روزهای پرکار برای ساخت شهرکی به نام «نمایشگاه کتاب تهران»
کد خبر: 3204769
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
گزارش مشروح ایکنا از مکان نمایشگاه کتاب تهران/

روزهای پرکار برای ساخت شهرکی به نام «نمایشگاه کتاب تهران»

گروه ادب: بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران با حجمی به اندازه یک شهرک در حال ساخت است تا فعالیت ۱۰ روزه خود را به اوج رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) میزبان کتابخوان‌ها و کتاب‌دوستان می‌شود، در حال ساخت است که با توجه به حجم عملیات زیرساختی، می‌توان آن را شهرکی به نام نمایشگاه کتاب خواند که یک ماه دایر و پس از آن جمع‌آوری می‌شود.

این دوره از نمایشگاه در حالی بیست و هشتمین دوره خود را سپری کرده و در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که مسئولان وعده داده‌اند، این نمایشگاه از سال آینده به شهر آفتاب منتقل می‌شود.

صبح امروز، 5 اردیبهشت‌ماه بازدید اصحاب رسانه و مطبوعات از مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با حضور مسئولان از جمله، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، حسین صفری مدیر کمیته اجرایی، محسن نصراله مدیر کمیته پشتیبانی، محمود آموزگار سخنگوی نمایشگاه کتاب و سیدمهدی جعفری مدیر روابط عمومی انجام شد.

سازه‌های این نمایشگاه در حال انجام است و با وجود همزمانی نمایشگاه مصالح و صنایع ساختمانی با ساخت این نمایشگاه می‌توان گفت؛ مسئولان کار سخت و پرحجمی را پیش رو دارند.

در جریان این بازدید که بیش از دو ساعت به طول انجامید، خبرنگاران از بخش‌های گوناگون نمایشگاه کتاب تهران از جمله، بخش جنبی، کارنامه نشر و الکترونیک در رواق شرقی، بازار جهانی کتاب در نیم طبقه شبستان، ناشران آموزشی، دانشگاهی و کودک و نوجوان در ضلع جنوبی مصلا، ناشران بین‌الملل، سالن گمرک و ... دیدن کردند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشاهدات خبرنگار ایکنا از مکان نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) است:

* ایجاد دسترسی از سمت رواق شرقی در راستای کاهش حجم تردد و ازدحام در بخش اصلی شبستان. این کار دسترسی به بخش جنبی، کارنامه نشر، ناشران الکترونیک و عمومی را آسانتر می‌کند. به گفته شهرام‌نیا دو امتیاز برای این دسترسی وجود دارد، یکی اینکه، بخش‌های یاد شده در رواق شرقی از فضای زیر چادر به فضای مسقف انتقال می‌یابند و از سوی دیگر صحن مصلا با فضای 40 هزار متر مربع نیز در اختیار است که هر سال از این بخش محروم بودیم، در حالی که این بخش فضای مفرحی بوده و دارای آبنماست.

* نیم طبقه شبستان، که در آن خبری از وجود سازه‌های غرفه نبود، محل احداث غرفه میهمان ویژه نمایشگاه است که در این دوره، کشور عمان میهمان است. همچنین غرفه‌های برخی از سفارتخانه‌ها، انجمن‌های دوستی، بازار جهانی کتاب و سالن سرای اهل قلم در این بخش قرار دارند. همچنین بخش انتهایی شبستان به دلیل وجود تعداد زیاد ناشران، به بخش عمومی اختصاص یافته است.

* همزمان سالن‌های دیگری با عناوین تالار گفت‌وگو برای گفت‌وگوی طرف‌های ایرانی و خارجی، سرای آموزشی، سرای کودک و نوجوان و ... نیز برپا می‌شوند که در مجموع شاهد برپایی شش‌سرا برای برگزاری نشست‌های گوناگون خواهیم بود.

* در شبستان بخشی از غرفه‌بندی‌ها انجام شده و بخش اعظم آن در حال حا‌ضر توسط غرفه‌های نمایشگاه مصالح و صنایع ساختمانی اشغال شده است که با اتمام این نمایشگاه، غرفه‌بندی در این بخش تکمیل می‌شود.

* در بخش انتهایی شبستان که هر سال شاهد برپایی سالن یاس بودیم، دیگری خبری از این سالن نبود.

* بخش کودک و نوجوان که سالن‌های 22 تا 25 را شامل می‌شود، طولانی‌ترین سالن در نمایشگاه است و در واقع می‌توان آن را نقطه مرکزی نمایشگاه دانست که در فضای به وسعت 4700 متر مربع احداث شده است. در این بخش زیرساخت‌های اجرایی مخابراتی و برق‌رسانی آماده شده و تنها ناشری که به آماده‌سازی غرفه خودساخته اقدام کرده، انتشارات قدیانی است که همانند هر سال فضای بزرگی را به خود اختصاص داده است.

* بخش دانشگاهی فضایی به وسعت 16 هزار و 700 مترمربع را در اختیار دارد که با توجه به درخواست‌های فراوان، حجم غرفه‌ها مقداری کاهش یافت تا فضا به همه ناشران دانشگاهی اختصاص یابد. در این بخش موکت و جداکننده غرفه‌ها هنوز وجود نداشت.
* به گفته صفری، مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، بیش از 8 کیلومتر برق‌رسانی و کابل‌کشی برق در نمایشگاه انجام شده است. همچنین 3500 دستگاه کارتخوان وجود دارد.

* سالن خدمات نشر، بخش دیگری است که در اختیار اتحادیه چاپخانه‌داران قرار گرفته است و کارهای حوزه خدمات نشر در این بخش نمایش داده می‌شود که چاپخانه‌داران متعددی در آن حضور خواهند یافت.

* سالن گمرک حاوی محموله‌های کتاب‌های ناشران خارجی بود که تاکنون 230 تن محموله طی 12 محموله از کشورهای چون انگستان، پاکستان، هلند، سوریه، اردن، آمریکا و ... از مرز میرجاوه وارد ایران شده است. بخشی از این محموله‌ها از دریا، بخش از زمین و بخشی نیز از طریق هوایی به کشورمان منتقل می‌شوند. این محموله‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

* بخش بین‌الملل برای نخستین بار بن‌کارت بین‌الملل را اعطا می‌کند که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

* در این دوره تلاش شده تا امکانات رفاهی گسترش یابد و مخاطبان به راحتی بتوانند به کتاب‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. از جمله این امکانات رفاهی افزایش ساعت کار قطارهای مترو است و در طول برپایی نمایشگاه نیز ایستگاه‌های مواصلاتی نمایشگاه یعنی بهشتی و مصلا به نمایشگاه کتاب تغییر می‌یابند.

* با توجه به اینکه چند سالی هست که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی، یکی از مکان‌های وسیع منطقه 7 تهران برگزار می‌شود، امسال مسئولان نمایشگاه خدمات ویژه‌ای را برای همسایگان نمایشگاه یعنی شهروندان منطقه 7 تدارک دیده‌اند. اقدام اول عذرخواهی پیامکی از آنها است که قرار است در روزهای ابتدایی نمایشگاه انجام شود و دیگری ارسال کارت دعوت به درب منازل شهروندان این منطقه است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 15 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت افتتاح می‌شود و از 16 تا 26 همین ماه در مصلای امام خمینی(ره) ادامه خواهد داشت.

captcha