ناصر رفیعی: فرزندان آن چیزی می‌شوند که ما هستیم
کد خبر: 4181111
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

ناصر رفیعی: فرزندان آن چیزی می‌شوند که ما هستیم

رئیس مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی گفت: فرزندان آن چیزی می‌شوند که ما هستیم و اگر با رفتار و کردار خود نشان دهیم که باید در راستای فرامین الهی حرکت کنیم، فرزندمان نیز وارد این مسیر می‌شود.

ناصر رفیعی، عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه‌ المصطفی العالمیه، امروز شنبه ۲۰ آبان در نشست علمی «خانواده مطلوب از منظر قرآن و تاریخ» از سلسله پیش‌نشست‌های علمی همایش بین‌المللی «چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی»، که در مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: نگاه اسلام به خانواده نگاه مقدسی است و خانواده نخستین نهاد اجتماعی است که شخصیت فرزندان در آن شکل می‌گیرد. به همین دلیل در روایت آمده است که در اسلام بنایی باارزش‌تر از بنای ازدواج و خانواده نیست. تأکید اسلام بر خانواده به دلیل کسب آرامش است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی با بیان اینکه اکنون چندین میلیون مجرد در جامعه وجود دارد، افزود: با توجه به تغییر نوع نگاه خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی اسلامی، تشکیل خانواده به مشکل بزرگی تبدیل شده است. آیات زیادی درباره خانواده وجود دارد که خانواده‌های ناموفق مانند ابولهب و نمونه‌های موفق را ذکر کرده است. خانواده‌های موفق ویژگی‌های متعددی دارند که یکی از آن‌ها معذرت‌خواهی است. اگر مرد یا همسر مرتکب اشتباهی شود، عذرخواهی می‌کند.

رفیعی حیا را یکی دیگر از ویژگی‌های خانواده موفق دانست و افزود: اگر حیا از بین برود زن و شوهر و فرزند دیگر به یکدیگر احترام نمی‌گذارند و دشمن روی حیا دست گذاشته است و با ساخت فیلم‌های مستهجن سعی می‌کند حیا را از خانواده‌ها بگیرد. ابراهیم و هاجر یکی از نمونه‌های خانواده‌های قرآنی هستند و درسی که از زندگی آن‌ها می‌گیریم درس معنویت است، زیرا حضرت ابراهیم مجبور شد که آنها را در سرزمین حجاز رها کند. آن روز کسی نمی‌فهمید که این کار یعنی چه؟ اما امروز آنجا سرزمین نماز و وحی است.

وی تربیت فرزندان را بسیار مهم دانست و افزود: فرزندان آن چیزی می‌شوند که ما هستیم. اگر با رفتار و کردار خود نشان دهیم که باید در راستای فرامین الهی حرکت کنیم، فرزند نیز وارد این مسیر می‌شود. زندگی حضرت یوسف و پدرش، یعقوب، صبر را به ما می‌آموزد. مردم یعقوب را مسخره می‌کردند، اما او اعلام می‌کرد که یوسف روزی پیدا خواهد شد و خدا نتیجه صبر را اعطا کرد و یوسف دوباره پیدا شد. همچنین، دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه می‌کوشد. جامعه ما امید‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد. کشور ما رهبری فرزانه دارد و توانمندی‌ علمی و فناوری کشورمان بسیار است که باید برای جامعه تبیین شود.

وی عبد بودن را یکی از ویژگی‌های اصلی بندگان خدا دانست و افزود: نباید ثروت یا فقر، قدرت یا ضعف مانع نشود که ما عبد خوبی برای خداوند باشیم. در قرآن خداوند با بیان زندگی حضرت سلیمان و حضرت ایوب، که یکی در اوج قدرت و ثروت و دیگری در فقر و بیماری بود، اعلام می‌کند که ویژگی مشترک آنها این بود که هر دو عبد خوبی بودند. همچنین، یکی دیگر از ویژگی‌های خانواده‌های قرآنی، انجام کار خیر است، زیرا یکی از ویژگی‌های بندگان الهی این است که اهل کار خیرند.

رفیعی اخلاص را از دیگر ویژگی‌های خانواده‌های قرآنی بیان کرد و ادامه داد: این اتفاق نظر وجود دارد که هجده آیه یا مجموع سوره انسان در حق اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) نازل شده است و همگی در کتب تفسیر یا حدیث، روایات مربوط به آنها را به عنوان یکی از افتخارات و فضائل اهل بیت(ع) برمی‌شمارند.

وی با اشاره به شأن نزول سوره هَل اَتی، اظهار کرد: این سوره که در شأن فداکاری حضرت علی(ع) و همسرش صدیقه طاهره(س) و فرزندانش حسن و حسین(ع) نازل شد، «هَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ…اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزائاً وَلا شَکوراً…» بنا به روایتی در آن روز برای اهل بیت فداکار پیامبر(ص) غذایی از آسمان فرود آمد و آن را تا هفت روز تناول کردند و بدین گونه خداوند سبحان از ایثار حضرت علی(ع) و خانواده بی‌نظیرش تقدیر کرد و قلب پیامبر(ص) را تسلی بخشید. همچنین، خطر افزایش طلاق، خیانت، فروپاشی خانواده و… در جوامع اسلامی بسیار است. براساس روایات، ۳ ویژگی اخلاق نیکو، سخاوت و غیرت باید مورد توجه قرار گیرد و مردان باید خود را مزین به این صفات کنند.

انتهای پیام
captcha