جذاب‌سازی مسابقات قرآن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
کد خبر: 4179952
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
باقری خبر داد:

جذاب‌سازی مسابقات قرآن در دستور کار وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان گفت: پس از برگزاری جلسات قرار بر این شد به منظور جذاب‌سازی تغییراتی در شیوه برگزاری مسابقات در دستور کار قرار گیرد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه سال گذشته، بیش از پنج میلیون و 500 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مسابقات قرآن شرکت کردند، اظهار کرد: این مسابقات در مراحل آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و کشوری برگزار و مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته است.

وی از برگزاری هشتمین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی دانش‌آموزان  به میزبانی تهران خبر داد و افزود: این مسابقات از سال 72 تا 76 در چهار دوره برگزار شد، اما متأسفانه این مسابقات پس از 20 سال وقفه بار دیگر در سال 96 برای پنجمین دوره در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اینکه این مسابقات دوسالانه است، امسال شاهد هشتمین دوره خواهیم بود.

باقری در ادامه گفت: در سال‌های گذشته این مسابقات در دو بخش دختران و پسران در دو رشته حفظ و قرائت بین 30 تا 80 کشور برگزار می‌شد. پیش‌بینی برای امسال حضور حداقل 80 کشور است که مسابقات در مرحله مقدماتی به صورت غیرحضوری برگزار و نفرات برتر به فینال راه خواهند یافت.

این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر حضور بیش از پنج میلیون نفر در مسابقات قرآن، بیش از یک میلیون دانش‌آموز نیز در رشته حفظ موضوعی فعالیت دارند. سال گذشته برای یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز نومکلف جشن تکلیف برگزار شد. مجموعه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز و سایر فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه در قالب بسته‌ای ارائه می‌شود و دانش‌آموزان مطابق علاقه خود در این فعالیت‌ها داوطلبانه حضور دارند.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های پرورشی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که اکثریت دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهند. حتی برای دانش‌آموزان فعال در رشته هنری نیز بسته فرهنگی مطابق با علاقه آنان در نظر گرفته می‌شود. اعتقاد ما براین است که تمام جامعه هدف به هرگونه‌ای که امکان‌پذیر است در این فعالیت‌ها شرکت کرده و بتواند استعداد خود را شکوفا کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گستردگی فعالیت‌های مختلف در این وزارتخانه، بیان کرد: امید است با اجرای برنامه و طرح‌های متنوع بتوان به جذب حداکثری دانش‌آموزان به قرآن و سایر رشته‌ها کمک کرد تا تعداد بیشتری از دانش‌آموزان در مسیر کلام وحی و عترت قرار گیرند.

باقری ضرورت جذاب‌سازی فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تأکید ویژه دارند؛ از این رو این سفارش وظیفه و رسالت ما را در جذاب کردن فعالیت‌های قرآنی چندین برابر می‌کند تا حلاوت قرآن و برکات آشنایی دانش‌آموزان با سیره اهل‌ بیت(ع) را به جامعه هدف بچشانیم. بدون تردید اگر دانش‌آموزان با این سیره آشنا شوند، مجذوب فعالیت‌ها خواهند شد.

وی در پایان به برگزاری جلسات مختلف از اردیبهشت امسال به منظور طراحی و تدوین فعالیت‌های قرآنی در مدارس اشاره کرد و ادامه داد: پس از برگزاری جلسات قرار بر این شد به منظور جذاب‌سازی تغییراتی در شیوه برگزاری مسابقات در دستور کار قرار گیرد که می‌توان به برگزاری مسابقات «گفتمان مهدوی» اشاره کرد. همچنین بخشی از امتیاز مسابقات به کارکرد و کنشگری اجتماعی دانش‌آموزان اختصاص داشت، بدین شکل که مؤذنان و مداحان باید فیلمی را از اذان در مساجد یا مداحی ضبط و ارائه می‌دادند که این طرح مورد استقبال قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha