آغاز ثبت‌نام چهل و دومین مسابقات قرآن دانش‌آموزان + صوت
کد خبر: 4181271
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
باقری خبر داد:

آغاز ثبت‌نام چهل و دومین مسابقات قرآن دانش‌آموزان + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از ثبت‌نام چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور خبر داد و گفت: بازه زمان ثبت‌نام تا هفته قرآن و عترت مدارس ادامه خواهد داشت.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: ثبت‌نام چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور آغاز شد و فرصت ثبت‌نام تا هفته قرآن و عترت مدارس، 11 آذرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات فوق، طبق روال سال‌های گذشته به صورت فرایندی در مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری و سپس در سطح بین‌الملل برگزار خواهد شد، افزود: امسال دانش‌آموزان خود موظف به ثبت‌نام در سامانه جامع پرورشی هستند. بنابراین برخلاف سال‌های گذشته که مربیان پرورشی و مدیران مجاز به ثبت‌نام دانش‌آموزان بوده‌اند، اما امسال دانش‌آموزان باید شخصاً نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و با مراجعه به سامانه نورینو رشته مورد علاقه‌ خود را انتخاب کنند.

باقری ادامه داد: دانش‌آموزان پس از ورود به سامانه جامع پرورشی، مجاز خواهند بود تا در مرحله آموزشگاهی در رشته مورد نظر خود بدون محدودیت (در یک یا سه رشته) ثبت‌نام کنند، اما در مراحل بالاتر هر دانش‌آموز مجاز به شرکت در یک رشته است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات و اجرای آزمایشی برخی از رشته‌ها در چهل و یکمین دوره مسابقات تصریح کرد: چون روند آزمایشی تغییرات در سال گذشته، با بازخوردهای مثبتی روبرو بوده است لذا مسابقات با این شرایط به مدت پنج سال تثبیت شد. از جمله اینکه سال گذشته در مسابقات، رشته ترتیل با رشته فهم قرآن ادغام شده بود، اما بنابر درخواست کارشناسان، مربیان و بسیاری از دانش‌آموزان، رشته ترتیل را به عنوان رشته‌ای مجزا در دو بخش دانش‌آموزان دختر و پسر در نظر گرفته‌ایم.

باقری بیان کرد: همچنین رشته گفتمان مهدوی و دعاخوانی دانش‌آموزان دختر نیز سال گذشته به صورت آزمایشی برگزار شد، چون استقبال خوبی شد و جذاب بود، این رشته نیز در مسابقات ابقا شد. اتفاقاتی که امسال در مسابقات دانش‌آموزی شاهد خواهیم بود، این است که سال گذشته مسابقات را به صورت گروهی انجام داده‌ایم، اما امسال تمامی رشته‌ها جز گفتمان مهدوی به صورت انفرادی انجام خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به نوآوری این دوره از مسابقات و در نظر گرفتن کارکرد و کُنشگری اجتماعی برای برخی از رشته‌ها تصریح کرد: به طور مثال فردی که در رشته اذان شرکت می‌کند و مؤذن است انتظار ما این است که این دانش‌آموز در سطح جامعه و مساجد هنگام اذان، فعال باشد و به صورت زنده به اذان‌گویی بپردازد و یا فردی که در رشته کنفرانس و سخنرانی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شرکت می‌کند، انتظار ما این است که در تعاملات خانوادگی و اجتماعی این کُنشگری را داشته باشد.

وی درباره نحوه اثبات این کُنشگری ادامه داد: دانش‌آموزان باید کلیپی از این کُنشگری اجتماعی خود تهیه و به دبیرخانه مسابقات در سطح کشوری ارسال کنند. ما این امر را برای دانش‌آموزان راهیافته به مرحله کشوری درنظر گرفته‌ایم اما پیشنهاد داده‌ایم تا برای دانش‌آموزان در سایر مراحل آموزشگاهی، منطقه‌ای و استانی نیز لحاظ شود.

کد

باقری با تأکید بر اینکه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های در سطح کشوری که وزارتخانه مجری آن است، انجام می‌شود و برای سایر مراحل پیشنهادی است، بیان کرد: یعنی مدیر مدرسه، رؤسا و کارشناسان قرآن، عترت و نماز استان‌ها و شهرستان‌ها می‌توانند این سیاستگذاری‌ها را متناسب با استعدادها و شرایط دانش‌آموزان خود بومی‌‌سازی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رشته حفظ قرآن در مرحله کشوری رشته‌های حفظ 10، 20 جزء و حفظ کل در نظر گرفته شده است، اما مدیران مدارس می‌توانند حفظ جزء 30، پنج جزء اول قرآن یا اجزاء دیگری را صرفاً در سطح آموزشگاه‌ها اضافه کنند یا رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز استان‌ها نیز می‌توانند برای مرحله استانی خود، ایجاد رشته کنند. امکان تمامی این موارد در سامانه جامع پرورشی، مهیا شده است و مدیر مدرسه می‌تواند با مراجعه به سامانه جامع پرورشی، اقدام به ایجاد رشته جدید کنند.

باقری تأکید کرد: همچنین در تعدد و تکثر رشته محدودیتی برای مدارس، مناطق و استان‌ها قائل نشده‌ایم، همچنین در مورد شیوه اجرا نیز این امر را منحصر به موارد خاصی نکردیم. این امر زمینه تشویق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان را ارتقا می‌دهد.

وی درباره میزان مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی بیان کرد: طبق برنامه‌ریز‌ی‌ها میزبان مرحله کشوری در بخش آوایی، مازندران و بخش پژوهشی، خراسان رضوی است. همچنین بخش مجازی نیز به صورت یک عنوان‌رشته، امسال در کنار این دو بخش در نظر گرفته شده است.

باقری اضافه کرد: حفظ موضوعی یکی از رشته‌های بخش مجازی است که در گذشته جزو فعالیت‌های مدارس بود، اما جزو رشته‌های مسابقه نبود. امسال آزمون کشوری حفظ موضوعی در روزی معین به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار خواهد شد که بر اساس آن تمامی دانش‌آموزان که در رشته حفظ موضوعی شرکت کرده‌اند، حضور پیدا می‌کنند که با این آزمون نفرات برتر کلاس، آموزشگاه، منطقه، استان و کشور معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین امام‌شناسی از دیگر رشته‌های بخش مجازی است. امام‌شناسی جزو طرح‌های اجرایی‌مان بود، اما چون جزو رشته مسابقات نبود، با استقبال روبرو نشد. این نیز به صورت سراسری اجرا می‌شود و مربی پرورشی مدرسه به دانش‌آموزان اعلام خواهد کرد که در تاریخی مشخص، آزمون مجازی رشته امام‌شناسی برگزار خواهد شد.

باقری با اشاره به اینکه از دیگر رشته‌های بخش مجازی نیز نغمه‌های آسمانی است، تصریح کرد: الگوهای تلاوت قرآن به مدارس دور دوم ابتدایی کل کشور (پایه‌های چهارم تا ششم) ارسال و ابلاغ شده است. هر کلاسی با دریافت آن الگو و تمرین در طول سال‌ تحصیلی و همخوانی و جمع‌خوانی آن، در زمان خاصی کلیپ و تصویری از اجرای دانش‌آموزان کلاس تهیه و در سامانه جامع پرورشی بارگذاری خواهند کرد و به صورت منطقه‌ای این آثار ارسالی داوری و قضاوت خواهد شد.

یادآور می‌شود، بخش آوایی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت ونماز دانش‌آموزی در رشته‌های قرائت، حفظ، اذان و مداحی(ویژه پسران)، دعاخوانی(ویژه دختران)، همخوانی و مدیحه‌سرایی و در بخش پژوهشی در رشته‌های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشای نماز و احکام و گفتمان مهدوی و در کنار آن بخش مجازی با رشته‌های حفظ موضوعی، امام‌شناسی و نغمه‌های آسمانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha