چگونگی رسیدن به قرب الهی
کد خبر: 3970023
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
شرح دعای بیست و پنجم /

چگونگی رسیدن به قرب الهی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد، به راه‌هایی که می‌توان «محباً لاولیائک» بود اشاره کرد و افزود: عمل به سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) باعث سعادت بشر و قرب الهی می‌شود.

عمل به سیره پیامبراکرم و اهل بیتحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به دهه آخر ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در سنت پیامبر گرامی اسلام است که در دهه آخر ماه مبارک رمضان، معتکف به درگاه خداوند متعال می‌شدند و برای قرب الهی اعتکاف رمضانیه به جا می‌آوردند لذا چه خوب است ما نیز مشغله‌های دنیوی را کمتر و عقب‌ماندگی‌های معنوی را در باقی‌مانده این ماه پربرکت جبران کنیم.

وی در شرح دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان گفت: در فراز اول دعا می‌خوانیم: «اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ؛ خدایا در این روز من را قرار بده که دوست دوستانت باشم.» یکی از فروعات دین ما امر تولی و تبری یعنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است. در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «إِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ؛ من تسلیمم و در صلحم با کسی که با شما در صلح است و در جنگم با هر کسی که با شما در جنگ است» بنابراین ما نباید از فضیلت برتر شهدا غافل باشیم و باید با اولیای الهی، علمای و بزرگان دین همراه باشیم تا ما را به سرمنشأ اصلی یعنی خداوند تبارک و تعالی وصل کند. 

شعشعی افزود: یکی از راه‌هایی که می‌توان از جمله این افراد، قرار گیریم و محباً لاولیائک شویم باید به سنت پیامبر  و اهل بیت عصمت و طهارت عمل کنیم و این تأسی از راه‌هایی است که احکام دین را به دست می‌آوریم، علامه طباطبایی در کتاب سنن‌النبی، به روش‌ها و کارکردهایی که پیامبر در طول زندگی خود داشتند، پرداخته است و چه خوب است ما نیز این روش‌ها را فراگرفته و به آن عمل کنیم و سبک زندگی و منش رفتاری خود را بر مبنای روش پیامبر و سیره اهل بیت تنظیم کنیم. 

وی بیان کرد: در ادامه آمده است: «و مُعادیاً لأعْدائِكَ؛ و دشمن دشمنانت باشم.» عده‌ای عالماً در برابر خدا می‌ایستند و خداوند را باعث گمراهی و نادانی خود می‌دانند لذا ما در این روز از خدا می‌خواهیم که دشمن دشمنانت باشم. همچنین در احکام فقهی آمده که تشبه به کفار حرام است، لذا همان گونه که با دوست خدا دوست هستیم باید با دشمن خدا هم دشمن باشیم زیرا که یاران و اصحاب  پیامبر(ص) این گونه هستند. 

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: در فراز بعدی می‌خوانیم: «مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ، تمسک بجویم به روش پیامبر» در این بخش از خدا می‌خواهیم تا ما را یاری رساند برای اینکه به طریق پیغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل کنیم به شکلی که هر چه پیامبر(ص) به ما فرموده است، درباره مستحب و واجب عمل کنیم و مکروهات را از خود دور و حرام را ترک کنیم.

وی بیان کرد: در پایان از خداوند می‌خواهیم: «یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن،» پیغمبران معصوم هستند؛ زیرا خدا قلب آنها را حفظ کرده است و در فراز پایانی دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان می‌گوییم، ای خدایی که قلب پیغمبران را حفظ کردی، به حق این کاری که برای پیغمبران انجام داده‌ای، این دعا را در حق ما مستجاب کن.

انتهای پیام
captcha