وحدت توحیدی بر پایه‌ آیات قرآن ماندگار است
کد خبر: 4172811
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
آیت‌الله عابدینی در گفت‌وگو با ایکنا:

وحدت توحیدی بر پایه‌ آیات قرآن ماندگار است

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین با بیان اینکه قرآن محور همدلی است، گفت: اگر وحدت توحیدی را بر اساس آیات قرآن کریم پایه‌ریزی کنیم، ماندگار خواهد شد.

عابدینی امام جمعه قزوین

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین هفته وحدت را یک فرصت مهم دانست و گفت: بانی نامگذاری هفته وحدت امام خمینی(ره) بودند که می‌خواستند همه عالم به نور وجود رسول گرامی اسلام روشن و منور شود.

وی ادامه داد: آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌عمران که خدا در آن فرموده «واعتصموا بحبل الله جمیعا» مشهور به آیه وحدت است، اما باید دانست هیچ آیه‌ای نداریم که خدا در آن ما را دعوت به وحدت کرده باشد، خدا در این آیه ما را دعوت به توحید کرده است، چرا که هیچ وحدتی بدون توحید ماندگار و عاری از آسیب نخواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر وحدت توحیدی را بر اساس آیات قرآن کریم پایه‌ریزی کنیم، ماندگار خواهد شد، زیرا خداوند در آیه 96 سوره مبارکه نحل فرموده: آنچه پيش شماست تمام مى ‏شود و آنچه نزد خداست پايدار خواهد بود.

وی بیان کرد: لازم است در هفته وحدت گامی به سوی همدلی برداریم، قرآن محور این همدلی است، امام صادق(ع) فرمودند خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود و یاد خدا در آن مطرح است، چنین خانه‌ای با برکت می‌شود، ملائکه در آن خانه حاضرند و شیطان از آنجا فاصله می‌گیرد، این خانه در آسمان‌ها مانند ستاره‌ای درخشان دیده می‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: این حدیث در مورد خانه مطرح شده است، اگر شهرها و کشورها هم رنگ و بوی قرآن بگیرند کینه، عداوت، طلاق، آدم‌کشی، تضییع حقوق دیگران و نزاع‌های قومی از آن‌ها دور می‌شود و محبت، اتحاد و انسجام توحیدی در آن‌ها پا می‌گیرد.

وی گفت: خداوند در آیه 30 سوره فرقان فرموده «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»، یعنی و پيامبر خدا گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند، بنابراین اگر قرآن مهجور واقع شود کار انسان و جامعه به جاهای باریک کشیده خواهد ‌شد.

متقی کسی است که عقلش دانا و اراده‌اش تواناست

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه 102 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همین که ایمان آوردید کافی نیست و باید همت و اقداماتی را انجام دهید، باید اهل تقوا شوید، اهل تقوا یعنی هر چه خدا می‌خواهد شما نیز همان را بخواهید و هر چه خدا نمی‌خواهد از آن فاصله بگیرید، متقی کسی است که عقلش دانا و اراده‌اش تواناست.

وی یادآور شد: اگر تقوا باشد انسان اهل تشخیص می‌شود و فتنه را از غیرفتنه می‌شناسد، می‌فهمد که اشرار صهیونیستی اسرائیلی، آمریکای مستکبر و انگلیس مکار می‌خواهند در دنیا جنگ شیعه و سنی راه بیندازند، در این میان مؤمنین بابصیرت می‌فهمند که یهود چه نقشه‌ای برای آن‌ها کشیده است، نیرنگ آن‌ها را می‌شناسند و جلوی آنان می‌ایستند تا توطئه‌ها خنثی شود و نقشه شوم‌شان به خودشان بازگردد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما باید بفهمیم چه چیزی اسرائیلی‌ها را خوشحال می‌کند، دنبال آن نباشیم، آیا یهودی‌ها طرفدار شیعه یا سنی هستند؟ خیر، آن‌ها فقط می‌خواهند شیعه و سنی یکدیگر را نابود کنند، هر کس به خدا وصل شود و ایمان راسخ داشته باشد، متوجه می‌شود وظیفه‌اش نسبت به برادران ایمانی خود چیست و راه و رسم زندگی جمعی را می‌شناسد.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا» یعنی رسم زندگی جمعی را بیاموزید تا دشمن نتواند بیاید شیعه را در یک طرف و سنی را در طرف دیگر قرار دهد، بلکه همه جمع شوید تا بندگی خدا را کنید، بنابراین «واعتصموا بحبل الله» اصلی‌ترین عامل وحدت شیعه و سنی است.

مهم‌ترین امر به‌ معروف، امر به وحدت است

امام جمعه قزوین بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی چنین انسانی بود، ایزدی‌های عراق که نه شیعه و نه سنی بودند، به حاج قاسم می‌گفتند اجازه بدهید ما شما را پدر خطاب کنیم، چون همه دنیا آمدند ما را نابود کنند اما شما ما را نجات دادید؛ یک مسلمان باید این‌گونه باشد، رسول خدا(ص) فرمود اگر کسی به یاری مسلمانان و مستضعفان عالم اعم از مسلمان و غیرمسلمان نشتابد، نمی‌تواند نام خود را مسلمان بگذارد. البته ممکن است شیعه و سنی در برخی مسائل اختلافات فقهی داشته باشند اما اختلافات فقهی دلیلی برای برهم زدن وحدت نیست.

وی اظهار کرد: قرآن می‌گوید پس از اینکه به ایمان و تقوا رسیدید و تسلیم درگاه خدا شدید، حالا بیایید با یکدیگر باشید، اگر با هم باشید اختلافی بین شما ایجاد نمی‌شود، همیشه هم امر به معروف و نهی از منکر کنید، مهم‌ترین امر به معروف، امر به وحدت است و مهم‌ترین نهی از منکر، نهی از تفرقه است، اگر ما نهی از منکر را نهی از تفرقه دانستیم آن‌وقت عداوت صهیونیست‌های اسرائیلی و مستکبران آمریکایی را درک خواهیم کرد.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: امروز دشمنان اسلام از وحدت شیعه و سنی عصبانی و خشمگین هستند و وحدت مسلمانان را هدف گرفته‌اند، نسخه‌ کسانی که از دین و وحدت مسلمانان عصبانی هستند را قرآن نوشته است، خداوند می‌گوید وقتی آنان از مذاکره با شما نتیجه نمی‌گیرند از شدت عصبانیت انگشتان دست خود را می‌گزند، به آن‌ها بگویید از شدت این عصبانیت و خشم بمیرید، چرا که غیر از این راهی ندارید.

خبرنگار: معصومه امینی

انتهای پیام
captcha