حمایت‌های صریح رهبری نشان از موفقیت تیم مذاکره‌کننده دارد/ نامه سناتورها شتاب‌زده بود
کد خبر: 2987375
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
بهرام امیراحمدیان:

حمایت‌های صریح رهبری نشان از موفقیت تیم مذاکره‌کننده دارد/ نامه سناتورها شتاب‌زده بود

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۳ به حمایت‌های صریح رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت: این حمایت‌ها نشان می‌دهد که این تیم در مجموع موفق عمل کرده است و به نظر می‌رسد در نهایت می‌توان به یک راهکار مرضی الطرفین دست یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با نزدیک شدن به پایان سال 1393 لازم است یک ارزیابی اجمالی از عملکرد مسئولان در حوزه‌های مختلف صورت بگیرد تا نقاط ضعف و قوت عملکردها مشخص شود و در سال آتی بتوان از این تجربه برای رفع اشکالات و تقویت نقاط قوت بهره برد.

تیم مذاکره‌کننده در سال 93 توانست ابهامات پرونده هسته‌ای را کاهش دهد

بهرام امیر احمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و به ویژه روند مذاکرات هسته‌ای در این سال گفت: به عقیده من تیمی که دولت برای این گفت‌وگوها انتخاب کرد تیم ارزشمندی است و دیپلمات‌های ورزیده‌ای که در زمینه مذاکرات بین‌المللی دارای تخصص بالایی هستند از جمله خود آقای ظریف در این تیم حضور دارند که سابقه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را دارد.

وی افزود: این تیم تا به امروز کارهای بسیار اساسی و مهمی را انجام داده‌اند و توانستند افکار عمومی جهان و اعضای 1+5 را نسبت به ایران روشن‌تر کنند و ابهامات را کاهش دهند. باید دانست در محیط بین‌الملل زبان دیپلماسی بسیار مؤثر و تاثیرگذاتر از زبان زور و خشونت است.

استفاده مطلوب از هنر دیپلماسی در مذاکرات

امیراحمدیان اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده نیز با استفاده مطلوب از هنر دیپلماسی توانسته‌ است تا حدی تنش‌های موجود در پرونده هسته‌ای را کاهش دهد و مذاکرات را در مسیر درست و صحیحی پیش ببرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل  با اشاره به حمایت‌های صریح رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده گفت: این حمایت‌ها نشان می‌دهد که این تیم در مجموع موفق عمل کرده است و به نظر می‌رسد در نهایت می‌توان به یک راهکار مرضی الطرفین دست یافت.

سخنرانی نتانیاهو در کنگره اهداف اسرائیل را تأمین نکرد

امیراحمدیان درباره تحلیل خود از یک سری اتفاقات متوالی در زمینه پرونده هسته‌ای در یک دو ماه اخیر از جمله اعلام صریح رهبری درباره یک مرحله‌ای بودن توافق، سخنرانی نتانیاهو در کنگره و نامه 47 سناتور و واکنش‌ها به آن و نتایج این مجموعه اتفاقات برای ایران در ادامه مذاکرات گفت:  طبیعی است هر گروهی برای خود نگرانی‌هایی داشته باشد و بخواهد این نگرانی‌ها را اعلام کند، اعمال کند یا تحمیل نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره خاطرنشان کرد: نتانیاهو با این کار می‌خواست نگرانی‌های خود را به آمریکا تحمیل کند اما در این راه شکست خورد و به هدف اصلی خود نرسید.

وی عنوان کرد: این سخنرانی در داخل اسرائیل تبعات بسیار منفی داشت و به جای جلب آرای مردم باعث کاهش آرای وی شد. در جامعه آمریکا نیز این سخنرانی با حمایت محافظه‌کاران مواجه شد و 47 سناتور نامه اخیر را در ادامه این سخنرانی منتشر کردند.

اقدام شتاب‌زده 47 سناتور

امیراحمدیان تأکید کرد: اما امروز این افراد امروز به این باور رسیده‌اند که چنین اقدامی شتاب‌زده بوده است. در مقابل چنین اقداماتی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه عکس العمل شدیدی نشان دادند و آن را خارج از عرف دیپلماتیک و رویه‌های معمول خواندند.

وی ادامه داد: براین اساس آقای اوباما و کری اعلام کردند که توافق هسته‌ای را به شورای امنیت برده و تصویب می‌کنند تا دولتی نتواند از مصوبه شورای امنیت سازمان ملل عدول کند. هرچند شورای امنیت تاکنون قطعنامه‌های زیادی صادر کرده است و کسی هم به آن عمل نکرده است.

ایران سال دیپلماتیک مثبتی را پشت سر گذاشت

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: در نهایت جمع‌بندی من این است که مجموعه این اتفاقات به نفع ایران بوده است و طرف‌های مقابل به این مسئله پی برده‌اند که ایران به لحاظ راستی‌آزمایی و در اختیار قرار دادن امکانات برای بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درست عمل کرده است.

وی اضافه کرد: لذا می‌توان گفت در حوزه دیپلماسی ایران سال دیپلماتیک خوب و مثبتی را پشت سرگذاشته است. البته رهبر انقلاب نیز تصریح کردند که طرف مقابل ممکن است حقه بزنند و فریبکاری کنند لذا تاکید بر یک مرحله‌ای بودن مذاکرات به این سبب بوده است. زیرا چند مرحله‌ای کردن توافق، کار را با دشواری مواجه می‌ساخت و پیچیدگی‌ها را بیشتر می‌کرد، اما تا بدین‌جا روند مذاکرات مثبت بوده است.

مطالب مرتبط
captcha