وقف به تحکیم‌ بنیان‌های دینی و اجتماعی کمک می‌کند
کد خبر: 4174074
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
محمدمهدی اسماعیلی:

وقف به تحکیم‌ بنیان‌های دینی و اجتماعی کمک می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در همایش یاوران وقف گفت:‌ هیچ موضوعی در همه امورات مرتبط با فرهنگ، عمیق‌تر از وقف نیست که به تحکیم‌ بنیان‌های دینی و اجتماعی جامعه کمک کند.

وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در همایش «یاوران وقف» که امروز، ۱۷ مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار شد، گفت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق حضور در مجلس تجلیل از واقفان گرامی را دارم. این‌ امر به پیروزی بزرگ جبهه مقاومت در فلسطین عزیز تبرک پیدا کرده است. شاید روند اتفاقات منطقه در چهار دهه قبل در ایام منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به شکلی بود که جریان ملی مبارزه با صهیونیست‌ها احساس بن‌بست می‌کرد و کشور پیشتاز در عرصه مبارزه با صهیونیست‌ها دست دوستی را در کمپ دیوید به سمت آن‌ها دراز کرد اما امروز به برکت انقلاب اسلامی نشانه‌های شکست رژیم‌ صهیونیستی حتی بر طرفداران آن‌ها نیز آشکار شده است.

وی ادامه داد:  جمهوری اسلامی ایران با رهبری جبهه مقاومت زمینه را برای پیروزی حق بر باطل آماده کرده است. در روزهای پایانی جنگ تحمیلی و ایامی که برخی ساده‌لوحان این‌گونه مطلب می‌نوشتند که این جنگ چه عایدی برای ما داشت؟ امام(ره) در پیام خود چند برکت را برای دفاع مقدس پیش‌بینی کردند. یکی از این پیش‌بینی‌ها آزادی قدس بود که این پیش‌بینی را امروز با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: چه کسی تصور می‌کرد که رزمندگان مقاومت در یک روز بیش از هزار صهیونیست را به درک واصل کنند. رژیمی که برای دو سرباز اسیر خود جنگ ۳۳ روزه را به راه انداخت. امروز در داخل سرزمین‌های اشغالی صهیونیست‌ها از تهاجم‌ به فرار رو آورده‌اند و فرزندان مقاومت به تعقیب آن‌ها می‌پردازند.

وزیر ارشاد ادامه داد: امروز به برکت حضور فرزندان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی به این حد از اضمحلال افتاده است. این شکوه بر جبهه مقاومت و فرزندان رهبر انقلاب اسلامی گوارا باد و خدواند متعال را برای این پیروزی شاکر هستیم. 

اسماعیلی اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه متولی یک امر مهم و حیاتی در کشور است. بررسی سیر تحولات ۱۴۰۰ ساله نشان می‌دهد که این جریان وقف بوده که به کمک امر برپا داشتن امورات دینی آمده است. امروز هیچ مجموعه دینی نیست که به واسطه این سنت دینی برای جامعه حفظ نشده باشد. دین‌داری مردم، خیرات عمومی، مسائل اجتماعی، آموزش ترویج محاسن، ترویج امورات فرهنگی، درمانی و ... بخش مهمی از این اتفاقات در مسیر جریان وقف هستند و به این دلیل است که امروز پاسداشت، صیانت و ترویج امر وقف در اولویت‌های فرهنگی جامعه اسلامی است. هیچ موضوعی در همه امورات مرتبط با فرهنگ، عمیق‌تر از وقف نیست که به تحکیم‌ بنیان‌های دینی و اجتماعی جامعه کمک کند.

وزیر ارشاد بیان کرد: سنت حسنه وقف همواره در کشور ما وجود داشته و منشأ خیرات و برکات بسیاری شده است. امروز حوزه وقف به حوزه‌های جدیدی منتقل شده است. دانش‌های نوین، پارک‌های علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان کمک به اعتماد کشور و ... از جمله برکات حرکت جدید وقف است. از رویکرد سازمان اوقاف در این نگاه جدید حمایت می‌کنیم. این‌ نگاه منجر به افزایش کمک‌ به اقتصاد کشور شده است. این‌ تقریر نو از تسری منافع وقف به حوزه خدمات عمومی و دانش و علم بسیار امر مبارکی است و باید آن را تحکیم کرد. ‌

وی تصریح کرد: البته امروز از موضوع عدم اطلاع‌رسانی صحیح رنج می‌بریم و ممکن است عده‌ای ابهاماتی داشته باشند که باید با اطلاع‌رسانی درست از اتفاقاتی که رخ داده، مردم را در جریان این فعالیت‌ها قرار دهیم. امروز هر کس در حوزه وقفی ابهام داشته باشد، اوقاف با اطلاع‌رسانی شفاف، ابهامات موجود را رفع می‌کند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود تصریح کرد: مردم جامعه اسلامی با دیدن برکات زیاد حوزه وقف بهتر از گذشته در این امر مشارکت خواهند کرد‌ و زمینه توسعه امر وقف در کشور فراهم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha