کلیدهای رضایت الهی
کد خبر: 3969305
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
شرح دعای روز بیست و دوم /

کلیدهای رضایت الهی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد، انجام واجبات و ترک محرمات را لازمه کسب برکات خداوند دانست و به کلیدهای رضایت الهی اشاره کرد.

کلیدهای رضایت الهیحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد در ادامه شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان، با اشاره به بیان مفاهیم دعای روز بیست و دوم اظهار کرد: در فراز اول دعای امروز از خداوند می‌خواهیم: «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ؛ اى خدا در اين روز به روى من درهاى فضل و كرمت را بگشا و بر من بركاتت را نازل فرما.»

وی ادامه داد: در این فراز انسان از خداوند می‌خواهد زمینه‌ای فراهم شود تا مورد فضل خداوند متعال قرار گرفته و با کلید فرمان‌برداری در وادی بندگان پروردگار باشد و بتواند نظر رحمتش را جلب کند. در ضرب‌المثلی داریم: «از شما حرکت از خدا برکت،» پس اگر انسان تلاش و کوشش کند، خداوند حتماً به او روزی و موفقیت در انجام کاری که در آن قدم برداشته عطا خواهد کرد.  

شعشعی افزود: خداوند در آیه 96 سوره اعراف می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ، و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمين را بر آنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.» لذا اگر خواسته باشیم موجبات برکات خدا را برای خود جلب کنیم، راحت‌ترین و آسان‌ترین آن توجه به دو نکته، انجام واجبات و ترک محرمات است زیرا اگر نسبت به انجام واجبات اهتمام و نسبت به ترک محرمات دقت داشته باشیم، از جمله متقین خواهیم بود و خدا به ما فرقان، راه خروج از بن‌بست‌ها، رزق و روزی و ... عطا خواهد کرد.

وی با اشاره به فراز دوم: «وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ‏؛ و بر موجبات رضا و خوشنوديت موفقم بدار»، خوف و امید به خدای متعال، دشمنی با دشمنان خدا و ایمان و عمل صالح را کلیدهای رضایت الهی دانست و گفت: خداوند در آیه 132 آل‌عمران فرموده است: «وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌؛ و خدا و رسول را اطاعت كنيد، شايد مورد رحمت قرار گيريد». 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان یزد گفت: در فراز بعدی از خداوند می‌خواهیم: «وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ؛ و در وسط بهشت‏هايت ساکن کن» اینکه عنوان شده در وسط بهشت، می‌توان گفت، منطقه سکونت اولیای الهی و کسانی است که آنها از جمله بندگان خاص خدا هستند. در یک کلام نورانی پیامبر خطاب به امام علی(ع) فرمودند: «یا عَلی وَ شیعَتُکَ عَلى مَنابِرَ مِنْ نُورٍ، مُبْیَضَّهً وُجُوهُهُمْ حَوْلى فِى الْجَنَّهِ، وَ هُمْ جیرانى، و شيعيان تو بر منبرهایى از نورند درحالى‌كه چهرهايشان سفيد و درخشان است اطراف من در بهشتند و آنان همسايگان من هستند».

وی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه 186 سوره بقره فرموده است: «و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند».

شعشعی افزود: برای اینکه انسان به سعادت برسد و به قرب الهی نزدیک شود، باید بندگی خدا را مدنظر داشته و در مسیر خطوات شیطان قرار نگیرد و همچنین حد و مرزی که در اسلام برای او مشخص شده را رعایت کند، به‌ویژه بانوان به دلیل ارزش و مقداری که خداوند برای آنان قائل شده و بسترساز و زمینه‌ساز تولید نسلی الهی هستند، پس اگر سکونت در محل اولیای الهی و موجبات رضایت خدا را فراهم کنیم و بخواهیم برکات خدا برا ما نازل شود باید حد و مرزها را رعایت کرد.

وی در پایان اظهار کرد: در آن هنگام كه تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته و از هر نظر درمانده و مضطر مى‌شود، تنها كسى كه مى‌‏تواند قفل مشكلات را بگشايد، نور اميد در دل‌ها بپاشد، ذات پاک او است و نه غير او، لذا در فراز پایانی دعا، به درگاه الهی عرضه می‌داریم:«يا مُجيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّينَ؛ اى پذيرنده دعاى مضطر پريشان».

انتهای پیام
captcha