آثار بی‌توجهی به نماز اول وقت
کد خبر: 3967399
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
شرح دعای روز چهاردهم /

آثار بی‌توجهی به نماز اول وقت

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در شرح دعای روز چهاردهم با بیان اهمیت نماز اول وقت به آثار بی‌توجهی به این عمل عبادی اشاره می‌کند.

آثار بی توجهی به نماز اول وقتحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در شرح دعای روز چهاردهم با اشاره به فراز اول «اللهمّ لاتؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ، خدایا، امروز من را بواسطه لغزش‌هایم بازخواست نکن» اظهار کرد: گاهی آدم می‌لغزد و ایمانش ضعیف می‌شود و تقوایش از بین می‌رود. گناهان آدمی همان لغزش است و باید از خدا بخواهد که مؤاخذه نشود.

وی بر نماز اول وقت تأکید کرد و افزود: امام صادق(ع) در آخرین لحظات عمر به نماز توصیه کردند و فرمودند: «شَفَاعَتَنَا لَاتَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ، شفاعت ما اهل بیت به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‎رسد.» پیامبر نیز در یک کلام نورانی فرمودند: «یکی از مصادیق سبک شمردن نماز این است که صدای مؤذن به اذان بلند شده باشد و مؤمن آماده برای نماز نباشد.» فردای قیامت نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید: «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی» این در حالی است که اگر مسلمانی اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا می‌کند و می‌گوید: «خدا حفظ کند تو را که من را حفظ کردی» و زندگی رو به روال می‌افتد. اگر کسی با خدا باشد، هیچ کسی نمی‌تواند علیه او توطئه کند، چون او خدا را دارد.

شعشعی ادامه داد: در فراز دیگری از دعای امروز می‌خوانیم: «واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ، و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگی‌ها»، کلمه اقاله در مورد معامله بکار می‌رود، یعنی فروشنده و خریدار حق فسخ معامله را تا زمانی که با یکدیگر هستند، دارند. اما بعد از جدایی و بدون دلیل اگر مشتری جنس را پس آورد، کاسب مستحب است آن را قبول کند. 

وی با اشاره به صفت «سریع‌الرضا» که در فراز پایانی دعای کمیل نیز آمده گفت: خداوند بهترین عذر پذیرنده‌ها است که از بندگان خویش زود، راضی می‌‌شود و «سریع الرضا»‌ یکی از صفات و ویژگی‌های خداوند است. در حدیث قدسی خداوند خطاب به موسی بن عمران فرمود: «به گناهکاران امت من بگو؛ و علم المدبرون کیف اشتیاقی بهم لماتوا شوقاً، اگر کسانی که از من روگردان هستند شوق و علاقه مرا به خودشان می‌دانستند از کثرت شوق می‌مُردند».

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در فراز بعدی این دعا آمده است: «ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ، و قرار نده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات» در این عالم هر عملی عکس‌العملی دارد، اگر در این دنیا رخدادی صورت می‌گیرد قطعاً علتی دارد، گناهی که ما مرتکب می‌شویم باعث می‌شود عذاب خدا نازل شود. همان گونه که در قرآن آمده است: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ، و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.»

شعشعی در پایان بیان کرد: انسان در پایان از خداوند می‌خواهد: «بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین، ای عزت دهنده مسلمانان.» به عزت خودت، این دعاها را درباره ما مستجاب کن، ای کسی که عزت مسلمانان با تو است.

انتهای پیام
captcha