فعالیت‌های قرآنی رنگ نمایشی به خود گرفته است
کد خبر: 4175817
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

فعالیت‌های قرآنی رنگ نمایشی به خود گرفته است

داور چهل‌ و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با ابراز تأسف از اینکه فعالیت‌های قرآنی رنگ نمایشی به خود گرفته و به جای باطن، فقط ظاهری آراسته دارند، گفت: برای آموزش و پشتیبانی جلسات و دیگر شئون قرآنی به کمک تمام دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نیاز است.

مجید جدیدیمجید جدیدی، داور چهل‌ و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا، با ابراز تأسف از عدم رشد شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف، گفت: پدیده جدید یا تلاوت خوب از سوی شرکت‌کنندگان شاهد نیستیم و همچون گذشته فقط حافظان و قاریانی که در مسابقات صاحب رتبه هستند قوی ظاهر می‌شوند.

جدیدی در پاسخ به گلایه قاریان و حافظان از نبود جلسات قوی در استان، اظهار کرد: در استان اساتید و جلسات متعددی که بتواند افراد را راهبری کرده و آنان را در مسیر هدایت صحیح کند وجود دارد و شاید نظر این افراد جلسات با حضور افراد بین‌المللی است که باید گفت بله، این ادعا درست است.

وی ضرورت ورود بانیان و حامیان برای تقویت و توسعه جلسات قرآنی در سطح شهر اراک و سایر شهرستان‌ها را متذکر شد و افزود: داشتن حامی به آن معنا نیست که مربی برای آموزش هزینه می‌خواهد. متأسفانه کسی نیست تا جلسات را حمایت کند. تشویق مالی و معنوی قران‌آموزان، برنامه‌ریزی و داشتن امکانات اولیه مثل حتی سیستم صوتی مناسب از جمله ابزاری است که جلسات به آن نیاز دارند.


بیشتر بخوانید:


جدیدی آموزش و تربیت قرآن‌آموزان را اقدامی ضروری دانست و با یادآور شدن این مهم که تلاش در سطح حرفه‌ای امری سخت، طاقت‌فرسا و عمرسوز است و بدون تشویق نمی‌توان از قرآن‌آموزان تکلیف خواست، اظهار کرد: مطالبه تکلیف‌های سنگین بدون درنظر گرفتن مشوق‌های مالی اثری ماندگار نداشته و ممکن است در بازه زمانی افراد انگیزه خود را از دست دهند.

گرداننده یکی از جلسات قرآن در سطح شهر اراک در تکمیل توضیحات خود گفت: شاید ما و نسل بعد از ما آخرین نسل‌هایی هستند که بدون توجه به بود و نبود تشویق و حمایت در این مسیر تلاش کردند. جاذبه‌های امروز برای دانش‌آموزان نوجوان بسیار است و هریک متناسب با ذوق، استعداد و توانایی در رشته‌ای مشغول به آموزش هستند. بدون شک اگر برای جلسات قرآن و افزایش جذابیت آن فکری نشود و حمایت مناسبی صورت نگیرد، نمی‌توان انتظار داشت نوجوانان در این مسیر پر زحمت باقی بمانند.

عدم حضور حامیان در فضای قرآنی

جدیدی با اشاره به اینکه حامیان تقریباً همه جا به ویژه فضای ورزشی به جز فضای قرآنی حضور دارند، ادامه داد: هیچ‌یک از فعالان قرآنی با توسعه ورزش در رشته‌های مختلف و فعالیت نوجوانان در این رشته‌ها مخالف نیستند، اما شاید اگر معادل پول یکی از بازیکنان تیم‌های ورزش حرفه‌ای استان خرج فعالیت‌های قرآنی شهر بشود با توجه به سرمایه‌های ارزشمند انسانی که در این حوزه وجود دارد در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد و تغییرات محسوسی در این محیط خواهیم بود. نمی‌دانم و تا به حال برایم هضم نشده که مسئولان و تصمیم‌گیران چگونه برای آن هزینه‌ها و هزینه‌های مشابه حجت شرعی و عرفی دارند، اما برای مسائلی که مطرح شد خیر. با شیوه‌ و نوع برخوردی که وجود دارد یقیناً پس‌رفت داشته و خواهیم داشت، تعارف هم وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید قبول کرد با برپایی این جلسات و مسابقات که بیشتر کارکرد تبلیغی و گزارشی دارد چیزی تغییر نخواهد کرد. نهادها و وزارتخانه‌های مختلف با کلی هزینه، اما بدون مبنا و برنامه آموزشی صرفاً مسابقه برگزار می‌کند؛ چراکه هم زحمتش کمتر است و هم جلوه تبلیغی خوبی دارد. این مثل کشاورزی است که چیزی نمی‌کارد و هیچ زحمت نگهداری و داشت هم متحمل نمی‌شود، ولی با سروصدا برای برداشت محصولی می‌رود که وجود ندارد.

جدیدی با اشاره به اینکه دغدغه‌ای در مسئولان برای فعالیت قرآنی و ایجاد تغییر وجود ندارد و نهایت تلاشی که دیده می‌شود تشویق کلامی است و با توجه صِرف به تشویق کلامی مطمئن باشید به اضمحلال خواهیم رفت، اضافه کرد: دلیل این ادعا را در نطق‌های انتخاباتی برخی کاندیدها در ارائه برنامه‌هایشان می‌بینید. حتی در ساعت‌ها تحلیل‌های ریز و درشت یک جمله هم از برنامه‌هایی که مؤثر در ترویج و نهادینه کردن آیات الهی در زندگی مردم با این همه پشتوانه روایی و سفارش بزرگان دین در این زمینه می‌شود، ندارند. اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و انقلابی‌نما هم ندارد، این نشانه کوچکی از عدم دغدغه‌مندی آنان دارد تا زمانیکه دغدغه مسئولان ساخت پل، زیرگذر و .. صرفاً موارد عمرانی و مسائل فرهنگی خاص باشد تغییری نخواهیم داشت.

نهادهای فرهنگی از فعالیت‌های قرآنی حمایت کنند

جدیدی با ابراز تأسف از اینکه کارها و فعالیت‌های قرآنی رنگ نمایشی به خود گرفته و به جای باطن، فقط ظاهری آراسته دارند، تصریح کرد: تربیت قاریان شاخص شهری مثل مشهد، نتیجه وجود مرکز جامعه قاریان در آن شهر است. اگر قاریان مشهدی تلاوت خوبی برخوردارند بخش عمده آن به برکت وجود مرکزی قرآنی است که برای آن هزینه می‌شود. اساتید خوب، بودجه مناسب، حمایت مسئولان کشوری، استانی و امکانات زیرساختی این مرکز آن را به تشکلی جریان‌ساز و مؤثر در مشهد و کشور تبدیل کرده است.

وی گفت: اوقاف و امور خیریه وظیفه برگزاری مسابقات را دارد و این کار را معمولاً در حد توان به خوبی انجام می‌دهد، اما برای آموزش و پشتیبانی جلسات و دیگر شئون قرآنی به کمک تمام دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی نیاز است.

جدیدی به تعطیلی برخی از مؤسسات قرآنی به دلیل عدم حمایت‌های لازم اشاره و اظهار کرد: قاری و حافظ برای شرکت در محافل و برنامه‌های قرآنی باید انگیزه کافی داشته باشد. تمام فعالان این حوزه در خلوت برای دل خودشان تلاوت دارند.

وی در پایان با بیان اینکه سال‌های گذشته مسابقات قرآن اوقاف اراک به علت کثرت شرکت‌کننده باید در دو روز برگزار می‌شد، در حالیکه پس از گذشت چند سال با وجود حضور همه شرکت‌کنندگان چند شهرستان به صورت متمرکز در یک شهر، این مسابقات یک روزه به به اتمام می‌رسد، افزود: عدم حضور افراد در مسابقات نشان‌دهنده عملکرد نامناسب، بی‌توجهی عجیب تصمیم‌سازان و بی‌برنامگی در این حوزه است و با وجود این‌گونه عملکرد انگیزه‌ای برای ادامه راه نمی‌ماند و ضربه آن را بچه‌های قرآنی می‌خورند.

انتهای پیام
captcha