تعارض فرهنگی؛ مهم‌ترین اثر مخرب ماهواره‌
کد خبر: 1374979
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
در نشست «کودک و رسانه» مطرح شد:

تعارض فرهنگی؛ مهم‌ترین اثر مخرب ماهواره‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی، علاقه کودکان و نوجوانان به استفاده از این وسایل بیشتر شده، بازی با دوستان و خویشان به بازی‌های کامپیوتری بدل شده و صله رحم به دیدن فیلم‌ها و کارتون‌ها تبدیل شده است.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ششمین نشست انجمن اولیاء و معلمان مدارس بشارت و مهد قرآن وابسته به بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه با موضوع «کودک، رسانه، فرصت‌ها و تهدیدها» پنجشنبه، 24 بهمن‌ماه برگزار شد.
این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین امیرحسین ناصاری، کارشناس مباحث جنگ نرم از تهران برگزار شد. وی در این نشست اظهار کرد: پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای و کارتون‌های ماهواره‌ای می‌تواند هم تهدید و هم فرصت محسوب شود.
وی تأکید کرد: تهدید‌هایی چون خشن بار آمدن کودک، مشکلات روحی، مشکلات جسمی، بد آموزی‌ها و … از جمله تهدید‌هاست، اما هنر ما در این است که تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.
ناصاری تصریح کرد: این سؤال پیش می‌آید که آیا بازی‌های کامپیوتری و کارتون‌ها فرصت هستند یا تهدید؟ اگر تهدید هستند می‌توان آن را به فرصت مبدل کرد؟
وی افزود: در مرحله اول باید اطلاعات و درک کودکان را بالا ببرد، باید خوب و بد را به آنها فهماند و آنها را به این درک رساند که خوب را از بد تمیز دهند و یقینا این اطلاعات از اخلاقیات و آموزه‌های دینی نشأت می‌گیرد.
ناصاری در ادامه افزود: در کارتون‌ها و بازی‌های رایانه‌ای کودک تنها با مضامین منفی رو‌به‌روست، از این رو باید با طیف وسیعی از خوب‌ها و بدها آشنا باشد، تا وقتی مضمون بدی را در یک رسانه دید؛ متوجه آن شده و مضمون مثبت رو‌به‌روی آن برای او تداعی شود.
وی اظهار کرد: شاید گفته شود، این امر امکان‌پذیر نیست، راه حل چیست؟، دو راه پیشنهاد می‌شود؛ اول آنالیز شدن کارتون یا بازی توسط والدین، قبل از استفاده آن توسط کودک، دوم اینکه یکی از والدین همگام کودکان در انجام مراحل بازی و یا تماشای کارتون حضور داشته باشد و نکات مثبت و منفی را برای کودک بازگو کند تا او هم در جریان قرار گیرد تا در برابر مضامین منفی آن واکنش نشان دهد.
این کارشناس مباحث جنگ نرم در ادامه بیان کرد: والدین وظیفه دارند در چهارچوب دین، فرزندان خود را در ابعاد جسمی، علمی، مهارتی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی تربیت کنند.
وی افزود: بدون تردید همراه با متحول شدن جوامع، مقوله تربیت نیز با الزامات و شرایط جدیدی مواجه خواهد بود، در عصر حاضر شاهدیم فرزندان از ظرفیت تربیتی خانواده با مفهوم عام آن مشتمل بر اقوام و بستگان، محروم و این نهاد اجتماعی به جزیره کوچکی بدل شده است، از سوی دیگر اقتضائات زندگی از جمله شرایط اشتغال سبب شده است تا ارتباط والدین با فرزندان در حداقل سطح ممکن صورت پذیرد و رشد فرزندان با حضور کمرنگ و بعضا غیبت والدین شکل گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ناصاری در ادامه گفت: رسانه‌ها و بالاخص ماهواره‌ با ورودی پرقدرت به حریم خانواده‌ها و با تأثیرگذاری بعضا بیش از والدین، نقشی محوری را در تربیت به عهده گرفته‌اند، گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد مردم، اوقات فراغتشان را داخل منزل و صرف پرداختن به رسانه‌ها می‌کنند.
وی بیان کرد: همچنین درصد قابل توجهی از این زمان به‌صورت انفرادی صرف می‌شود، رشد سریع فناوری، حوزه رسانه را نیز به‌طور پیوسته متأثر می‌کند و هر روز شاهد ظهور جلوه‌ای نو از رسانه‌ها در فضای مجازی هستیم.
ناصاری اظهار کرد: در حال حاضر بهره‌برداری از آی.پی.تی.وی همه گیر نشده، نسل جدیدی از رسانه‌های دیداری، شنیداری با عنوان تلویزیون‌های هوشمند یا تلویزیون‌های متصل به اینترنت پا به عرصه رقابت با حریفان سنتی خود گذاشته است که در این حوزه والدین باید هوشیار عمل کنند.

captcha