مسجد شهوار ترکیه، مکانی برای ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص
کد خبر: 4174397
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳

مسجد شهوار ترکیه، مکانی برای ارائه خدمات به افراد دارای نیازهای خاص

مسجد شهوار در استان اسکی شهیر ترکیه به مکانی برای ارائه خدمات دینی به افراد نابینا، ناشنوا و دیگر افراد دارای نیازهای خاص تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، در سال 2018، پس از مرگ شهوار چلیکوغلو، نویسنده ترک، بنیانگذار جمعیت همبستگی با سازمان‌های زنان و خانواده، در سن 81 سالگی، خانواده او شروع به ساخت این مسجد در منطقه «باتی کنت» در اسکی شهیر کردند. این مسجد که در استان اسکی شهیر در شمال غربی ترکیه واقع است در سال 2021 افتتاح شد تا افراد دارای ناتوانی‌های شنوایی، بینایی و حرکتی بتوانند به راحتی نماز بخوانند و همچنین در دوره‌های روخوانی قرآن کریم شرکت کنند.

این مسجد دارای یک سطح شیبدار ویژه است که توسط اداره فتوای ایالتی طراحی شده است، یک خط زرد برای راهنمایی افراد نابینا، یک پارکینگ برای خودروهای معلولان و کتابهایی که با الفبای بریل (برای نابینایان) نوشته شده است. 

این مسجد همچنین مجهز به سیستم حلقه‌های تشخیص صدا است که چراغ‌هایی را روی مناره آن روشن می‌کند تا افراد ناشنوا بتوانند از اوقات نماز مطلع شوند.

همچنین این مسجد برای ناشنوایان و نابینایان شرکت کننده در دوره‌های آموزش قرآن کریم، کلاس‌های روخوانی به زبان اشاره و الفبای بریل با بهره‌مندی از کتاب‌های تهیه شده توسط سازمان امور دینی ترکیه برگزار می‌کند.

در سال 2021، اداره افتا در اسکی شهیر در مسابقه توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه که توسط وزارت خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه برگزار شد، جایزه دوم را به خاطر پروژه «شهوار سلطان، مسجد بدون معلولیت» برای حمایت از طرح‌ها، محصولات، پروژه‌ها و برنامه‌های کاربردی با هدف تسهیل فعالیت‌های روزانه برای افراد دارای نیازهای خاص دریافت کرد .

 بکر کرک مفتی این استان می‌گوید: اسکی شهیر و اداره فتوای این شهر به افراد با نیازهای ویژه اهمیت زیادی می‌دهند. کرک افزود که آنها درخواست‌هایی از افراد با نیازهای ویژه دریافت کردند تا به فعالیت‌های روزانه آنها به ویژه در رابطه با اقامه نماز کمک کنند.

وی در خصوص ایده تأسیس این مسجد گفت: یکی از خیرین می‌خواست مسجدی برای افراد با نیازهای خاص بسازد و رسیدگی آن را به اداره فتوا واگذار کند. ما نیز به نوبه خود با طرح‌هایی مطابق با استانداردهای اروپایی، بهترین خدمات را برای افراد با نیازهای خاص به ویژه ناشنوایان و نابینایان ارائه و امکان شرکت در دوره‌های آموزش قرآن و اقامه نماز را فراهم کردیم. 

وی با بیان اینکه استفاده از الفبای بریل در کنار آموزش زبان اشاره، از خدمات بسیار مهم این مسجد است تصریح کرد: این مسجد امکانات لازم را برای افراد دارای معلولیت حرکتی فراهم می‌کند تا بتوانند به راحتی نماز را به جای آورند.

کرک از خیرینی که مسئولیت تأمین هزینه ساخت مسجد را بر عهده گرفتند و از همه کسانی که در ایجاد این بنای مهم مذهبی که اقامه نماز و مشارکت در یادگیری قرآن برای افراد با نیازهای خاص را آسان می‌کند، تشکر کرد. 

رضایت از خدمات مسجد

یوکسل کاراجا، امام و واعظ مسجد، تأکید کرد که آنها تمام خدمات لازم را به افراد دارای نیازهای ویژه ارائه می‌دهند تا به این افراد در اقامه نماز و شرکت در دوره‌های آموزش قرآن کمک کنند. کاراجا تأکید کرد که این مسجد به افراد دارای معلولیت حرکتی، ناشنوایان و نابینایان کمک می کند تا وظایف دینی خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

وی گفت که فعالیت‌های این مسجد شامل خدمات خاص برای ناشنوایان است که به آنها درک درستی از خطبه‌ها و دروس دینی برگزار شده در این مکان و همچنین آگاهی از اوقات نماز را می‌دهد. کارجا ادامه داد: با افتخار می توانم بگویم که نمازگزاران مسجد از خدمات و امکانات ارائه شده راضی هستند.

سما چتین کایا، یکی از معلمان دوره قرآن گفت که مسجد شروع به تشکیل دوره ویژه آموزش و روخوانی قرآن کریم با استفاده از الفبای بریل کرده است.

از سوی دیگر، صالحه اوزجان، مربی افراد ناشنوا گفت که در تلاش است تا به شرکت‌کنندگان ناشنوا، قرائت قرآن کریم با زبان اشاره را بیاموزد و مطالبی در مورد نماز، روزه و سایر اطلاعات مربوط به واجبات دینی را به آنها آموزش دهد.

آیلین دمیرطاش و سویل عربجی که دارای کم بینایی و شنوایی هستند می‌گویند که شرکت در دوره‌هایی که مسجد برگزار می‌کند، توانایی برقراری ارتباط اجتماعی با دیگر افراد دارای نیازهای ویژه را برای آنها فراهم می‌کند. آنها می‌گویند علاقمندند به شرکت در این دوره‌ها در آینده ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha