مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف 9 آذر در بجنورد آغاز می‌شود
کد خبر: 4181300
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
حجت‌الاسلام عادل:

مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف 9 آذر در بجنورد آغاز می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین عادل در نشست خبری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه این رقابت‌ها در مرحله شهرستانی آن ویژه قشر خاصی نیست و عموم مردم می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند، گفت: پس از پایان مرحله استانی، مرحله مقدماتیِ‌کشوری طی روزهای اخیر به منظور غربال متسابقان و اعزام افرادی با سطح کیفی بالاتر به شهر بجنورد برگزار شد و مرحله پایانی از 9 آذرماه به میزبانی استان خراسان شمالی برپا می‌شود.

 حجت الاسلام عادلبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و مراسم رونمایی از پوستر این دوره از مسابقات، پیش از ظهر امروز یکشنبه 21 آبان در غیاب حمید مجیدی‌مهر؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان و اصغر خسروی؛ رئیس اداره مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمد شکیبا؛ معاون امور مسابقات قرآنی این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد شکیبا با اشاره به اینکه افتتاحیه این دوره از مسابقات 9 آذر خواهد بود، گفت: این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف در شهر بجنورد استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. در بخش آقایان، مجتمع اقامتی داریوش، میزبان متسابقان خواهد بود و مجتمع پتروشیمی بجنورد هم پذیرای متسابقان در بخش بانوان است.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات در ایام فاطمیه(س) از 9 تا 12 آذر ابتدا در بخش نغماتی آن شامل تواشیح، اذان و اجرای گروه‌های هم‌خوانی و هم‌آوایی اجرا و در ادامه 12 تا 18 آذر رقابت‌های بخش قرائت آوایی شامل قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ اجزاء و حفظ کل قرآن برپا می‌شود.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و‌المسلمین عادل؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی گفت: سازمان اوقاف همواره این افتخار را داشته و دارد که غیر از رسالت و مأموریت اصلی خود یعنی پرداختن و رسیدگی به امور موقوفات و مدیریت بقاع متبرکه، خود را خادم قرآن بداند که برگزاری مسابقات قرآن از جمله مصادیق آن است.

محافل انس با قرآن در بقاع متبرکه

وی گفت: در حال حاضر قویترین محافل انس با قرآن کشور در بقاع متبرکه با حضور خیل عظیمی از علاقه‌مندان به کلام وحی و با دعوت از قاریان داخلی و بعضاً بین‌المللی برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برقراری کرسی‌های ثابت قرآنی در امامزاده‌هاست که در تلاوت و استماع قرآن به شکلی تخصصی و با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی این محافل برگزار شود، ضمن آن که برگزاری جلساتی به منظور حفظ قرآن در داخل بقاع متبرکه نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا و همچنین به منظور برگزاری کرسی‌های تفسیر و جلسات تخصصی قرآن کریم در بقاع مبترکه تفاهم‌نامه‌هایی میان سازمان اوقاف با مراکزی همچون ستاد عالی تفسیر حوزه علمیه قم به امضا رسیده است، گفت: در ماه رمضانی که گذشت، جلسات تفسیر قرآن را در این اماکن مقدس پیگیری کردیم، اما امسال با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز در نظر داریم که این جلسات را به شکلی هدفمند برگزار کنیم.

چاپ 21هزار مصحف شریف در 1402

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: از جمله برنامه‌های دیگر سازمان اوقاف چاپ مصحف شریف است که به طور مثال در سال جاری 21 هزار جلد به چاپ رسیده است و در اختیار مراکز زیر نظر سازمان اوقاف و بقاع متبرکه قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام عادل گفت: دو ترجمه قرآن کریم نیز از جمله برنامه‌های جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف است که با هماهنگی که با مرکز طبع و نشر قرآن کریم صورت گرفته، قرار است این دو ترجمه که از جمله ترجمه‌های جدید و مورد توجه پژوهشگران قرآنی است به زودی به زیور طبع آراسته شوند؛ یکی از آنها ترجمه دکتر توحیدی و دیگری ترجمه علیرضا برازش است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: از جمله مسائلی که سازمان اوقاف پیگیری و مطالبه آن را به شکل جدی مورد تأکید قرار داده است، بحث موقوفات قرآنی است. درصددیم تا آن را در بخش‌هایی از جمله ابنیه و ساختمان‌هایی که از سوی واقفان به این امر اختصاص داده می‌شود، توسعه دهیم؛ به طور مثال 500 نقطه موقوفه به عنوان دارالقرآن تخصیص داده شده است که در ادبیات وقف به ساختمان‌های مورد استفاده به این منظور، وقف انتفاعی گفته می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: فعالیت و مأموریت شاخص مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اجرای مسابقات قرآن در سطوح کشوری و بین‌المللی است و البته در مورد مسابقات سراسری ذکر این نکته حائز اهمیت است که مسابقات برگزار شده از سوی اوقاف مخصوص به قشر خاصی نیست و عمومیت دارد؛ به طور مثال جامعه هدف مسابقات قرآن نیروهای مسلح، نیروهای زیرمجموعه آن هستند و قشر دانشجو تنها قادر به شرکت در مسابقات دانشجویان هستند، اما در مورد مسابقات سراسری قرآن اوقاف هر فردی با هر میزان سواد و بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی می‌توانند، شرکت کنند.

عادل تصریح کرد: روال برگزاری مسابقات سراسری قرآن به این شکل است که ابتدا این مسابقات در سطح شهرستانی و استانی در رشته‌هایی که به آن اشاره شد از قرائت تحقیق و ترتیل گرفته تا حفظ اجزاء یا حفظ کل برگزار شده و در هر شهرستان و استان نیز آئین‌نامه‌های اجرایی، ملاک سنجش و ارزیابی داوران و گروه ستاد اجرایی مسابقات مستقر است و پس از آن برگزیدگان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

وی افزود: یک نکته این که سطح کیفی شرکت‌کنندگان در این مسابقات هیچ ارتباطی با میزان امکانات شهر و استانی که از آن برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند، ندارد و اینگونه نیست که مثلاً چون فلان استان کم‌برخوردار از نظر امکانات باشد، لذا قاریان و حافظان آن نیز از سطح پایینی برخوردارند.

مرحله مقدماتیِ کشوری مرحله غربال‌گری است

به گزارش ایکنا، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: از آنجا که جنبه عمومی مسابقات به گونه‌ای است که گاه شرکت برخی از متسابقان شاید سطح کیفی آن را تنزل بخشد، لذا همکاران برگزارکننده این دوره از مسابقات تمهیدی اندیشیده‌اند مبنی بر اینکه در روزهای مشرف به برگزاری مرحله نهایی مسابقات در بجنورد، برگزاری یک مرحله مقدماتی از این مسابقات کشوری را نیز شاهد باشیم که طی آن در همین هفته گذشته از طریق ارسال فیلم از سوی شرکت‌کنندگان با حضور کارشناسان داور، بررسی نهایی بر روی کیفیت اجرای هر یک به انجام رسید و به نوعی بهترین‌ها برای حضور در بجنورد غربال شدند.

عادل گفت: بر این اساس در بخش نغمات دینی آقایان، در رشته دعا 15 نفر، اذان 14 نفر و مدیحه‌سرایی 16 گروه منتخب به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و در بخش نغمات دینی بانوان در رشته دعا 17 نفر و در رشته مدیحه‌سرایی 9 گروه را برای رقابت با یکدیگر شاهد خواهیم بود که همانطور که اشاره شد از 9 تا 12 آذر برگزار می شود.

وی افزود: اما در رشته قرائت تحقیق آقایان 23 نفر و رشته قرائت ترتیل ایشان 20 نفر و در رشته حفظ آقایان؛ حفظ کل 25 نفر و حفظ 20 جزء 18 نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در رشته قرائت تحقیق بانوان 18 نفر و در رشته قرائت ترتیل بانوان 21 نفر رقابت کرده ضمن آن که در بخش بانوان 20 حافظ کل و 17 حافظ 20 جزء قرآن به رقابت خواهند پرداخت.

عادل در پایان با اشاره به جسارت‌های اخیر به ساحت نورانی قرآن هدف از برگزاری این مسابقات را انس و الفت بیشتر مردم، جوانان و خانواده‌ها با قرآن و عمل به دستورات الهی خواند و گفت: در شرایطی که بخشی از امت اسلامی منظور مردم مسلمان فلسطین و غزه در زیر ناجوانمردانه‌ترین و وحشیانه‌ترین حملات رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستند، برگزارکنندگان این رویداد قرآنی با مسلمانان ستمدیده فلسطین اعلام همبستگی می‌کنند.

نوبت‌دهی الکترونیکی متسابقان

همچنین در پایان این نشست از پوستر چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رونمایی شد و سپس  نوبت‌دهی به منظور اجرای متسابقان چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به شکل قرعه‌کشی الکترونیکی به انجام رسید.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha