سعی مشکور
کد خبر: 3970196
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
شرح دعای روز بیست و ششم /

سعی مشکور

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: انسان هر عملی را انجام می‌دهد، باید با هدف جلب رضایت خدا باشد که در این صورت به آن هدف والا نزدیک شده است.

بحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با شرح دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در فراز اول می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیی فِیهِ مَشْکوراً، ای خدا در این روز سعیم را (در راه طاعتت) بپذیر» گاهى انسان مى‌رود ولى نمى‌رسد، مى‌جويد ولی نمى‌يابد، عمل مى‌كند ولى بى‌نتيجه مى‌ماند. هدف ما در هر عملی باید جلب رضایت خداوند باشد، اگر بتوانیم رضایت خدا را جلب کنیم به قرب الهی نزدیک می‌شویم.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمودند: «مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ کسی که به فکر آخرت باشد و معنویت را برای خود ذخیره کند، خدا دنیای او را نیز سامان می‌دهد و یک آرامش و وقاری در این دنیا به او عنایت می‌کند».

شعشعی افزود: در سوره کهف آیه 103 خداوند خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا، بگو که آیا می‌خواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم» ضرر در مقابل منفعت است یعنی سود نمی‌کند ولی اصل سرمایه را هم از دست نمی‌دهد و گاهی کلمه خسران بکار رفته یعنی از دست دادن اصل سرمایه. اگر از لحظه لحظه زندگی برای رضایت خدا تلاش نکنیم، دچار خسران شده‌ایم چون اصل سرمایه که عمر است را از دست داده‌ایم. 

وی بیان کرد: اگر عمل انسان، نتيجه‌بخش و مفيد بود، و به هدف مورد نظر نزديک مى‌كرد، آنگاه، عمل از خسران بيرون آمده و فايده خواهد داشت. همان‌گونه که در آیه 104 سوره کهف آمده است: «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَاوَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا، (زیانکارترین مردم) آنها هستند که (عمر و) سعی‌شان در راه دنیای فانی تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند.» اخلاص در عمل و جلب رضایت خدا باعث می‌شود تلاش ما در این دنیا مقبول خداوند شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: در فراز دوم می‌خوانیم: «وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً، و گناهانم را در این روز ببخش» کسی که واقعاً توبه کند مانند کسی است که گناهی نکرده است.

وی ادامه داد: در فراز سوم می‌خوانیم: «وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً، و عملم را مقبول  خود قرار دِه» اگر عمل انسان مورد قبول درگاه حق قرار گیرد، باعث می‌شود فردای قیامت خدا از ما خشنود شود و خشنودی خداوند یعنی حضور در نعمات و برکات ابدی فردای قیامت. 

شعشعی در پایان بیان کرد: در فراز بعدی از خداوند می‌خواهیم: «وَ عَیبِی فِیهِ مَسْتُوراً یا أَسْمَعَ السَّامِعِین، و عیبم را مستور گردان ای بهترین شنوای دعای خلق.» یکی از صفات خدا ستار العیوب بودن است پس با رحمت واسعه‌اش گناهان پنهانی را افشا نمی‌کند تا آبروی آنها نزد دوست و دشمن ریخته نشود، شاید بیدار شوند و به سوی خدا بازگردند.

انتهای پیام
captcha