امضای تفاهمنامه دیجیتالی کردن کتاب‌های اسلامی در قطر
کد خبر: 4194240
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

امضای تفاهمنامه دیجیتالی کردن کتاب‌های اسلامی در قطر

کتابخانه ملی قطر و وزارت اوقاف این کشور توافقنامه‌ای را در زمینه دیجیتالی کردن کتاب‌های اسلامی امضا کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پنینسیولا قطر، اداره تحقیقات و مطالعات اسلامی وزارت اوقاف و امور اسلامی و کتابخانه ملی قطر توافقنامه‌ای را برای دیجیتالی کردن کتاب‌ها و نسخه‌های خطی اسلامی امضا کردند. 

بر اساس این قرارداد، کتابخانه ملی قطر در آموزش زبان عربی به غیر بومی‌زبانان از طریق مرکز شیخ عبدالله بن زید آل محمود که توسط این وزارتخانه اداره می‌شود، همکاری خواهد کرد.

این کتابخانه کتاب الکترونیکی آموزش الفبای  وزارت اوقاف و امور اسلامی را به منابع الکترونیکی کودکان اضافه می‌کند. این توافقنامه توسط شیخ احمد بن محمد بن غانم آل ثانی مدیر گروه تحقیقات و مطالعات اسلامی وزارتخانه و عبیر الکواری مدیر تحقیقات و خدمات آموزشی کتابخانه ملی قطر امضا شد.

شیخ احمد در این رویداد گفت که این توافقنامه شامل زمینه‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و غیره است که به دو طرف خدمت می‌کند. این توافق  در چارچوب تقویت مشارکت جامعه با نهادهای علمی و فرهنگی است تا به گونه‌ای همکاری کنند که منافع مشترک آنها را تامین و به مراکز تحقیقاتی کمک کند.

شیخ احمد گفت: یادداشت همکاری شامل 17 بند است که به تمام زمینه های مهم می‌پردازد، نیازمندی‌ها را پوشش می‌دهد و برای احتمالات آینده آمادگی ایجاد می‌شود. هدف وزارت اوقاف مدیریت امور دینی در کشور و ترویج پیام اسلام در تثبیت ارزش‌های انسانی، اصول و آرمان‌های والای اخلاقی و تأثیر ماندگار آن در بهبود زندگی مردم است

عبیر الکواری نیز گفت: این تفاهم‌نامه شامل تمام زمینه‌های مورد علاقه مشترک در زمینه‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها می‌شود، و در یازده زمینه توافق شده که دو طرف مشتاق کار مشترک برای دستیابی به اهداف هستند. الکواری افزود: طبق این توافقنامه، کتابخانه ملی قطر از کارکنان وزارت اوقاف و امور اسلامی در رویدادهای عمومی که برای عموم برگزار می‌کند، میزبانی و ترجمه هم‌زمان را در مواقعی که ماهیت رویدادها ایجاب می‌کند به عربی و انگلیسی ارائه شود، ارائه می‌کند. 

وی گفت: طرفین نشریات خود را مبادله کرده و در زمینه نسخ خطی و سایر آثار متعلق به وزارتخانه، مرمت و دیجیتالی کردن آنها و نگهداری نسخه‌های الکترونیکی آنها در کتابخانه همکاری خواهند کرد.

به دنبال این یادداشت تفاهم الکواری گفت که کتابخانه ملی قطر کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای را برای کارمندان وزارتخانه، از جمله محققانی که در زمینه استفاده از منابع کاغذی و الکترونیکی در کتابخانه کار می‌کنند، برگزار خواهد کرد.

زمینه‌های توافق نیز شامل همکاری و هماهنگی در اهدای کتاب و آثار دیگر به زبان‌های مختلف به طرف‌های داخلی و بین‌المللی است. همچنین در زمینه خوشنویسی عربی نیز برگزاری رویدادهای مختلف در این توافقنامه مطرح شده است.

انتهای پیام
captcha