می‌زد. در طی سال‌های خدمت مقدس سربازی هم علاقه‌مند به شرکت در مسابقات قرآنی بودم که در مسابقات کشوری ارتش جمهوری اسلامی ایران رتبه اول قرائت را کسب کردم که باید به این مورد نیز در پاسخ به پرسش قبلی‌تان اشاره می‌کردم.

بهترین خاطره‌ای که می‌توانم از دوران فعالیتم در حوزه تلاوت قرآن کریم به آن اشاره کنم، قبولی در آزمون حج تمتع قاریان قرآن سال جاری بود که در قالب یک کاروان 20 نفره (کاروان نور) متشکل از اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم به حج تمتع مشرف شدیم و این افتخار نصیب بنده شد که به همراه این بزرگواران برای هموطنان عزیز ایرانی و همچنین برای مسلمانان سایر کشورها در شهرهای مکه، مدینه و جده به اجرای برنامه و تلاوت قرآن بپردازم.

ایکنا ـ به این نکته اشاره کردید که از هر فرصتی برای گوش دادن به تلاوت قاریان مشهور مصری استفاده می کنید. در میان این قُراء شهیر، به کدامیک علاقه‌مند هستید و در سبک تلاوت خودتان از آن بیشتر بهره می‌برید؟

چندین سال هست که در تلاوت قرآن کریم به سبک استاد مرحوم سید متولی عبدالعال علاقه‌مند هستم و سبک ایشان را دنبال می‌کنم و امیدوارم به یاری خدا بتوانم از ادامه‌دهندگان و ان‌شاءالله توسعه‌دهندگان سبک این استاد فقید باشم. از ویژگی‌های بارز تلاوت این قاری فقید می‌شود به نکات ظریف فنی در کنار خشوع و حزنی مثال‌زدنی در صوت و لحن ایشان اشاره کرد که گوش و جان هر شنونده‌ای را برای شنیدن آیات کلام‌الله مجید با خودش همراه می‌کند.

ایکنا ـ شما به اتفاق 14 قاری جوان دیگر در دوره آموزش عالی قاریان بین‌المللی حضور دارید. این دوره آموزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوره آموزش عالی قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان‌ که بنده هم به توفیق الهی در آن حضور دارم به همت بزرگواران حاضر در شورای عالی قرآن کریم و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تدارک دیده شده و در حال برگزاری هست. اعضای این دوره با رصد برگزارکنندگان دوره از سرتاسر کشور و با قبولی در آزمون ورودی انتخاب شدند که بسته آموزشی بسیار خوب و جامعی توسط مدیران و اساتید این دوره ارائه شده که به امید خدا شرکت‌کنندگان با گذراندن این آموزش‌ها بسیاری از فنون لازم برای یک قاری قرآن کریم در سطوح عالی را فرا خواهند گرفت که به نوبه خودم وظیفه دارم از زحمات تمامی دست‌اندرکاران، بزرگواران و اساتید عزیز تشکر کنم و قدردان زحمات ایشان باشم.

ایکنا ـ چه هدفی را در امر تلاوت قرآن کریم و مسیری که در آن قرار گرفته‌اید برای خودتان متصور هستید؟

هدف نهایی این است که بتوانیم قرآن را به طرز صحیح و به شکل دلنشین برای مستمعین تلاوت کنیم که هم برای خودمان و هم برای مخاطبان تأثیرگذار باشد تا اینکه صوت قرآن در متن جامعه طنین‌انداز باشد و افراد جامعه بتوانند ارتباط قلبی با کلام الهی از این طریق برقرار کنند و نخستین انتظار در این راه آن است که پیام آیات الهی در زندگی همه ما ساری و جاری شود و ما به عنوان قاری وظیفه خود می‌دانیم که در این راه یعنی تلاوت مطلوب قرآن کریم، وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانیم.

ایکنا ـ و نکته پایانی.

خداوند متعال را بسیار شاکرم که توفیق عنایت کرد تا در امر تلاوت قرآن کریم انجام وظیفه کنم و از پدر و مادر عزیزم هم که همیشه مشوق، پشتیبان من بوده‌اند نیز بی‌نهایت سپاسگزارم.

گفت‌و‌گو از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha