اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقل، اخلاق و اعلامیه حقوق بشر است
کد خبر: 3933712
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع):

اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقل، اخلاق و اعلامیه حقوق بشر است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقلانیت، حداقل اصول اخلاقی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

اهانت به پیامبر(ص) خلاف عقل، اخلاق و اعلامیه حقوق بشر استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، امروز، 17 آبان‌ماه در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان»، گفت: در اعلامیه جهانی حقوق بشر، تسامح و دوستی میان ملت‌ها مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، اهانت به مقدسات ادیان و ملت‌ها به شدت برخلاف مفاد این اعلامیه است.

وی اضافه کرد: ماده 29 اعلامیه اشاره دارد که هر فرد در برابر جامعه مسئول است و هرکسی باید ذیل محدودیت‌هایی قرا بگیرد که به واسطه قانون به قصد امنیت و ... وضع شده است. ماده 29 تصریح دارد «هر کسی در مقابل آن جامعه‌ای وظیفه دارد که رشد آزاد و کامل شخصیت او را میسر سازد».

رمضانی اضافه کرد: بند دوم این ماده اشعار دارد که «هر کس در اجرای حقوق و استفاده از آزادی‌های خود، فقط تابع محدودیت‌هایی است که به وسیله قانون، منحصراً به منظور تأمین شناسایی و مراعات حقوق و آزادی‌های دیگران و برای مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی، در شرایط یک جامعه دموکراتیک وضع شده است» و این حقوق و آزادی‌ها، در هیچ موردی نمی‌تواند بر خلاف مقاصد و اصول ملل متحد اجرا شود.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه این ماده بیانگر حق مسئولیت اشخاص نسبت به جامعه و جامعه به افراد آن است، اظهار کرد: براساس این ماده، قانونگذار و قوه اجرایی کشور باید تمام تمهیدات لازم را برای عملی شدن حقوق مذکور فراهم آورد و به افراد اجازه دهد که از حقوق خود بهره کافی ببرد.

وی با اشاره به بندهای فوق از ماده 29 بیان کرد: حال می‌پرسیم که آیا قرآن‌سوزی امنیت را به خطر نمی‌اندازد؟ و این اقدام باعث به هم ریختن نظم عمومی و جلوگیری از پیشرفت نیست؟ آیا اقدامات روزنامه شارلی ابدو سبب خشونت‌های متعدد نشده و بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر نیست؟ این کار سبب شد تا فرانسه دچار بروز خشونت و درگیری خیابانی شود و آیا این خشونت‌ها بر خلاف مفاد این ماده نیست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حق آزادی بیان مستلزم حقوق و مسئولیت‌های خاص و تابع محدودیت‌های ویژه است، تصریح کرد: عدم هتک حیثیت دیگران و حفظ امنیت عمومی اقتضاء می‌کند که با رفتارهای نادرست در ایجاد مزاحمت روحی و روانی برای پیروان ادیان مقابله شود.

اقدامات خلاف عقل

رمضانی تأکید کرد: مسئله دیگر اینکه این‌گونه اقدامات بر خلاف عقلانیت است و عقلانیت حکم می‌کند حرمت انسان‌ها حفظ شود. همچنین چنین اقداماتی خلاف اخلاق و حتی اصول حداقلی اخلاقی است، زیرا این تعبیر معروف از امام علی(ع) که «هر چه را برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند» اصلی انسانی و اخلاقی عام و فراگیر و فرامذهبی و فرادینی است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات روزنامه فرانسوی و حمایت رئیس جمهور این کشور بر خلاف چندین ماده اعلامیه جهانی حقوق بشر است، اضافه کرد: اگر حریم ادیان و مقدسات ادیان حفظ نشود، مسلماً صلح جهانی به خطر می‌افتد. بنابراین در یک کلام اهانت به پیامبر برخلاف اصول حداقلی اخلاق، عقلانیت و خلاف قوانین بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

انتهای پیام
captcha