شهوت عامل بقای نسل انسان و در عین حال بدترین دشمن اوست + صوت
کد خبر: 4186089
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
محمدعلی انصاری توضیح داد؛

شهوت عامل بقای نسل انسان و در عین حال بدترین دشمن اوست + صوت

مفسر قرآن کریم ضمن اشاره به اینکه قوه شهوت عامل دوام و بقای نسل انسانی است، توضیح داد که اگر این شهوت از سلطه عقل خارج شود به فرموده روایت، بدترین دشمن انسان است و نتیجه آن انحرافات جنسی خواهد بود.

به گزارش ایکنا، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) جلسه تفسیر قرآن با سخنرانی محمدعلی انصاری، شب گذشته 13 آذرماه در حسینیه ارشاد تهران برگزار شد و این مفسر قرآن به تفسیر آیات پایانی سوره فرقان پرداخت که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

«وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا» ترجمه: و كسانى‌اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‌خوانند و كسى را كه خدا [خونش را] حرام كرده است جز به حق نمى‌كشند و زنا نمى‌كنند و هر كس اينها را انجام دهد سزايش را ريافت‏ خواهد كرد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای عبادالرحمن در این سوره بیان می‌شود این است که عبادالرحمن زنا نمی‌کنند. در آیات قبل فرمود که اینها هیچ معبودی را کنار خدا عبادت نمی‌کنند و دچار شرک نیستند و موحد محض و خالص هستند. مثل اینکه دو جرم انسان را از موحد بودن خارج می‌کند یعنی این جرم با توحید سازگاری ندارد؛ یکی از آنها قتل نفس است و دیگری زنا است. این دو پدیده و این دو مسئله شوم در میان همه مواردی که از توحید الهی خارج است سنگینی و اهمیت بیشتری دارد که به واقع همین است. یکی قتل نفس که ناظر به وجود انسان‌ها است و دیگری زنا که ناظر به فروج است.

هم به لحاظ اهمیت و هم به لحاظ کثرت جرائم، در زمان نزول قرآن که این آیات را خدا بر پیامبر(ص) نازل می‌کرد مسئله قتل نفس و زنا در میان جامعه شیوع داشت و شرایط به گونه‌ای بود که گاه فلسفه برده‌داری‌شان این بود که برده را برای مسائل جنسی بگیرند. در آن جامعه زنانی بودند که سر در خانه خودشان نشانه‌ای نصب می‌کردند که حکایت از تن‌فروشی آنها داشت. به این جماعت در آن جامعه ذوات الاعلام گفته می‌شد. بعضی از این زنان نام‌هایی هستند که برای شما آشناست. مرجانه یکی از ذوات الاعلام است که سیدالشهدا بنا به این جهت عبیدالله را «ابن مرجانه» خطاب می‌کرد. یکی دیگر از رفتارهای جنسی در آن جامعه این بود که چند نفر مشترکا یک زن می‌گرفتند و با او رابطه جنسی برقرار می‌کردند.

ارتباط نزدیک قتل و زنا

در طول زمان نیز همین بوده است و همین الآن در سال 2023 در دنیای اگر ما جرائم را بررسی کنیم این دو جرم در رده بالا هستند. قتل، امروز در دنیای ما قبح آنچنانی ندارد و جان انسان‌ها بهای لازم را ندارد. مسائل نامشروع جنسی هم همینطور است. به این علت خداوند در ویژگی‌های عبادالرحمن این نکته را مطرح می‌کند و بین این دو جرم پیوند عجیبی وجود دارد یعنی زنا از زیرمجموعه‌های قتل است چون هنگامی که این اتفاق می‌افتد گاهی شخص زانی مورد هجوم قرار می‌گیرد و به خاطر عملش به قتل می‌رسد. همچنین کسی که عمل با او انجام شده و شریک جنسی بوده گاهی مورد قتل قرار می‌گیرد و قربانی می‌شود. سومین قتل، سقط جنینی است که در اثر زنا به وجود آمده است و چهارم خودکشی است که در اثر این عمل به وقوع می‌پیوندد.

یک نکته دیگر هم عرض کنم. خداوند در وجود انسان قوایی قرار داده که کارکرد آن اداره امور زندگی انسان است. یکی از این قوا شهوت و غضب است. اگر غضب در وجود انسان نباشد انسان نه دفاع از جان می‌کند و نه دفاع از عقیده می‌کند و نه دفاع از وطن می‌کند و نه دفاع از ناموس می‌کند. اگر غضب به‌جا در وجود انسان نباشد او نمی‌تواند خیلی از فعالیت‌های زندگی را انجام دهد.

غریزه جنسی عامل دوام و بقای نسل انسان

شهوت هم همینطور است. غریزه جنسی عامل دوام و بقای نسل انسان روی زمین است. اگر این غریزه نبود نسل انسان روی زمین استمرار پیدا نمی‌کرد. بسیاری از فواید و منافعی در دل این غریزه وجود دارد. نکته این است گاهی این دو غریزه از اختیار عقل به در می‌رود یعنی شهوت و غضب تا زمانی مطلوب است که تحت حکمرانی عقل انسان است، اگر وهم بر آن حاکم شد انسان دچار طغیان می‌شود. لذا در روایت فرمود دشمن‌ترین دشمن انسان شهوت و غضب او است. طبیعتا مقصود روایت شهوت و غضبی است که تحت اختیار عقل انسان نباشد. از این غضب که تحت اختیار عقل نیست قتل بیرون می‌آید، از این شهوت زنا و انحرافات جنسی بیرون می‌آید.

واژه «یزنون» که در آیه آمده از «زنی» آمده است. به زنا، زنا گفته می‌شود چون آدمی را در مضیقه و تنگنا قرار می‌دهد. این واژه به واقع نقطه مقابل عقد و نکاح است یعنی این رابطه رابطه رها و آزاد جنسی است و مقابل آن عقد است که به معنای گره خوردن و پیوند است. آمیزشی که بین زن و مرد انجام می‌شود طبق قانون الهی در آفرینش مبتنی بر عقد است یعنی تعهد و پیمان. هنگامی که این پیمان وجود نداشته باشد زنا است یعنی ارتباط میان زن و مرد باید به گونه‌ای باشد که تحت قاعده و پیمان و قراردادی باشد. هنگامی که تعهد باشد این رابطه یک رابطه مستحکم و استوار می‌شود و این ارتباط بهانه‌ای برای بنای استوار خانواده خواهد بود.

کد
انتهای پیام
captcha