اهمیت انس با قرآن در سنین کودکی به روایت داور اندونزیایی
کد خبر: 4200689
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
در گفتگوی ایکنا با مادر سه پزشک حافظ قرآن مطرح شد

اهمیت انس با قرآن در سنین کودکی به روایت داور اندونزیایی

از زمانی که لالایی‌های مادر را به یاد می‌آورد گوشش با نجوای شبانه دیگری به رنگ قرآن عادت پیدا کرده بود، هر شب قبل از خواب حمد و سوره را گوش می‌داد و تکرار می‌کرد، او و خواهرش حالا از اساتید برجسته قرآن اندونزی هستند و هزاران حافظ و قاری قرآن تربیت کرده‌اند.

انس با قرآن باید از سنین پایین با روح و جان کودکان عجین شود

ماریا الفة، داور اندونزیایی رشته صوت بخش بانوان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران اولین حضور خود در کمیته داوری این دوره رقابت‌ها را تجربه می‌کند.

او در محافل دانش‌آموزی و دانشجویی اندونزی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید مقامات قرآنی کشور شناخته می‌شود و بسیاری از قرآن‌آموزان اندونزیایی تلاوت و مقام‌های قرآنی را در دوره‌های آموزشی او تعلیم دیده و نوابغ قرآنی زیادی زیر نظر او تربیت شده‌اند.

ماریا الفة در حاشیه چهلمین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: در اندونزی دانش‌آموزان مسلمان در کنار واحدهای درسی، قرائت و علوم قرآن را هم آموزش می‌بینند و در طول ترم حلقه‌های انس با قرآن داخل مدارس و دانشگاه‌ها برپا می‌شود. بدین ترتیب کودکان از سنین پایین با کتاب الهی مأنوس می‌شوند و قرائت قرآن را در کنار زبان مادری می‌آموزند.

وی یادآور شد: خود من اولین حروف عربی را از زبان مادر آموختم. آن هنگام که شب‌ها برای من و خواهرم قبل از خواب سوره‌های کوتاه قرآن مثل حمد، سوره و فلق را می‌خواند و هرشب بعد از نماز مغرب آن‌ها را از ما می‌پرسید تا جایی که قبل از ورود به مدرسه ابتدایی من جزء سی را حفظ کرده بودم و مادر اصرار داشت قبل از آموزش مدرسه و علوم ابتدایی، نخست قرائت و حفظ جزء سی را تمام کرده باشم.

انس با قرآن باید از سنین پایین با روح و جان کودکان عجین شود

این مدرس صوت و نغم قرآنی گفت: در اندونزی دانش‌آموزانی که استعدادهای ویژه دارند حفظ قرآن را به صورت حرفه‌ای فرامی‌گیرند و هرساله پس از اتمام مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، دانش‌آموزان مستعدی در رشته حفظ کل قرآن فارغ‌التحصیل می‌شوند که گواهی ویژه‌ای دریافت می‌کنند و مسلمانان اندونزی هم در سطح جامعه برای این گروه احترام و ارزش ویژه‌ای قائل هستند. همچنین مدارس اسلامی نیز با برگزاری دوره‌های قرآنی حفظ و قرائت سالانه جمع زیادی از دانش‌آموختگان قرآنی را به جامعه تحویل می‌دهند.

دانشگاه علوم قرآن جاکارتا، پایگاه مهم آموزش آکادمیک اندونزی 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم قرآن جاکارتا، یکی از مهمترین پایگاه‌های آموزشی برای داوطلبانی است که قصد دارند به صورت تخصصی قرآن و علوم قرآنی را ادامه دهند، تصریح کرد: در حال حاضر در این دانشگاه مشغول آموزش مقامات و الحان قرآنی هستم و به دانشجویان دختر حافظ قرآن با جدیدترین متد آموزشی تدریس می‌کنم.

ماریا اُلفه که خود از کودکی در کنار خواهر بزرگترش با قرآن مأنوس بوده است تصریح کرد: در خانواده با تشویق مادر و پدر که الفبای عربی و تجوید قرآن را به ما آموزش دادند قرائت قرآن را آغاز و حفظ سوره‌های کوتاه قرآن و عم جزء را تمام کردم. خواهرم دوست داشت حافظ قرآن باشد لذا در کنار تمرین‌های او من نیز کار حفظ قرآن را ادامه دادم.

انس با قرآن باید از سنین پایین با روح و جان کودکان عجین شود

وی افزود: پس از حفظ جزء سی قرآن و تسلط بر قرائت پدرم مرا در مسابقات استانی ثبت نام کرد که موفق شدم رتبه نخست را بدست‌ بیاورم و پس از آن وارد مسابقات سراسری شدم. من نغمات قرآن را از خواهرم آموختم در این میان پدر و مادرم جدیدترین نوارهای کاست و بعدها لوح‌های فشرده صوت قاریان مطرح مصری از جمله استاد الحصری را هم برای ما می‌خریدند و ما مرتب آن‌ها را گوش می‌دادیم تا لهجه درست عربی را یاد بگیریم.

این استاد دانشگاه علوم قرآن جاکارتا بیان کرد: بدین ترتیب دوره‌های آموزشی خود را نزد اساتید برجسته قرآن اندونزی ادامه دادم. پس از کسب رتبه مقام نخست مسابقات استانی وارد دانشگاه علوم قرآن جاکارتا شدم و نغمات و مقامات قرآنی؛ صبا، بیات، حجازی و نهاوند را زیر نظر اساتید مصری که به این دانشگاه دعوت می‌شدند آموزش دیدم و بعدها پس از فارغ‌التحصیلی برای تدریس وارد این دانشگاه شدم تا آموخته‌‌های خود را به مشتقان قرائت قرآن آموزش دهم.

وی در پایان یادآور شد: همواره به خانواده‌های مسلمان توصیه می‌کنم آموزش قرآن به کودکان را از سنین پایین آغاز کنند تا قرآن با روح و جان آن‌ها عجین شود. چراکه قرآن اساس زندگی است و دستورات این کتاب آسمانی مبانی زندگی فردی و اجتماعی ما را هم دربرمی‌گیرد و هرکس که در پی خیر دنیا و آخرت است می‌تواند با تمسک به همین کتاب آسمانی سعادتمند شود. در اندونزی نیز خانواده‌های مسمان فرزندان خود را به حفظ قرآن تشویق می‌کنند و حافظان قرآن در این کشور از مقام و شأن اجتماعی والایی برخوردار هستند. من دارای سه فرزند (یک پسر و دو دختر) هستم و هرسه الان پزشک متخصص هستند و الحمدالله موفق شدم تا هر سه نفر آن‌ها را حافظ قرآن کنم.

انس با قرآن باید از سنین پایین با روح و جان کودکان عجین شود

مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل طی ۲۷ بهمن تا ۱ اسفندماه، بعد از ظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و در بخش بانوان و دختران در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن طی ۲۸ تا ۳۰ بهمن صبح‌ها ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه و اعلام نفرات برتر دوم اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در همین محل برگزار می‌شود و پنجشنبه، سوم اسفندماه، متسابقان به همراه اعضای هیئت داوران این دوره به محضر رهبر معظم انقلاب می‌رسند.

مخاطبان ایکنا تا پایان این رقابت‌ها می‌توانند از طریق پرونده ویژه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران این رویداد را پیگیر باشند.

گفت‌وگو: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha