برکات ماه رمضان را درک کنیم
کد خبر: 3968570
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
شرح دعای روز نوزدهم /

برکات ماه رمضان را درک کنیم

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در شرح دعای روز نوزدهم، برکات ماه مبارک رمضان را بیان و به امر افطاری در شب‌های این ماه مبارک تأکید کرد.

برکات ماه مبارک رمضانحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در شرح دعای روز نوزدهم که می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیرَاتِهِ وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یا هَادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِین؛ ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان و به سوی خیراتش راهم را سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول آن مرا محروم مساز ای راهنمای بسوی دین حق آشکار.» اظهار کرد: «وَفِّرْ» به معنی زیاد کردن چیزی است، خدایا روزی من کن تا از برکات ماه مبارک رمضان حظ و بهره فراوان ببرم، و برکات ماه رمضان همان قرائت قرآن و دعای ابوحمزه و همچنین گریه کردن بر سختی مرگ و آنچه پس از مرگ در پیش رو داریم، است.

وی ادامه داد: توبه کردن و پذیرفته شدن آن، یکی از برکاتی است که در این ماه، زمینه آن بیشتر فراهم است پس اگر کسی موفق به توبه شد، محبوب خدا قرار می‌گیرد، همان گونه که خداوند در قرآن فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ، خدا هم توبه‌کنندگان و هم پاکان  را دوست دارد.»

شعشعی دومین مورد از برکات این روزهای ماه رمضان را یتیم‌نوازی ذکر کرد که در روایتی داریم «مِنْ أَفْضَلِ الْبِرِّ بِرُّ الْأَيْتَام؛‏ از با فضیلت‎ترین مراتبِ نیكوكاری، نیکی کردن به ایتام است.» با اشاره به سومین مورد از برکات این ماه گفت: خیرات و حسنات بهره دیگری از برکات ماه رمضان است که خداوند به سبقت در این عمل امر کرده و می‌فرماید: «فَاستَبِقُوا الخَیرات؛ همیشه در کار نیک پیشرو باشید.» چون انسان در لحظه‌ای از عمر خود تصمیم به کار نیکی می‌گیرد که اگر به تأخیر بیندازد و به لحظه بعدی عمر خود نرسد، توفیق انجام کار نیک از او گرفته خواهد شد پس نباید در انجام کار نیک تعلل داشته باشد.

وی ادامه داد: قرائت قرآن یکی از مهمترین  اعمالی است که ما می‌ توانیم در این شب‌ها انجام دهیم، «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» این ماه، ماه نزول قرآن و برکات فراوان است، وقتی ما در منزل و یا محل کار و خدمت آیات قرآن را می‌خوانیم برکات این آیات در آن فضا پخش و آثار خود را به جای خواهد گذاشت. «و نُنَزِّلُ مِن الْقُرآن ماهُوَ شِفاء وَ رَحمةً لِلْموُمنين؛ و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براى مؤمنان» پس خود را از این فیض بی‌بهره نکنیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در فراز بعدی از خداوند می‌خواهیم: «خدایا راه خیرات را برای من آسان کن»، افطاری دادن یکی از خیرات است که در اسلام به آن سفارش شده است پس اگر کسی تمکن مالی دارد نسبت به این امر اقدام کند که ثواب زیادی بر آن وارد شده است. در روایتی آمده: «شخصی مورد مؤاخذه امام معصوم قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی‌خبری؟ آن شخص گفت: نمی‌دانستم. حضرت فرمودند: مؤاخذه‌ات می‌کنم که چرا نمی‌دانستی؛ اگر باخبر بودی و کمک نمی‌کردی که کافر بودی».

وی بیان کرد: در پایان از خداوند می‌خواهیم: «مرا از قبول حسنات محروم نکن، ای خدایی که راهنمایی می‌کنی به سوی حق» خدایا اگر کار خوبی می‌کنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم، حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که حسناتم از بین برود، در روایتی آمده: «یک غیبت تمام اعمال چهل روزه انسان را از بین می‌برد.» اکنون باید شکرگزار خداوند متعال باشیم که ما را به دین حق هدایت کرده و همه، شیعیان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب هستیم.

انتهای پیام
captcha