قرآن غنی‌ترین منبع مولد فرهنگ و تمدن اسلامی است
کد خبر: 4200612
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
داور سوری بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن:

قرآن غنی‌ترین منبع مولد فرهنگ و تمدن اسلامی است

فاطمه کزو گفت: آنچه از تمدن غرب در جهان جای باز کرده اساساً تمدن نیست بلکه در ساختار تمدن نوین اسلامی، این قرآن است که به عنوان غنی‌ترین کتاب مولد فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود.

فاطمه کزو، داور سوری‌تبار رشته تجوید بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران اولین حضور خود در کمیته داوری این دوره رقابت‌ها را تجربه می‌کند.

به گفته او به رغم آسیب‌هایی که جنگ در کشور سوریه رقم زده است، این کشور همچنان در رتبه‌های برتر حفظ قرآن جهان اسلام قرار دارد.

با وجود نابسامانی سرزمینی و قومی، مردم سوریه عمیقاً با قرآن کریم مأنوس هستند. همه ما قرآنی را که خطاط مشهور سوری نوشته خوانده‌ایم؛ عثمان طه و عبارت‌ها و جمله‌های قرآنی زبانزد سخن گفتن عامیانه مردم است چراکه پیشینه قرآنی سوریه به زمان عثمان، خلیفه سوم برمی‌گردد؛ هنگامی که او از میان پنج نسخه اصلی قرآن که تدوین کرده‌ بود، تنها دو نسخه به بیرون حجاز فرستاد؛ یکی برای عراق و دیگری برای شام. این فرهنگ قرآنی ادامه یافت و تفسیرهای کتبی و شفاهی بسیاری در دهه‌های اخیر در این کشور تألیف شده است.

فاطمه کزو که در رشته زبان و ادبیات فرانسه تحصیل کرده و حالا در یکی از ادارات منطقه بلادالشام سوریه ایفای نقش می‌کند معتقد است سوری‌ها از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ که به یکباره بحران آغاز و پس از گذشت زمان کوتاهی و با بروز و ظهور گروه‌های تروریستی _ تکفیری در این کشور و اعزام تروریست‌هایی از بیش از یکصد کشور جهان، بحران این کشور به یک جنگ بین‌المللی در داخل مرزهای سوریه تبدیل شد؛ اهالی این کشور از جمله خود او تحت تأثیر تنش‌های جنگ، انس چشمگیری با قرآن کریم پیدا کردند؛ تا بدانجا که افراد نه چندان پایبند به مذهب هم در برای تقویت روحیه به کلاس‌های آموزش قرآن پناه بردند یا در جلسه‌های قرآنی که ایران در سوریه برگزار می‌کرد، حتی اهل تسنن سوریه هم شرکت می‌کردند. لذا او نیز از وادی زبان و ادبیات فرانسه به قرآن و علوم قرآنی روی آورد.

قرآن غنی‌ترین منبع مولد فرهنگ و تمدن اسلامی است

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی خود در گفت‌وگو با ایکنا گفت: من پس از کسب مهارت قرآن‌آموزی وارد دوره‌های تعلیم شدم. در آغاز دوره‌های تابستانی قرآن کریم برگزار می‌کردیم و در زمان جنگ سوریه این دوره‌ها تقویت شد. در واقع سختی روزگار ما را بیشتر به سمت خدا برد. ابتدا در خانه‌ها و حسینیه‌ها دوره‌های آموزش تجوید و ترتیل قرآن را برگزار می‌کردیم، اما پس از این تحولات ما اکنون مراکز قرآنی حفظ و تجوید قرآن هم داریم. البته گروه‌های قرآنی بانوان دوره‌های تفسیر هم دارند و سعی می‌کنیم دوره‌های آموزشی همراه با تفسیر و تدبر قرآن باشد.

قرآن‌آموزان در سوریه ظرف سه سال تعلیم می‌بینند و در صورت موفقیت در آزمون، گواهی حفظ یا قرائت طبق قرائت‌های ده‌گانه را دریافت می‌کنند و به‌عنوان فرد «مجاز: گواهی‌دار» شناخته می‌شوند و اگر از توانمندی و استعداد بالایی برخوردار باشند می‌توانند پروانه اعطای گواهی هم بگیرند. قرآن‌آموزان در «مؤسسه‌های حفظ و تفسیر قرآن حافظ اسد» نزد اساتید گواهی‌دهنده، قرائت قرآن را یاد می‌گیرند یا از حفظ می‌کنند.

فاطمه کزو که در بخش بانوان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران تجوید شرکت‌کنندگان را داوری می‌کند درباره انتخاب خود برای کمیته داوری این رقابت‌ها گفت: یکی از مدرسان قرآن کریم که در دمشق به ما آموزش می‌داد مرا برای این مسابقات انتخاب کرد و راهی ایران شدم.

قرآن غنی‌ترین منبع مولد فرهنگ و تمدن اسلامی است

وی درباره فعالیت‌های قرآنی زنان در سوریه نیز گفت: محافل قرآنی خواهران در سوریه نیز رونق خوبی دارد اما در مقایسه با ایران باید بسیار بهتر از این باشد. من اینجا دریافتم فعالیت‌های قرآنی بانوان پابه‌پای برادران از رونق و استقبال برخوردار است و به برنامه‌های قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی نگاه ویژه‌ای می‌شود؛ چنانچه در این دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران از کشورهای زیادی برای شرکت در مسابقات دعوت به عمل است.

قرآن غنی‌ترین منبع مولد فرهنگ و تمدن اسلامی است

فاطمه کزو در پاسخ به این سؤال ایکنا که مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیت‌های تمدن اسلامی از دیدگاه قرآن را در چه چیزی می‌داند گفت: به معنای واقعی قرآن کریم خود یک تمدن به حساب می‌آید و آنچه از تمدن غرب در جهان جای باز کرده اساساً تمدن نیست بلکه در ساختار تمدن نوین اسلامی، این قرآن است که به عنوان غنی‌ترین کتاب مولد فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود.

او با اشاره به چالش‌های زنان مسلمان در مقابله با تهاجم فرهنگی غرب از نقش آموزه‌های قرآنی تمدن‌ساز یاد کرد و گفت: زنان مسلمان باید نقش بزرگ و مؤثری ایفا کنند. در سوریه زنان نقشی در حد میانه و متوسط دارند و با تمسک به قرآن کریم و آموزش آن است که می‌توانیم این نقش را تقویت کنیم.

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار می‌شود و پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

گفت‌وگو: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha