تمدن‌سازی به برکت حضور جوانان امیدوار ایرانی
کد خبر: 4201056
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی‌ تبیین کرد؛

تمدن‌سازی به برکت حضور جوانان امیدوار ایرانی

رئیس سازمان جوانان هلال احمر ضمن تشریح خدمات متعدد تعداد زیادی از جوانان داوطلب هلال احمر برای نجات جان مردم ایران و جهان، گفت: جوانان ایرانی افتخارآفرین و تمدن‌ساز هستند و تمدنی نو مبتنی بر آموزه‌های اصیل دینی و فرهنگ ایرانی به جهان ارائه می‌کنند.

تمدن‌سازی به برکت حضور جوانان امیدوار ایرانیپای حرف که می‌آید، حرف از ناامیدی، بیکاری، نبود مسکن و امکان ازدواج و ... است و برخی مدعی اینکه جوانان هیچ امیدی به آینده کشور ندارند، اما وقت عمل که می‌رسد، هنوز هم ایران به همت قدرت جوانانش  ایستاده است. با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم، قبول؛ اما جوانان ایرانی همیشه پای سختی‌ها، شیرزن و شیرمرد بوده‌اند و همتشان را نشان داده‌اند.

امروز روز جوان است. روزگاری جهان به خود جوانی بلند و بلند همت دید. علی اکبر حسین (ع)؛ شبیه‌ترین مرد به پیامبر (ص) در سیما، سیرت و خلق؛ شجاع همچون پیامبر (ص)، مهربان و خوش‌سیما همچون نبی و دلاور همچون پدربزرگش علی (ع). جوانی که می‌توانست همه دنیا را داشته باشد. همه دنیا به استقبال او آمده بود، اما او مسیر حق را رها نکرد و ناامید نشد. تا آخرین نفس امید داشت؛ امید به پیروزی حق. ایستاد، همانند تمام سرو‌های ایستاده عالم؛ می‌گویند سرو‌ها ایستاده می‌میرند او ایستاده جاودانه شد و چه افسوس است اگر او را نشناخته جوانی کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» برداشته شود. معظم‌له در جای دیگری می‌فرمایند: ««حضور جوانان ایرانی در همه زمینه‌ها امیدآفرین است... امروز یک جریان تبلیغاتی گمراه‌کننده‌ای وجود دارد که می‌خواهد عکس این را تبلیغ بکند؛ همت این جریان تبلیغاتی این است که وانمود کند جوان ایرانی از ارزش‌ها گسسته است و به آینده ناامید است.»

خودتان قضاوت کنید؛ اگر آدمی ناامید باشد، وقتی فراخوان می‌دهند که خون اهدا کنید؛ برای کمک به مردم زلزله زده و سیل‌زده کمک کنید؛ درخت بکارید؛ مناطق آلوده از زباله را پاکسازی کنید، ماسک و مواد ضدعفونی کننده تولید کنید، واکسن بسازید، دکل نفتی بسازید، دارو و تجهیزات پزشکی بسازید، بیایید هزار کار نشدنی بکنید، پای کار می‌آید؟ شاهکار خلق می‌کند؟

امروز خیلی‌ها از ناامیدی سخن می‌گویند، اما یکی از مراکزی که در کشورمان جوانان امیدوار در آن داوطلبانه فعالیت می‌کنند و آماده هستند تا در سخت‌ترین شرایط ممکن در خدمت مردم ایران و جهان باشند، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر است.

تمدن‌سازی به برکت حضور جوانان امیدوار ایرانی

حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی‌المدنی، رئیس سازمان جوانان هلال احمر که هر روز با صدها جوان در ارتباط است در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح فعالیت‌ جوانانی پرداخت که در جمعیت هلال احمر ایران آماده خدمات بشردوستانه هستند و گفت: سال 1401 سازمان جوانان حدود 500 هزار عضو داشت اما امروز از تقریباً سه میلیون داوطلب جمعیت هلال احمر، یک میلیون و 837 هزار نفر در رده سنی زیر 35 سال یعنی جوان هستند. این تعداد جوان داوطلب فعال در هلال احمر نشان می‌دهد این جوانان افرادی با مسئولیت‌پذیری بالای اجتماعی در قبال مردم کشورشان و جهان هستند و مسیر خدمت به بندگان خدا را برای رضای خدا انتخاب کرده‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند که هر کجا انسانی به کمک آنها نیاز داشته باشد، به کمک آنها می‌شتابند.

جوانان ایران آماده کمک به مردم ایران و جهان

وی ادامه داد: داوطلبان هلال احمر جوانانی ایثارگر، فداکار، مهربان و دارای انگیزه‌های معنوی و انسانی قوی هستند. از بین این جوانان تعدادی فعال‌تر هستند و تعدادی فعالیت کمتری دارند اما این ویژگی مشترک همه این جوانان است که برای کمک به دیگران اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی‌المدنی به افتخار آفرینی جوانان هلال احمر در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در عرصه‌های مختلف شاهد افتخارآفرینی همین جوانان هستیم. وقتی که در ترکیه و سوریه زلزله اتفاق افتاد همین جوانان کشورمان مشغول امدادرسانی و جست‌وجوی مصدومان و آسیب‌دیدگان شدند و کمک‌های شایسته‌ای به زلزله‌زدگان ارائه کردند به نحوی که از سوی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی از مجموعه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر شد.

وی تصریح کرد: ما تنها کشوری هستیم که در موضوع کمک‌رسانی بین‌المللی از سوی فدراسیون جهانی مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم و در کشور ترکیه به رئیس جمعیت هلال احمر به عنوان نماینده هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نشان اهدا شد.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه اهدای نشان و تقدیر از فعالیت‌های هلال احمر ایران به دلیل حجم کمک‌ها نبود بلکه به دلیل شجاعت، تلاش و فداکاری جوانان بود، گفت: بسیاری از کشورها کمک‌های انسان دوستانه برای کشور ترکیه ارسال کردند ولی فقط کشور ما مورد تقدیر قرار گرفت؛ آن هم نه به دلیل کمک‌های بشردوستانه بیشتر، بلکه دلیل این تقدیر شجاعت، شهامت و مهربانی جوانان کشورمان بود.

جوانان 100 هزار نهال را در 19 دقیقه کاشتند

وی با یادآوری خدمات جوانان هلال احمر در سایر عرصه‌ها، گفت: در اسفند ماه سال گذشته موضوع کاشت یک میلیارد درخت مطرح شد و اعضای سازمان جوانان هلال احمر با همکاری سازمان منابع طبیعی تفاهم نامه‌ای امضا کرده و پویش کاشت نهال را در کشور به راه‌ انداختند و 100 هزار نهال را در 450 نقطه کشور به صورت همزمان غرس و موفق شدند رکورد جهانی کاشت نهال را در زمان 19 دقیقه و 47 ثانیه به خود اختصاص دهند. امسال نیز برای خودمان تکلیف کرده‌ایم که پنج میلیون نهال را بکاریم که البته امیدواریم در عمل نهال‌های بیشتری برای جلوگیری از خشکسالی، مقابله با تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست کاشته شود.

جوانان علی‌اکبر شناس شوند علی‌اکبر دوست می‌شوند

رئیس سازمان جوانان هلال احمر به دیگر اقدامات شاخص جوانان هلال احمر اشاره کرد و گفت: در زمینه حمایت‌های روانی و اجتماعی، در سال 1401، 45 گروه با عنوان «سحر»سفیران حمایت روانی و اجتماعی داشتیم که با برنامه‌ریزی منسجم مربیان ابتدا این گروه‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفتند، سپس فرماندهان و در ادامه سرگروه‌ها آموزش دیدند و امروز 450 گروه سحر داریم که هزار و 776 نفر را شامل می‌شوند و امیدواریم در سال آینده این عدد به چهار هزار نفر برسد.

وی ادامه داد: اعضای گروه سحر به افرادی که در حوادث و بلایا نیاز به حمایت روانی و اجتماعی دارند کمک می‌کنند. در سال آینده هر شهرستان یک گروه سحر خواهد داشت که در حوادث و بلایا در کنار مردم باشند اما اگر هیچ حادثه و بحرانی نداشته باشیم، گروه‌های سحر در قالب گروه‌های پیشگیری از خودکشی، پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی اقدام کرده و با حضور در محلات تلاش می‌کنند با ارائه آموزش‌های لازم و مهیا کردن شرایط محیطی برای دیگر جوانان کشورمان از بروز آسیب‌هایی مثل اعتیاد، خودکشی و ... پیشگیری کنند.

جوانان یاران آسیب‌ستیزند

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: همچنین طرحی به نام «یاس» مخفف یاران آسیب ستیز داریم که در این طرح افرادی که قبلاً آسیب دیده و یا مددجو بودند، با آموزش و حمایت مددکار می‌شوند و اگر آسیب‌پذیر بودند آسیب‌ستیز می‌شوند. این طرح از میلاد حضرت فاطمه(س) آغاز شده و امروز در قالب هزار و 415 نفر هسته‌های کارآفرینی را تشکیل داده‌ و موفق به ایجاد شغل در استان‌های مختلف شده‌اند، مثلاً در استان خوزستان 70 شغل ایجاد و درآمدزایی دارند و تلاش می‌کنند در عرصه اشتغال‌زایی هم به کشور کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه این اقدامات به صورت داوطلبانه انجام می‌شود، گفت: جوانان ما همچنین در طرحی به نام «قدم به قدم تا بهشت» در ایام پایانی ماه صفر به صورت داوطلبانه حضور پیدا کردند؛ با توجه به مسدود بودن مسیرهای منتهی به حرم امام رضا(ع) به دلیل ازدحام جمعیت در این ایام افرادی که امکان پیاده‌روی تا حرم را نداشتند توسط جوانان هلال احمر با ویلچر به حرم برده شدند؛ این جوانان خادمان خوبی برای امام رضا(ع) بودند.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر تصریح کرد: وقتی در برنامه‌های مختلف جمعیت جوانان فراخوانی اعلام می‌کنیم بیش از میزان نیاز ما افراد اعلام آمادگی می‌کنند. جوانان ما افتخارآفرین و تمدن‌ساز هستند و تمدنی نو مبتنی بر آموزه‌های اصیل دینی و فرهنگ ایرانی به جهان ارائه می‌کنند؛ این تمدن‌سازی را از جوانان انتظار و به آنها اعتماد داریم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت‌های مهم سازمان جوانان به خود جوانان سپرده شده و آنها به خوبی از پس این مسئولیت‌ها بر آمده و کارها به خوبی انجام می‌‌شود، گفت: این سیاست کلان ماست که محوریت فعالیت‌ها با اعضا باشد و مسئولیت‌ها به آنها واگذار شود؛ تاکنون هر مسئولیتی که به اعضا، دبیران کانون‌ها و دیگر اعضای فعال واگذار شده به خوبی به سرانجام رسانده‌ شده است.

آنهایی که حرف از ناامیدی می‌زنند جوانان ما را نمی‌شناسند

حجت‌الاسلام حسینی در پاسخ به این سؤال که جوانان در سازمان جوانان هلال احمر امیدوارانه در حال فعالیت هستند، پس چرا مدام بحث ناامیدی جوانان کشور مطرح می‌شود؟ گفت: آنهایی که حرف از ناامیدی می‌زنند جوانان ما را نمی‌شناسند؛ یکی از کسانی که مدام و مکرر با جوانان در ارتباط است بنده هستم؛ همیشه از جوانانمان انرژی، امید و نشاط می‌گیرم. جوانان امیدوارند و دیگران را نیز امیدوار می‌کنند. با توجه به شناختی که از جوانان داریم مطمئن هستیم اگر مهم‌ترین مشکلات کشور به آنها سپرده شود به خوبی از پس حل مشکلات برمی‌آیند.

وی ادامه داد: جوانان امروز از نسل همان جوانانی هستند که جنگ را پیش بردند و برگ زرینی از حماسه‌های خود در تاریخ کشورمان به یادگار گذاشته‌اند. امروز هم جوانان کنونی حماسه‌آفرینی کرده‌اند و می‌کنند. جوانان ما بانشاط، امیدوار و با ایمان هستند. گمان نکنید در طرح قدم به قدم تا بهشت چون طرح متعلق به امام رضا(ع) بود فقط شیعیان مشارکت داشتند، دختران اهل سنت ما از استان کردستان و سیستان و بلوچستان در این طرح شرکت و به خوبی به زائران امام رضا(ع) خدمت کردند و در کنار بقیه اعضای ما بودند و خواهند بود و ما به هیچ وجه روحیه یأس و ناامیدی را در جوانانمان نمی‌بینیم.

رئیس سازمان جوانان هلال احمر البته یک مسئله مهم را خاطرنشان کرد و گفت: البته یک نکته وجود دارد و آن اینکه اگر ما برای جوانانمان در کشور برنامه نداشته باشیم، دیگران برای آنها برنامه‌ریزی خواهند کرد. هر جا ما برنامه داشته باشیم و فعال ورود کنیم این جوانان حضور پیدا می‌کنند و در کنار ما خواهند بود و هر جا فعال و پویا نباشیم و برای عزیزانمان برنامه نداشته باشیم دیگران برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند و چشم طمع به آنها خواهند داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود به شخصیت والای حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک جوان الگو اشاره کرد و گفت: اگر جوانان علی‌اکبر شناس شوند علی‌اکبر دوست می‌شوند. اگر کسی با حضرت علی اکبر(ع) و جایگاه رفیع ایشان آشنا شد و حضرت را شناخت، طبیعتاً عاشق ایشان می‌شود و عاشق همیشه از معشوق خود پیروی و تبعیت می‌کند و گفتار و کردار و رفتارش را شبیه او می‌کند.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: امام حسین(ع) وقتی به حضرت علی‌اکبر(ع) فرمودند که ما به شهادت خواهیم رسید، حضرت علی‌اکبر یک سؤال کردند و پرسیدند: پدر آیا ما بر حق نیستیم؟ امام حسین (ع) فرمود: بله، قسم به کسى که بازگشت بندگان به سوى اوست ما بر حق هستیم‏. حضرت علی اکبر(ع) گفت: اى پدر در این صورت باکى نداریم که بر حق بمیریم. این حق‌طلبی و حق‌جویی حضرت علی‌اکبر(ع) و ظلم‌ستیزی و از خود گذشتگی ایشان الگوی جوانان ماست و خواهد بود و باید تلاش کنیم بیشتر آن حضرت را به جوانان معرفی کنیم.

گفت‌وگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha