نیازمند تعامل دو سویه بین حافظان قرآن و دستگاه‌ها هستیم
کد خبر: 4175983
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
محمدمهدی بحرالعلوم: 

نیازمند تعامل دو سویه بین حافظان قرآن و دستگاه‌ها هستیم

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با بیان اینکه نیازمند تعامل دو سویه بین حافظان قرآن و دستگاه‌ها هستیم، گفت: آنچه که حافظان از سازمان دارالقرآن به عنوان متولی سنجش و اعطای مدرک حفظ قرآن انتظار دارند و آنچه سازمان از حافظان انتظار دارد، موضوعی است که باید به هر دو به شکل ویژه پرداخت.

فوری//ارسالی//نیازمند تعامل دو سویه بین حافظان قرآن و دستگاه‌ها هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی جمعی از حافظان نخبه قرآن کریم با عنوان «حافظ مسئولیت‌پذیر» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، محمد خواجوی، رئیس اسبق سازمان دارالقرآن و از پیشکسوتان قرآنی کشور و جمعی از مدیران ارشد قرآنی کشور و حافظان قرآن کریم، عصر امروز، ۲۵ مهرماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، در ابتدای این نشست ضمن آرزوی پیروزی جبهه مقاومت فلسطین و نابودی اسرائیل، گفت: سازمان دارالقرآن کریم از گذشته و صدر انقلاب، تحت عنوان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی و بعدا با توسعه‌ای که پیدا کرد با عنوان سازمان دارالقرآن در قالب‌های مختلفی در ترویج، توسعه و آموزش فرهنگ قرآنی انجام وظیفه کرده است و تا امروز هم این وظایف ادامه دارد و از سابقون فعالیت‌های قرآنی در کشور بوده است.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم افزود: سازمان دارالقرآن در حوزه‌ حفظ قرآن به طور خاص از حدود دو دهه گذشته به طور جدی ورود کرده است و در حوزه‌های آموزشی و تبلیغی، ترویجی و همچنین سنجش و اعطای مدرک به حافظان قرآن فعالیت گسترده‌ای را در سطح کشور داشته است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست‌ و ضرورت تعامل دو سویه حافظان قرآن با جامعه گفت: از دو ماه گذشته با برگزاری اولین نشست در این رابطه به شکل جدی‌ بحثی را با موضوع نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی و نحوه تعامل دوسویه حافظان قرآن کریم با سازمان دارالقرآن داشته‌ایم. یکی از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، این بود که اگر ما از یک حافظ قرآن انتظار داریم که در کنش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فعال باشند قاعدتاً باید برای این موضوع آمادگی و آموزش دیده باشند و بتوانند در موضوعات مختلف اثرگذاری مطلوب داشته باشند. بحث دیگر این بود که این‌ افراد آموزش ببینند و حافظان قرآن از ابتدا بدانند در چه مسیری قرار می‌گیرند و با چه روشی باید این مسیر را طی کنند.

بحرالعلوم تصریح کرد: در واقع آنچه که حافظان از سازمان دارالقرآن به عنوان متولی سنجش و اعطای مدرک حفظ قرآن انتظار دارند و برعکس آنچه سازمان از حافظان انتظار دارد، موضوعی است که باید به هر دو پرداخت. اگر تنها یکی را پیگیری کنیم و دیگری را رها کنیم، کارمان ناقص خواهد ماند. در جلسه اول بحث تشکیل شبکه ملی حافظان قرآن کریم در کشور و راه‌اندازی قرارگاه ملی حفظ قرآن کریم نیز مطرح شد و خروجی‌های خوبی داشت لذا مقرر شد تا پایان سال هم به شکل مکرر جلسات متعددی در این خصوص داشته باشیم.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: ما امروز حافظان قرآنی داریم که نیازمند آموزش برای ارائه خدمات هستند. حافظان قرآن در حوزه مسئولیت‌پذیری باید آموزش‌هایی را ببینید چراکه از دستگاه‌های دولتی آبی برای تربیت حافظان قرآن گرم نمی‌شود و همه این اتفاقات و جریان‌ها باید از دل خود حافظان و بستر مردمی صورت بگیرد لذا در این حوزه نیازمند یک تعامل دو سویه بین حافظان و دستگاه‌ها هستیم.

بحرالعلوم با بیان اینکه امروز نزدیک به ۱۸ هزار نفر مخاطب حافظ قرآن کریم در کشور داریم که این‌ها توقعات و مطالبه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی به خاطر مدرکی که به آن‌ها داده شده است، دارند، ادامه داد: از طرف دیگر ما هم یک ظرفیت عظیمی را در این حوزه روبه‌روی خود داریم که هم آن‌ها از ما و هم ما از آن‌ها توقع داریم این تعاملات دو سویه انجام شود.

در ادامه این نشست، محمد رمضانی، کارشناس دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم به اهمّ اقدامات صورت گرفته در سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه آزمون‎‌های ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در کشور ما به طور کلی تا دو سال گذشته دو مورد آزمون رسمی وجود داشت و مدارکی که به شکل رسمی به حافظان داده می‌شد، به عنوان مدرک کارشناسی علوم و قرآن و حدیث و با امضای معاون وزیر علوم بود. از سال ۸۵ نیز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آزمون تخصصی حفظ با مدارک همتراز درجات مختلف اعطا برگزار می‌شود.

وی افزود: در سازمان دارالقرآن کریم تاکنون بیش از دو هزار نفر ساعت جلسات شورای ارزیابی تخصصی و عمومی حفظ قرآن کریم برگزار شده است. همچنین طراحی و تدوین آیین‌نامه‎‌ها و برگزاری آزمون‌های ارزیابی عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم، طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم، مدیریت و برگزاری ۱۸ دوره آزمون‌های ملی حفظ تخصصی قرآن کریم و مدیریت برگزاری آزمون‌‎های ملی حفظ عمومی قرآن کریم از دیگر اقداماتی است که در سازمان پیگیری می‌شود.

رمضانی در ادامه به طرح ملی حفظ عمومی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای مفاد طرح ملی حفظ قرآن کریم مصوبه جلسات ۲۵ و ۲۹ شورای توسعه فرهنگ قرآنی و راهبرد شماره ۲۴ این طرح که بر «ارزیابی مستمر و دقیق حافظان و مؤسسات حفظ از طریق طراحی و ایجاد ساختار‌ها و سازوکار‌های مناسب از مسیر شورای ارزیابی حافظان» تصریح دارد و همچنین تهیه و پیشنهاد نظام یکپارچه آزمون‏‌های ارزشیابی حافظان در سطوح مختلف به شورای ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم و دبیرخانه مرکزی مربوطه، مستقر در سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، واگذار شده است.

کارشناس دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به مهم‌ترین اقدامات آموزشی صورت گرفته در زمینه آموزش حفظ در سازمان دارالقرآن الکریم گفت: طراحی و برگزاری دوره‌های تربیت معلم حفظ قرآن کریم، طراحی و برگزاری دوره‌های تربیت مدرس حفظ قرآن کریم، طراحی و برگزاری دوره‌های تربیت ممتحن و داور آزمون‌‎ها و مسابقات حفظ قرآن کریم، تألیف، تولید و توزیع کتب مرتبط با آموزش حفظ قرآن کریم، تدوین، تولید و توزیع بسته‌های آموزشی صوتی و تصویری حفظ قرآن کریم و طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی حفظ قرآن کریم ۳ و ۵ ساله، موضوعی و سُوَر منتخب قرآن کریم و همچنین راه‌اندازی و برگزاری  جلسات محوری حفظ قرآن کشور و در نهایت برگزاری همایش‌‎های آموزشی ترویجی حافظان قرآن کریم جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه حفظ موضوعی قرآن کریم در راستای تبیین و کاربردی‌سازی مفاهیم پایه قرآنی مورد پیگری قرار گرفته است، گفت: از آنجا که در نگاه مقام معظم رهبری حفظ قرآن کریم مقدمه‌‎ای برای فهم و عمل به قرآن است، سازمان دارالقرآن الکریم در حیات نوین خود در طراحی فعالیت‌های پیش‌رو، توجه ویژه‌ای به این تقدم مبنایی دارد و یکی از را‌ه‌هایی که می‌توان مفاهیم کاربردی و مورد نیاز امروز جامعه را در بین مردم گفتمان‌سازی و به مسلمات فکری رایج در بین مردم تبدیل کرد، تلاش برای حفظ آیات کلیدی قرآن کریم توسط عموم جامعه است.

رمضانی ادامه داد: این تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت انس عمومی، تدبر، عمل و مقدمیت حفظ و تلاوت بر آن‌ها و از سوی دیگر توجه به نیاز روز جامعه و طبایع مختلف افراد در اجتماع، ایده «حفظ موضوعی» یا «حفظ منتخب» آیات و سور قرآن را در برنامه‎‌های مورد نظر سازمان دارالقرآن الکریم ویژه می‌گرداند؛ کارشناسان این سازمان معتقدند که این روش حفظ، قابلیت عمومی‌شدن گفتمان‌سازی آیات قرآن کریم در زندگی روزمره جامعه را خواهد داشت.

وی در پایان به برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت سازمان دارالقران اشاره کرد و گفت: برگزاری طرح حفظ موضوعی قرآن کریم در مسیر تبیین آیات مرتبط با مفاهیم «زن، زندگی، آزادی» و طرح حفظ موضوعی قرآن کریم «۳۰ شب ۳۰ آیه» ویژه ماه مبارک رمضان که از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت، از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام
captcha