تولید دانش در حوزه قصه و قصه‌گویی احساس می‌شود
کد خبر: 4189215
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱

تولید دانش در حوزه قصه و قصه‌گویی احساس می‌شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه تولید دانش در حوزه قصه و قصه‌گویی نیاز جدی این روزهاست گفت: عرصه پژوهش در قصه و قصه‌گویی باید جدی گرفته شود و لذا دبیرخانه قصه‌گویی باید نسبت به پژوهش و تولید دانش در زمینه قصه و قصه‌گویی اهتمام داشته باشد.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانبه گزارش ایکنا از یزد، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امروز، 30 آذرماه در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به میزبانی استان یزد گفت: قصه‌گویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آورده‌های آن در عرصه‌های دیگر فرهنگی و هنری ظهور و بروز می‌کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: قصه‌گویی یک تفنن نیست، بلکه یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرآیند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطبان در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام‌ها می‌شود.

علامتی تصریح کرد: قصه قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است و به کمک آن دیگر مردم مجبور نمی‌شوند کالری زیادی برای طبقه‌بندی اطلاعات بسوزانند. در واقع قصه وسیله فهم راحت است، قصه هدف عالی برای ما تعیین می‌کند. چالش‌های رسیدن به آن را برای ما مشخص می‌سازد و برنامه عبور از مشکلات را در اختیارمان قرار می‌دهد و قصه بهترین سلاحی است که با آن می‌توانیم اطلاعات زائد را حذف و داده‌ها را به گونه‌ای سامان دهیم که آدم‌ها جذب شنیدنش شوند.

وی افزود: قصه به مخاطب کمک می‌کند تا تصمیم‌های جدید بگیرد، انسان‌ها در زندگی‌شان تصمیم‌های مهمی نمی‌گیرند مگر این‌که چیزی آنها را به چالش بکشد و انگیزه اقدام جدید به آنها بدهد و قصه و قصه‌گویی این ظرفیت را دارد. قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد این عرصه جدیدی است که در دنیا از ظرفیت قصه برای رونق کسب و کارها استفاده می‌کنند و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصه‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران گفت: این امر شروع یک حرکت جدید در عرصه فرهنگی است. یزد خاستگاه فرهنگ و تمدن و در بردارنده شخصیت‌های مؤثر حوزه کودک و نوجوان است.

علامتی با اشاره به اینکه تولید دانش در حوزه قصه و قصه‌گویی نیاز جدی این روزهاست اظهار کرد: باید عرصه پژوهش را در قصه و قصه‌گویی جدی بگیریم و از دبیرخانه قصه‌گویی می‌خواهم نسبت به پژوهش و تولید دانش در زمینه قصه و قصه‌گویی اهتمام داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: حرکت به سمت آکادمی قصه و قصه‌گویی از جمله آرمان‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کنیم و امیدواریم با این اقدام‌هایی که آغاز شده است به‌زودی به آن دست پیدا کنیم.

مهران فاطمی، استاندار یزد نیز در این مراسم با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: پیامبران بزرگترین قصه‌گویان جهان هستند و خداوند در قرآن می‌فرماید مردم با قصه و قصه‌گویی هدایت می‌شوند.

فاطمی اظهار کرد: انسان با ایمان و اعتقاد یک انسان می‌شود و حیات آدمی نیز به اعتقادها، باورها و ارزش‌های اوست بنابراین هیچ چیز مثل قصه نمی‌تواند در ما ایمان و باور به ارزش‌هایی که مهم هستند را ایجاد کند.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم، سیده‌ عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد به عنوان رئیس دبیرخانه دائمی قصه‌گویی معرفی شد.

 

انتهای پیام
captcha