اگر نامگذاری امسال نبود، اوضاع فرهنگی و اقتصادی چگونه بود؟
کد خبر: 2986254
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی پاسخ می‌دهد:

اگر نامگذاری امسال نبود، اوضاع فرهنگی و اقتصادی چگونه بود؟

گروه سیاسی: عضو مجلس خبرگان رهبری در ارزیابی عملکرد مسئولان در تحقق شعار سال گفت: وضع معیشت مردم و مشکلاتی که دولت در امور اقتصادی دارد، نشان می‌دهد که در این شعار آنچنان که لازم بوده، موفق نبوده‌ایم، اما اگر این شعار انتخاب نمی‌شد وضع بدتر از این بود.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در ارزیابی عملکرد مسئولان در تحقق شعار سال اظهار کرد: ابتدا باید به این نکته توجه داشت که رهبر معظم انقلاب امسال دو اولویت را مطرح کردند که در حقیقت هر دوی آنها یک عنوان است.
وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ و اقتصاد گفت: بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی محقق شده اما در مسائل اقتصادی و فرهنگی نتوانستیم موفق شویم و یا توفیقات کم‌تری داشته‌ایم در حالی‌که این دو مسئله بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است به طوری که در کارآیی و مشروعیت نظام تأثیرگذار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فرهنگ و اقتصاد در یکدیگر اثر می‌گذارد؛ به عنوان مثال اگر مردم از نظر معیشتی خوب اداره نشوند و فقر در کشور حاکم شود و یا اکثریتی از مردم نتوانند معیشت خود را به راحتی تأمین کنند، به دین و فرهنگ مردم آسیب وارد می‌شود و آسیب‌های اجتماعی و بی‌اعتمادی نسبت به نظام و مسئولان را به همراه خواهد داشت.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر اگر فرهنگ خوبی نداشته باشیم، به اسراف و تبذیر و فساد اقتصادی مبتلا می‌شویم و سرمایه‌ها در مسیر خود حرکت نخواهند کرد و فعالیت جهادی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین این‌گونه نیست که بگوییم یکی مادی است و دیگری معنوی، بلکه مادیات و معنویات با هم در آمیخته شده است.
هاشم‌زاده هریسی با اشاره به آیه 201 سوره بقره گفت: در این آیه آمده است که «رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً» یعنی مسائل دنیوی و اخروی با هم آمیخته شده است و اگر دنیا نباشد، آخرت را نمی‌توان تأمین کرد؛ تفاوت اسلام با سایر ادیان نیز همین است که اقتصاد و مادیات با معنویت ارتباط دارد.
وی با بیان اینکه در مسائل اقتصادی و فرهنگی مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته نه اینکه در این عرصه‌ها هیچ توفیقی نداشته‌ایم، اما با اهداف نظام بسیار بسیار فاصله داریم و وضعیت امروز شایسته نظام و انقلاب نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: اگر در عرصه اقتصادی موفق نشویم عدالت اجتماعی محقق نمی‌شود، چرا که عدالت با فقر و گرسنگی میسر نمی‌شود.
وی در مورد میزان تحقق شعار سال گفت: وضع معیشت مردم و مشکلاتی که دولت در امور اقتصادی دارد، نشان می‌دهد که در این شعار آنچنان که لازم بوده کار نکردیم و موفق نبوده‌ایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر این شعار برای سال انتخاب نمی‌شد وضع بدتر از این بود و قطعاً تأثیراتی داشته است اما از اینکه شعار امسال محقق نشده، شرمنده‌ایم.
وی در مورد دلایل عدم تحقق شعار سال گفت: یکی از دلایلش مربوط به مدیریت، قوانین، برنامه‌ریزی و سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی می‌شود اما این تنها عامل عدم تحقق شعار سال نیست و اینگونه نیست که همه تقصیرها را بر سر مدیران اجرایی بریزیم؛ این عوامل لازم و مؤثر است اما به تنهایی راه به جایی نمی‌برد چرا که نیازمند زمینه‌سازی‌هایی است.
هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه این زمینه‌ها باید در عرصه‌های داخلی و خارجی فراهم شود، گفت: سیاست‌ها، فرمان‌ها و دستورات باید با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشد و یکدیگر را نقض نکند و منافات نداشته باشد.
وی افزود: نباید از یک سو مردم را به فرهنگ دعوت کنیم و از سوی دیگر مردم را به نام دین ناراحت کنیم و آبروی هم را ببریم و انسجام ملی را به هم بزنیم؛ اینگونه نمی‌شود فرهنگ را اصلاح کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی برنامه‌های خوبی وجود دارد، گفت: ما برنامه‌های سالانه، پنج‌ساله و بیست‌ساله داریم؛ منشور جوانان و منشور اصول فرهنگی داریم که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تصویب شده است اما باید دید نتیجه اینها چه شده است و چرا این همه برنامه‌ها و سیاست‌های طلایی تحقق پیدا نکرده است؟
هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: اینکه دولت‌ها را محکوم کنیم راهکار مناسبی برای یافتن دلیل عدم تحقق برنامه‌ها و سیاست‌ها نیست؛ هر دولتی با سیاست‌های مختلفی آمده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از تفکیک مسائل اخلاقی با مسائل فرهنگی گفت: عده‌ای فکر می‌کنند اگر فحش و ناسزا بدهند و تهمت بزنند و در جامعه جنجال ایجاد کنند و همه را زیر سؤال ببرند، جامعه متدین و فرهنگی می‌شود، در حالی‌که اینها دهن‌کجی به جامعه است.

مطالب مرتبط
captcha