اهانت به مقدسات ادیان از عجایب دنیای غرب است
کد خبر: 3933753
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
حجت‌الاسلام موسوی:

اهانت به مقدسات ادیان از عجایب دنیای غرب است

نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس با بیان اینکه در هیچ کشوری آزادی مطلق وجود ندارد، گفت: اهانت به مقدسات ادیان از عجایب دنیای غرب و مصداق قانون جنگل است.

اهانت به مقدسات ادیان از عجایب دنیای غرب استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم موسوی، نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس، امروز، 17 آبان‌ماه در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» که به صورت انگلیسی و از طریق فضای مجازی انجام شد، در سخنانی با موضوع رابطه آزادی بیان و احترام بین ادیان، با طرح این سؤال که آیا می‌توانیم هم آزادی بیان و هم احترام به ادیان را داشته باشیم؟ به بحث احترام به ادیان از منظر قرآن پرداخت و گفت: آیه هشتم سوره مبارکه ممتحنه «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ؛ خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏‌اند، باز نمى‌دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست مى‌دارد» فرموده است که وظیفه شما این است که با کسانی که با مسلمین عداوت و دشمنی ندارند، با عدالت و نیکی رفتار کنید.

وی افزود: آیه دیگر در بحث احترام به ادیان، آیه 108 سوره انعام است که می‌فرماید: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»؛ در این آیه اشاره فرموده است که اگر برخورد شما با آنان خوب نباشد، آنها هم به دین شما اهانت خواهند کرد، یعنی واکنش سلبی به این مقوله دارد.

موسوی با اشاره به یک روایت در زمینه حفظ حرمت پیروان ادیان، اظهار کرد: روایت شده است که امام صادق(ع) روزی با یکی از دوستان خود در مسیری همراه هم بودند، آن دوست عصبانی شد و به غلامش دشنام ناموسی داد؛ امام با شنیدن دشنام، فرمود: شما مادرش را به زنا متهم می‌کنی؟ دوستش می‎گوید مادرش مشرک بوده، ولی امام در جواب او می‌فرماید: اگر مشرک هم بوده و براساس آیین خودشان ازدواج کرده، زنا نکرده و کسی حق ندارد دشنام زنا بدهد. یعنی از نظر اسلام بدگویی و رفتار ناعادلانه مذموم و نکوهیده است.

نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس همچنین با اشاره به آیه شریفه 18 زمر «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»، اضافه کرد: کسانی که اقوال مختلف را می‌شنوند و سراغ بهترین آنها می‌روند، أُولُو الْأَلْبَابِ یعنی صاحب خرد هستند؛ این در صورتی ممکن است که فضا برای ارائه اقوال مختلف وجود داشته باشد تا کسی بتواند بهترین آن را برگزیند. پس قبل از پیروی از بهترین نظر نیاز به طرح افکار مختلف داریم.

موسوی تصریح کرد: همچنین قرآن کریم در آیه 125 نحل فرموده است که «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» بنابراین اگر قرار است دعوت به حکمت داشته باشیم، باید فضای آرام گفت‌و‌گو و برخورد منطقی ایجاد شود.

حقیقت؛ معیار پذیرش حق

وی افزود: امام باقر(ع) از حضرت عیسی(ع) نقل فرمود کلام حق را بپذیر، گرچه گوینده آن باطل و کلام باطل را گرچه گوینده آن حق باشد، رد کنید؛ یعنی معیار برگزیدن حق، حقیقت است و نه فرد گوینده؛ نکته دیگر این روایت آن است که باید به افراد آزادی بیان و طرح سخن داده شود؛ نکته سوم هم اینکه جامعه باید انتخاب‌گر و ناقد باشد و حق و باطل را بشناسد.

وی با بیان اینکه احترام به ادیان یک تکلیف و آزادی بیان یک حق است، اظهار کرد: تکلیف الزام‌آور است و نباید از آن سرپیچی شود، اینکه در کشورهای غربی با توجیه آزادی بیان به مقدسات توهین می‌شود، خلاف احترام به ادیان است؛ همچنین در همین کشورها هم، آزادی مطلق وجود ندارد که هر کسی هر کاری دلش بخواهد، انجام دهد. فارنتیس نویمان گفته که هیچ نظام سیاسی وجود ندارد که آزادی فرد را مطلق و بدون قید و شرط بپذیرد و هیچ نظام عقلایی، آزادی را مطلق نمی‎داند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه اگر آزادی کسی، حقی را از دیگری ضایع کند، نمی‌توانیم قائل به وجود آزادی باشیم؛ آزادی محدود است، زیرا اگر ما این حق را داشته باشیم، فرد مقابل هم این حق را برای خود محفوظ می‌دارد و این همان قانون جنگل است. بنابراین اهانت به پیامبر و مقدسات ادیان از سوی یک نشریه و حمایت رئیس جمهور یک کشور از آن، یکی از عجایب دنیای مدرن است.

انتهای پیام
captcha