کتابخانه‌ها از ارکان اصلی ترویج فرهنگ هستند
کد خبر: 4183567
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
استاندار مرکزی:

کتابخانه‌ها از ارکان اصلی ترویج فرهنگ هستند

فرزاد مخلص‌الائمه بیان کرد: کتابخانه‌ها و کتابداران در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از ارکان اصلی و زمینه‌ساز ترویج فرهنگ هستند.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، امروز، اول آذر، در مراسم تجلیل از کتابداران و فعالان این عرصه که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، بیان کرد: کتابداران یکی از اقشار اثرگذار و نافذ در جامعه هستند که در نظام فرهنگی استان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی ضمن تقدیر از زحمات کتابداران و فعالان این عرصه، اظهار کرد: کتابداران با رفتار و نحوه عملکردی خود بین نوجوانان، کودکان و جوانان ایجاد علاقه می‌کنند تا گرایش بیشتری به مطالعه و آموختن نکات جدید داشته باشند. این نوع نگاه در رفتار فعالان این عرصه مشهودست.  

مخلص‌الائمه کتابخانه‌ها و کتابداران را در کنار سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از ارکان اصلی و زمینه‌ساز ترویج فرهنگ دانست و ادامه داد: بدون تردید با توجه به اطلاعات محدود و کم‌عمق موجود در شبکه‌های اجتماعی این ظرفیت نمی‌توانند جایگزین مطالعه  کتاب‌خوانی شوند.

استاندار مرکزی ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه در مدارس و بین دانش‌آموزان را مورد توجه قرار داد و افزود: فرهنگ مطالعه و انگیزه‌بخشی در این حوزه باید در آموزش و پرورش شکل گیرد. دانش‌آموزی که در مدرسه و دوران تحصیل علاقه و آمادگی برای مطالعه مفید را نداشته باشد در دانشگاه مؤثر نیست.

استاندار مرکزی افزایش قیمت کاغذ و در نهایت کتاب را یکی از عوامل فاصله گرفتن برخی مردم از کتابخوانی عنوان کرد و افزود: این سیر صعودی سبب شده است تا این محصول از سبد فرهنگی خانواده‌ها خارج شود. با استفاده از ظرفیت مدارس و آموزش و پرورش می‌توان فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه گسترش داد.

ضرورت ایجاد جذابیت در عرصه‌های فرهنگی

مخلص‌الائمه ضرورت شدت‌بخشی و ایجاد جذابیت بیشتر در عرصه‌های فرهنگی را خواستار شد و گفت: فعالیت کتابخانه‌های عمومی خوب است، اما باید با شتاب قوی‌تر در صحنه فرهنگی حضور داشت تا بتوان از نتیجه تلاش کتابخانه‌ها استفاده و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا بخشید.

وی با بیان این مطلب که برخی نهادها در توسعه بخش فرهنگی کمرنگ بودند و امروز در عرصه فرهنگی فعالند، بیان کرد: صاحبان کتاب‌های نفیس می‌توانند کتاب‌های خود را به کتابخانه مرکزی اهدا کنند تا برای نسل امروز و فردا مورد استفاده باشد.

استاندار مرکزی در پایان گفت: بخشی از منابع غنی کتابخانه‌های عمومی در تمام دنیا همان کتاب‌هایی است که مردم یا کتابداران به کتابخانه‌ها اهدا می‌کنند. خوشبختانه در چند روز اخیر منابع بسیار و ارزشی از سوی اهالی فرهنگ به کتابخانه مرکزی اهدا شد. این منابع می‌توامد برای مدت طولانی در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha