گام‌های بلند کتابخانه ملی مصر برای نشر الکترونیک نسخ تاریخی قرآن
کد خبر: 4190813
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

گام‌های بلند کتابخانه ملی مصر برای نشر الکترونیک نسخ تاریخی قرآن

کتابخانه ملی مصر در سال 2023 تلاش‌های بسیاری را در راه ترمیم و نشر الکترونیک نسخ تاریخی و مصحف‌های ارزشمند موجود در مصر به ثمر رسانده است.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، کتابخانه ملی و مرکز اسناد مصر در سال 2023 تلاش‌های بسیاری را برای نشر الکترونیک و ترمیم نسخ تاریخی و مصحف‌های نادر موجود در  این کشور به ثمر رسانده است. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به ترمیم و بازسازی یک نسخه ارزشمند نادر از مصحف حجازی اشاره کرد که قدمت آن به قرن نخست هجری می‌رسد. از سویی بیش از 2 هزار جلد کتاب و بالغ بر 12 هزار و 900 نسخه ارزشمند خطی نیز دیجیتالی‌سازی و ذخیره شده است.

همچنین تلاش‌های بسیاری برای تبدیل لوح‌های فشرده صوتی موجود در این مرکز به فایل‌های دیجیتال صورت گرفته و بیش از 18 هزار نفر در سال گذشته از خدمات این مرکز بهره برده‌اند.

دیجیتالی‌سازی نسخ خطی، مرقعات و مصحف‌های تاریخی و ایجاد یک آرشیو دیجیتال مدرن با ویژگی‌هایی مطلوب طرحی است که از سوی کتابخانه ملی و مرکز اسناد مصر به‌موازات دیگر کشورها در حال اجرا است.

بخش مهمی از این اسناد و مصحف‌ها شامل نسخ ارزشمند قرآن از دوره‌های مختلف اسلامی از جمله دوران فاطمیان، ممالیک، عثمانی و دوره خدیوی است. نسخ باقی مانده از این دوره‌ها هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را از نظر خط، تزئینات، جلدسازی و تذهیب دارند. با ایجاد آرشیوهای جدید امکان دستیابی پژوهشگران نیز به نسخ خطی ارزشمند و نادر به شکل مناسب فراهم خواهد شد؛ امری که کتابخانه‌ها و مراکز اسناد غربی برای سال‌ها در آن پیشگام بوده‌اند.  

انتهای پیام
captcha